تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,894 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,086 |
طراحی سیستم کرایهی دوچرخه برای جزیره کیش با رویکرد کاربر محور | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 17، شماره 4 - شماره پیاپی 1346448، اسفند 1391، صفحه 75-82 اصل مقاله (1.62 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.30069 | ||
نویسندگان | ||
ندا باطنی پور1؛ یاسمن خداداده2؛ نازنین محمد¬پور3 | ||
1کارشناس ارشد طراحی صنعتی، پردیس بین¬المللی کیش، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
دوچرخهسواری به عنوان ورزشی مفرح و سازگار با محیط زیست، یکی از جذابیتهای گردشگری در جزیره کیش میباشد. بدین منظور، ایستگاههای کرایهی دوچرخه در سطح جزیره، احداث شدهاند. هرچند استفاده از خدمات این ایستگاهها، توسط بسیاری از گردشگران و ساکنان جزیره کیش، تجربه شده است، اما طراحی سیستم موجود اشکالاتی دارد که گویای عدم تطبیق آن با نیازها و خواستههای کاربرانش میباشد. در این مقاله، پارامترهای جدیدی جهت طراحی مجدد سیستم کرایهی دوچرخه در جزیره کیش بدست آمد و سیستم جدیدی بر اساس این پارامترها، پیشنهاد شد. جهت انجام مطالعه، رویکرد کاربر محور و روش مهندسی کانسی بکار گرفته شد. با انجام مصاحبه با 40 نفر از کاربران و با استفاده از منابع مختلف، 110 واژهی کانسی بدست آمد. با بکارگیری مقیاس ارزشیابی هفتتایی تعداد واژگان به 21 واژهی کانسی و در نهایت 4 واژهی نماینده، کاهش پیدا کرد. جهت بدست آوردن ویژگیهای کمی سیستم و پارامترهای طراحی، جدول نمونههای موجود در بازار و پوسترِ علایق و سلایق جمعآوری شدند. سپس، به ایدهپردازی پرداخته شد؛ از بین ایدهها، یک ایده توسعه داده شد و توسط 30 نفر از کاربران مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان دادند که سیستم پیشنهادی توانسته است تا حد بالایی انتظارات استفادهکنندگان را برآورده سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
جزیره کیش؛ رویکرد کاربر محور؛ سیستم کرایهی دوچرخه؛ مهندسی کانسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the Bicycle Rental System for Kish Island By applying User-Centered Design (UCD) approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Batenipour1؛ Yassaman Khodadadeh2؛ Nazanin Mohammadpour3 | ||
چکیده [English] | ||
Bicycle riding is one of the attractions in Kish Island that is known as an entertainment and enjoyable sport. Moreover, it is beneficial to the environmental goals and tourism industry. For this aim, the bicycle rental system is provided by nineteen bicycle stations that have been distributed all around the island by Kish Free Zone Organization; also, to spread the bike riding culture and increase the required safety for cyclists, the 51 km bike lane has been established along the beach. Mostly, the bicycle rental system in Kish is used by tourists who need to rent bicycles from one of the bicycle rental stations. Despite the attractions of this rental bicycle system, there are lots of weaknesses and shortcomings which have led to users' dissatisfaction. So, it seems that the available system needs to be improved. In the design of current system, some factors haven't been considered, such as corporate identity, visual attraction, functional connection, and practical rental service; also, safety of the system for users and bicycles, and suitability of the applied materials in stations' structure haven't been considered plentifully. To improve the available system, including rental service, and bicycle rack, this study was carried out. For encouraging people to use the rental system and improving the bike riding culture, new concept should satisfy users' needs and wants. Furthermore, the abilities of users and limitations of the context should be considered in generating new concepts. For this aim, User-Centered Design (UCD) was chosen as the approach of this study. During the study, Kansei Engineering method was employed to obtain the design parameters. Forty people were asked to explain their expectations of the system. One hundred and ten Kansei Words were collected and reduced to twenty one words by employing Seven Point Scale Rating Questionnaire. According to their affinity, the words were categorized and four Higher-level Kansei Words, including Attractiveness, Comfort, Safety, and Durability were defined. For obtaining the system's properties, a benchmark table was prepared and for identifying the design database, the trend board of users was created. By analyzing and evaluating the images of this trend board the most user-friendly colors, forms, and textures were found and gathered as the design pallet. Regarding the Kansei Words, collected properties and design database (pallet), several concepts were generated for both bicycle rack and rental service. Finally, one concept was developed. The new rental system was evaluated by Kansei Engineering method. Thirty users were selected to evaluate the new rental system in a showroom. For this aim the model of the new bicycle rack and storyboards of interacting with new rental system were presented in the showroom. In this evaluation, the participants were asked to evaluate the Higher-level Kansei words in the new concepts by Seven Point Scale Rating Questionnaire. The results showed how much the relationship between the Higher-level Kansei Words and the attributes of the new rental bicycle system is strong in users' opinion. Due to the users' satisfaction, it was concluded that the new concept could meet its users' expectations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bicycle Rental System, Kansei engineering, Kish Island, User-Centered Design | ||
مراجع | ||
رزاقی، محمد (1387)، فرازی بر طراحی کاربر محور؛ خاستگاهی سازگار برای آمیزش فرهنگ در طراحی محصول، فصلنامه دستاورد، شماره 26 و 27، صص 83-71.
مختارپور، رجبعلی (1376)، دوچرخهسواری در کیش: مسیرهای موجود و نیازهای دوچرخهسواران، مجموعه گزارشهای واحد سنجش و پژوهش، گزارش یازدهم، روابط عمومی سازمان منطقهی آزاد کیش.
نمایندگی، محمدحسین (1387)، فرآیند طراحی مبتنی بر استفادهگر، فصلنامه دستاورد، شماره 26 و 27، صص 83-72.
Dahlgaard, Jens J., Schutte, Simon & Ayas, Ebru (2008), Kansei/affective engineering design: A methodology for profound affection and attractive quality creation, The TQM Journal, Vol. 20 No. 4, pp. 299-311.
Desmet, Pieter M. A. (2004), From disgust to desire: how products elicit emotion, In: Mcdonagh, D., Hekkert, P., Erp, P. and Gyi, D., Design and Emotion, Taylor and Francis press, London, pp. 8-13.
Drees & Sommer (2005) , طرح جامع مقصد کیش- باغ ایرانی در خلیج فارس, .مرکز اسناد سازمان منطقهی آزاد کیش
Maguire, Martin (2001), Methods to support human-centred design, Int. J. Human-Computer Studies, 55, pp. 587-634.
Midgley, Peter (2009), The Role of Smart Bike-sharing Systems in Urban Mobility, Journeys, May 2009, pp. 23-31.
Schütte, Simon (2002), Designing Feeling into Product, M.S. Thesis, Linkoping University, Sweden.
Schütte, Simon (2005), Engineering Emotional Values in Product Design. PhD Thesis, Linkoping University, Sweden. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,325 |