تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,110 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,191 |
بازشناسی تشابهات معماری بودایی با مقابر و عودسوزهای مفرغیِ سده های آغازین اسلامی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 4 - شماره پیاپی 1346448، اسفند 1391، صفحه 55-66 اصل مقاله (2.25 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.30067 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا بهارلو1؛ عباس اکبری2 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان | ||
2استادیار دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
مطالعه ی تعاملات متقابل آثار هنریِ مرتبط با آیین های مختلف، یکی از مهمترین مصادیق مطالعات تطبیقی جهت دستیابی به اطلاعات تازه در خصوص تکوین و تحول این آثار در سرزمین های مختلف است. مصادیق چنین مطالعاتی نشان می دهند که چگونه جریانهای هنری در پی تکوین و توسعه ی آیینها در جوامع، پدید آمده و گسترش مییابند و تا چه حد موجب کمیت و کیفیت های جدید هنری میگردند. تشابهات زیاد، فرم ها و نقوش معماری بودایی با آثار فلزی اسلامی، خصوصاً عودسوزهای سدههای آغازین و همچنین معماری مقابر اولیهی اسلامی، یکی از همین تعاملات متقابل است. مقالهی پیش رو کوشیده است تا به روش کتابخانهای و به شیوهی تاریخی-اسنادی و تحلیل محتوا و ارائهی نمونههایی مستند، و همچنین با بازشناسی این عناصر و مصادیق آن، احتمال وجود نمونههایی از تأثیرات عناصر هنری وابسته به آیین بودا را بر روی هنر مناطق اسلامی، شناسایی و معرفی نماید. حاصل این بررسی، روشن کنندهی این حقیقت است که عناصر به کار رفته در بدنهی این عودسوزها تا حد زیادی برگرفته از نمادهای بودایی است. البته ریشهی نقوشی همچون شیر، گل لوتوس و ... را باید در هنر پیش از اسلام (هخامنشی و ساسانی) که به نحوی از انحا مورد تقلید هند واقع شده است جست. | ||
کلیدواژهها | ||
استوپا؛ عودسوز؛ فلزکاری اسلامی؛ معماری بودایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Recognition of Similarities between Buddhist Architecture/Islamic Mausoleums and Bronze Incense Burners in Early Islamic Centuries | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Baharlou1؛ Abbas Akbari2 | ||
چکیده [English] | ||
The study of the interactions among different religions’ related artworks is one of the most important evidences in comparative studies towards attaining new information and insights in the development of these works in different lands and countries. The extant samples of such studies indicate how artistic movements come into being and expand during the evolution of religions in societies and to what extent they can create new artistic qualities and quantities. In here great similarities, and similar forms and motifs of Buddhist architecture in compare to Islamic metal works, especially early centuries’ incense burners and also Islamic mausoleums, is one the abovementioned possible interactions to be discussed. The present article actually tries to recognize and introduce the possibility of the existence of such Buddhist related artistic elements by applying documental analysis method and representing evident samples and cases. The obtained results prove and clarify the fact that the applied elements in the body of these incense burners are taken and imitated from Buddhist symbols. Though the origin and source of motifs like lion, lotus, etc are much older and should be studied and followed in Iran pre-Islamic art, Achaemenids and Sasanians, which have inspired the Indian artists and artisans in some way or other, and imitated by them. We should also mention in here that the early metal incense burners, except in special cases, are containers composed of three main parts- body, lid, and feet. They are in terms of form and structure, the representative of Indian religious buildings (stupas) in some ways. Stupas are mound-like structures containing Buddhist relics, typically the remains of Buddha, used by Buddhists as a place of worship. It is a symbol of enlightened mind, (the awakened mind, universal divinity) and the path to its realization. The stupa represents the Buddha's body, his speech and his mind, but most especially his mind and every part shows the path to Enlightenment. The hemispherical form of the stupa appears to have derived from pre-Buddhist burial mounds in India. As most characteristically seen at Sanchi in the Great Stupa (2nd–1st century BC), the monument consists of a circular base supporting a massive solid dome (the anda, “egg,” or garbha, “womb”) from which projects an umbrella. The whole of the Great Stupa is encircled by a railing and four gateways, which are richly decorated with relief sculpture depicting Jataka tales, events in the life of the Buddha, and popular mythological figures. The early Islamic incense burners surmounted by a hemisphere dome, consist of a square body, elements and ornaments such as lotus, umbrella, etc which are all the common elements used in both stupas and the mentioned artworks. These metal objects-in the present article- were divided into six main groups according to their shapes, parts, and structure. Although it should not be neglected that the presence of such similarities go back to Iran pre-Islamic periods. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Buddhist Architecture, Incense Burner, Islamic Metalwork, Stupa | ||
مراجع | ||
احسانی، محمد تقی (1368)، هفت هزار سال هنر فلزکاری در ایران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
پوپ، آرتر؛ اِکِرمن، فیلیس (1387)، سیری در هنر ایران، ج6، مترجمان نجف دریا بندری و دیگران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. چینگ، فرانسیس دی. کی؛ یارتسومبک، مارک ام؛ پراکاش، ویکرامادیتیا (1389)، تاریخ معماری جهان، ترجمه ی محمد رضا افضلی، نشر یزدا، تهران.
