تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,093,978 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,198,893 |
بررسی تأثیرات نقاشی ساسانی بر دیوارنگارههای سغدی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 4 - شماره پیاپی 1346448، اسفند 1391، صفحه 23-32 اصل مقاله (1.67 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.30064 | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم دادور1؛ محمد معین¬الدینی2؛ الهام عصارکاشانی3 | ||
1دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، | ||
2دانشجوی دکتری پژوهش¬هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
3دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء | ||
چکیده | ||
این مقاله با توجه به آثار مکتوب و تصویری باقیمانده از هنر ساسانی و سغدی که در زمان امپراتوری ساسانی در دورههایی زیرمجموعه این پادشاهی بوده است ـ به بررسی تأثیرات هنر ساسانی بر دیوارنگارههای سغدی میپردازد؛ جامعه آماری مورد بررسی 3 نمونه از نقش -برجستهها و نقاشی دیواریهای ساسانی و 6 نمونه از نقاشی دیواریهای سغدی می باشد. روشتحقیق، توصیف و تحلیل نگارههاست و هدف بازشناسی تأثیرات نگارههای ساسانی بر دیوارنگارههای سغدی است، زیرا به اعتقاد بسیاری پژوهشگران نقاشی سغدی عامل انتقال ویژگیهای نگارههای ساسانی به نگارگری ایران پس از اسلام میباشد و نتیجه حاصل از آن نشان میدهد علیرغم موقعیت درخشان سغد، همواره تأثیرات هنری ساسانی در نقاشی سغدی تأثیر گذار بوده است، بیشتر تأثیرگذاری نگارههای ساسانی برنگارههای سغدی در ویژگیهای صوری نگارهها از نظر فضای تصویری، استفاده از رنگهای تخت و درخشان، و نادیده گرفتن توالی زمانی و ابعاد مکانی و رویکرد به شیوه خطی میباشد، لیکن نقاشی سغدی از اصالت خاص خود بهرهمند است و بنا به خاستگاه فرهنگی خویش همواره سعی درحفظ ارزشهای فرهنگی و هنری خود می نمودند. سغدیان در نقاشی های خود نه تنها از ساسانیان بلکه از فرهنگ های تصویری دیگر سرزمین ها مانند خوارزم، هند و یونان نیز تأثیر گرفته اند. | ||
کلیدواژهها | ||
پنجکنت؛ دیوارنگاره؛ مانویت؛ هنر ساسانی؛ هنر سغدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Sassanid Paintings Affects On Sogdiana Mural Paintings | ||
نویسندگان [English] | ||
Aboalghasem Dadvar1؛ Mohammad Moeinadini2؛ Elham assar Kashani3 | ||
چکیده [English] | ||
By regarding the rest of pictorial and written documents of Sassanid and Sogdian art – Sogdiana was one of the states under the supervision of Sassanid emperors at many different period - this research is going tosurvey the effects of Sassanid art on the Sogdian mural paintings; the statistic category of this research is 3 sample of Sassanid stone relief and Mural painting as well as 6 sample of Sogdian mural painting. The Methodology is description and analyses of paintings. The goal of this essay is the reconsideration of Sassanid artistic effects on the Sogdian mural paintings,GivenThe geographical location of the Sassanid Empire, Sogdiana was one of the important neighboring countries of Iran, and the cultural links between these two countries had many mutual effects on their cultures, as we can find its true samples on Sogdian paintings. the influence of Sassanid paintings on the use of color, form and decorative elements of clothing, elegant women's draw & ... can be seen in the Sogdian painting;Despite the strong influence of Sassanid art on sogdian paintings, there are many differences between them,for instance the Sassanid artpreferred the stylizations and symbolism on realistic representation, in the other hand Sogdians Sometimes painted their works realistically with moredetails.However, we usually find Sassanid illustrations on Reliefs, but the Sogdian artists prefer mural paintings;The Royal Commission Representation is dominated in Sassanid art, On the contrary,Sogdian painting dose not Focus onkings as much as Sassanid art, in fact folklores and every day themes as parties, hobbies and sports , religious and epics are the main subjects of their paintings.We can find some Sassanid art whichinfluences on Sogdian paintings such as: rhythmic drawing of women, details of customs with plant and animal designs, the crowns of kings, In addition we face withmasks, bells and using Yellow, Red Maroon, sky blue and black colors.in general the formal properties of Sassanid images in the case of visual space, using flat, sharp and diversified colors,omission of perspective, avoiding shadow of light, the absence of thespecified source of light, equal place and importance of human and nature, Simplified forms and ignoring the sequence of time and dimensions of Places as well as approach to linear mode,can be seen inSogdianpaintings.another influentialaspects on the Sogdian mural painting is the immigration of Manichianmen to the central Asia, which transmits the other aspects of Sassanid art traditions to sogdiana;But,despite all, the results of the studies of Sassanid and Sogdian paintings indicate that Sassanid empire as a grate regional power always had stronginfluenceson Sogdian paintings, thus in the case of paintings we see more of the influence of Sassanid art traditions on the Sogdian paintings, but Sogdian paintings have their own originality so it cannot be classified as a Sassanid art branches or any other countries at their neighbors. In fact, both Sassanid and Sogdiana keep their own visual values in their arts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Manichian, Mural Painting, Sassanid Art, Sogdian Paintings | ||
مراجع | ||
اتینگهاوزن، ریچارد، واحسان یارشاطر(1379)، اوجهای درخشان هنرایران، رویین پاکبازوهرمزعبداللهی، نشرآگاه، چاپ اول، تهران.
