
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,691 |
تعداد مقالات | 72,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,107,480 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,910,819 |
مبانی فلسفی توحید صفاتی از دیدگاه علامه طباطبایی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 2، آبان 1391، صفحه 5-28 اصل مقاله (247.02 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2012.30277 | ||
نویسندگان | ||
محمد سعیدیمهر1؛ مریم باروتی2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
2دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
چکیده | ||
علامه طباطبایی توحید صفاتی حق تعالی را در قالب نظریه فلسفی «عینیت صفات کمالی با ذات حق تعالی» تفسیر میکند و این دیدگاه را تنها تبیین معقول از توحید صفاتی میداند. بر اساس این نظریه، صفات کمالی در خارج با ذات الهی و با یکدیگر عینیت دارند هر چند از جهت مفهومی با هم و با ذات مغایرند. وی این نظریه را بر اساس اصولی فلسفی همچون "معطی شیء فاقد شیء نمیشود" و صرافت و بساطت ذات الهی مدلل میکند. علامه در پاسخ به این پرسش که چگونه این تفسیر از توحید صفاتی با قبول کثرت مفهومی صفات سازگار است، دو راه را پیموده است: الف) تبیین اعتباری بودن مفاهیم صفات؛ ب) نفی انتساب کثرت صفات به مقام ذات. با تحلیل بیشتر میتوان نشان داد که این دو پاسخ در طول هماند و تناقضی با یکدیگر ندارند. پاسخ نخست بر این مبنا است که چون مفاهیم صفات اعتباری است، کثرت مفهومی صفات لطمهای به وحدت مصداقی صفات و ذات نمیزند. اما پاسخ دوم یک گام فراتر مینهد و مقام ذات الهی را از تقید مفهومی و مصداقی پیراسته میداند؛ هر چند کثرت مفهومی صفات بعد از مقام ذات تحقق مییابد اما ذات خداوند عین تمام صفات کمالی به نحو اعلی و اشرف است.. | ||
کلیدواژهها | ||
توحید صفاتی؛ صفات خداوند؛ علامه طباطبایی؛ عینیت صفات و ذات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Philosophical Foundation of Attributive Monotheism from Allamah Tabatabai’s View Point | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Saeedimehr1؛ Maryam Barooti2 | ||
چکیده [English] | ||
Allamah Tabatabai interprets the doctrine of Attributive monotheism of God under the philosophical theory of the identity of God’s perfection attributes with His essence. Because, in his view point, it is the only rational way for explanation of Attributive monotheism. According to this theory, all Divine perfection attributes are identical with each other and with God’s nature in external world; although they conceptually differ from each other and with God’s nature. His demonstration is based on some Islamic philosophy principles, such as “the bestower of a thing cannot be lack of it” or on “simplicity and purity of Divine essence”. In order to show the consistency of this explanation from Attributive monotheism, with acceptance of conceptual plurality of attributes, Allamah has presented two theses: A) the concepts of Divine attributes are posited mentally or virtually; B) the negation of plurality of attributes from God’s very nature. Through an accurate analysis, we can understand that these two theses are compatible and there is no contradiction in it. The first one is based on the fact that, since the concepts of attributes are virtual and mental, so conceptual plurality of attributes cannot damages the external unity of God’s attributes and essence. The second one, however, steps beyond and purifies Divine essence from any existential and conceptual qualification. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Allamah Tabatabai, Divine simplicity, God’s Attributes, Unity of attributes | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,656 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,458 |