دهخدا، علی اکبر (1373)، لغتنامه ی دهخدا، ج 10و12، زیر نظر دکتر محمد معین و دکتر سیّد جعفر شهیدی، موسسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
دیماند، موریس (1383)، راهنمای صنایع دستی،ترجمه عبدالله فریار، چ سوم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
رایس، تاراما تالبوت (1372)، هنرهای باستانی آسیای مرکزی تا دوره ی اسلامی، ترجمه ی دکتر رقیه بهزادی، انتشارات تهران، تهران.
رایس، دیوید تالبوت (1381)، هنر اسلامی، ترجمه ماه ملک بهار، چ دوم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
زارعی، محمد ابراهیم (1384)، آشنایی با معماری جهان، چ پنجم، انتشارات فن آوران، تهران.
کول، امیلی (1388)، آشنایی با معماری جهان، مترجمین مهندس کوروش محمودی ده ده بیگلو، مهندس رضا بصیری مژدهی، مهندس روزبه احمدی نژاد، نشر یزدا، تهران.
وارد، ریچل (1384)، فلزکاری اسلامی، ترجمه مهناز شایسته فر، انتشارات موسسه ی مطالعات هنر اسلامی، تهران.
ویلسن، کریستی (1366)، تاریخ صنایع ایران، ترجمه عبدالله فریار، انتشارات فرهنگسرا، تهران.
Aga-Oglu, Mehmet (1945), About a Type of Islamic Incense Burner, The Art Bulletin 27, No1.
Allan, James (1982), Persian Metal Technology 700-1300AD/ Nishapur, Metalwork of the Early Islamic Period, New York. Atil, Esin & Chase, W.T.& Jett, Paul (1985), Islamic Metalwork in the Freer Gallery of Art, Smithsonian Institution Press, Washington D.C.
Baer, Eva (1983), Metalwork in Medieval Islamic Art, State university of New York Press, Albany.
Baker, Patricia L. (2004), Islam and the Religious Arts, The Cromwell Press, Great Britain.
Bloom, Jonathan & Blair Sheila (1997), Islamic Arts, Phaidon Press Ltd, London.
Encyclopedia of Buddhism (2004), Vol 2, Macmillan Reference USA.
Fehervari, Geza, and others (2005), The Iconography of Islamic Art, Edited by Bernard O'Kane, The American University in Cairo Press, Egypt.
Gladiss, Almut von & Blair, Sheila & Bloom Jonathan & Chmelnizkij Sergej & Others (2007), Islam: Art and Architecture, Edited by Markus Hattstein and Peter Delius, Tandem Verlag GmbH.
Khalili, Nasser D. (2008), Visions of Splendour in Islamic Art and Culture, World press Ltd, London.
Loukonine, Veladimir & Ivanov, Anatoli (2003), Persian Lost Treasures, Mage publishers, London.
Lutfi, Huda (1991), Manners and Customs of Fourteenth Century Cairene Women, in Keddi and Baron, eds.
Marchal, M. (1974), L'art du bronze islamique d'Afghanistan, Revue du louvre I.
Melikian-Chirvani, Assadullah Souren (1982), Islamic Metalwork from the Iranian World, 8th-18th Centuries (Victoria & Albert Museum), UDO (Litho) Ltd, London.
Pope, A.U. (1977), A Survey of Persian Art, vol.13, Tehran.
Stierlin, Henri (2006), Splendours of the Ancient Persia, White Star, Italy.
The Encyclopedia Americana (1963), Vol 14, Americana Corporation, USA.
The New Encyclopedia Britanica (1995), Vol 6, 15th Edition, Encyclopedia Britanica Inc, USA. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,978 |