بارتولد، واسیلی ولادیمیر(1376)، تاریخ ترکهای آسیای میانه، غفارحسینی، انتشارات توس، چاپ اول، تهران .
بهزادی، رقیه (1369)، هنر قوم های کهن ـ نقاشی های سغدی، چیستا، شماره73 ، صص368-358.
بینیون، لارنس، ج.و.س.ویلکینسون، بازیلگری(1367)، سیر تاریخ نقاشیایرانی، محمدایرانمنش، انتشاراتامیرکبیر، چاپ اول،تهران. بنیون، لارنس(1383)، روح انسان درهنرآسیایی، محمدحسینآریا، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، چاپ اول، تهران.
پاکباز، رویین (1383)، نقاشی ایران ازدیربازتا امروز، انتشارات زرین وسیمین، تهران، چاپ سوم.
پرادا، ایدت (1383)، هنر ایران باستان، ترجمه واقتباس پرویز ناتلخانلری، انتشارات فرانکلین، تهران.
پوپ، آرتوراپهام (1384)، سیر وصورنقاشی ایران، یعقوب آژند، مولی، چاپدوم، تهران.
پوگاچنکوا، گالینا، وآلبرخاکیموف (1372)، هنردرآسیایمرکزی، ناهیدکریمزندی، وزارتفرهنگوارشاد اسلامی، چاپاول، تهران. تجویدی، اکبر (1352)، نقاشیایرانی ازکهنترین روزگار تادوران صفویان، وزارت فرهنگ و هنر، تهران.
تجویدی، اکبر (1375)،نگاهی به هنر نقاشیایران ازآغاز تاقرن دهم هجری، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، چاپ دوم، تهران.
ریاضی، محمدرضا (1382)، طرحها ونقوش لباسها وبافتههای ساسانی، گنجینههنر، چاپ اول، تهران.
زمانی، عباس (1355)، تأثیرهنرساسانی درهنراسلامی، وزارت فرهنگ وهنر، تهران. ضیاءپور، جلیل (1353)، آشناییبارنگآمیزیدرآثارهنری ایرانیان ازکهنترینزمان تادورۀصفویه، ادارۀکل نگارش وزارت فرهنگ و هنر بمناسبت جشن فرهنگ وهنر، تهران.
ضیاءپور، جلیل (1377)، مختصرتاریخ هنر ایران وجهان، جلدیک، انتشارات اسلیمی، چاپ اول، تهران.
ضیاءپور، جلیل (1347)، پوشاک زنان ایران ازکهنترین زمان تا آغاز شاهنشاهی پهلوی، وزارت فرهنگ وهنر، تهران.
عکاشه،ثروت(1380)، نگارگری اسلامی، سید غلامرضا تهامی، انتشارات حوزه هنری، تهران.
فرامکین، گرگوار(1372)، باستانشناسی درآسیایمرکزی، صادق ملک شهمیرزادی، وزارت امورخارجه، تهران.
فونگال، هوبرتس(1378)، جنگ سواران، فرامرزنجدسمیعی، انتشارات نسیم دانش، تهران.
کایت،کلیم، وهانس یواخیم(1384)، هنرمانوی، ابوالقاسم اسماعیلپور، نشراسطوره، تهران.
گری، بازیل(1354)، نگاهی بهنگارگری درایران، فیروز شیروانلو، توس، تهران، چاپ اول.
گیرشمن، رمان(1370)، ایران ازآغاز تااسلام، محمدمعین، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
لئونیدویچ خروموف، آلبرت(1381)، سغدیان، بهاهتمام علیبهرامیان، وزارت امورخارجه، چاپ اول، تهران .
واندنبرگ، لویی(1348)، باستانشناسی ایران باستان، عیسی بهنام، دانشگاه تهران، تهران.
دادور، ابوالقاسم، وثریا محمدی (1385)، «نقاشی مانوی و تأثیرآن برنگارگریاولیه اسلامی»، دوفصلنامه مطالعات هنراسلامی، شماره 5، صص 154-141.
زرشناس، زهره(1381)، «هنر وافسانههای سغدی»، ماه هنر، شماره51، صص27-24 . Azarpay,Guitty(1981)Sogdianpainting,Contributor A.M.Belenitski,B.I.Mmarshak,J,:university of California press, Londond. Khakimov,akbar(1996)Central Asian art,contributor Galina pugatsenkova Ferdinand kuzjumov,Art & Art instruction, Parkstone press ltd.
Rowland,Benjamin(1970)the Art Of Central Asia,NewYork.
Sims, Eleanor- Marshak, Boris I. & Grube, Ernst J.;(2002); Peerless images –persian painting its sources , London.
Talbot Rice, david (1971) Islamic painting ,Edinburgh university press.
(www.asraresokhan.com,فروردین 1391)
(www.cais-soas.com, فروردین 1391)
(www.iranicaonline.org, فروردین 1391)
(www.silk-road.com, فروردین 1391) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,201 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,299 |