تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,967 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,223,705 |
سنجش ابعاد اجتماعی فضای جمعی ایستگاه های پایانه ای مترو | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 3 - شماره پیاپی 1444020، مهر 1391، صفحه 17-28 اصل مقاله (2.28 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2012.30370 | ||
نویسندگان | ||
نینا خلیقی1؛ محمدرضا پورجعفر2؛ محمدرضا بمانیان3 | ||
1داانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استاد گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
در دوران معاصر فضای ایستگاه های پایانه ای مترو از جمله فضاهای عمومی است، که بستری برای وقوع بخشی از فعالیت های اجتماعی محسوب می شود. از این رو دستیابی به چارچوبی جهت سنجش بعد اجتماعی این فضاها، هدف اصلی پژوهش حاضر است. جهت نیل به هدف مذکور، با استفاده از روش تحقیق توصیفی – تحلیلی، ابتدا دیدگاه متخصصین در باب مفهوم فضای جمعی ایستگاه های پایانه ای مترو و ابعاد اجتماعی آنها، همچنین تجارب جهانی موفق، مورد بررسی قرار گرفته اند. سپس با توجه به معیارها و شاخص های اجتماعی مستخرج از مراحل پیشین، مدل ویژه سنجش ابعاد اجتماعی مختص فضای جمعی ایستگاه های پایانه ای مترو، تدوین شده است. در ادامه با استفاده از مدل مذکور، وضعیت موجود فضای ایستگاه مورد مطالعه، یعنی ایستگاه پایانه ای مترو شهید سلطانی کرج، از طریق مشاهدات میدانی و تکمیل پرسش نامه، ارزیابی گردیده است. نتایج سنجش حاکی از آن است که از بین 6 معیار اصلی اجتماعی، فضای ایستگاه مورد مطالعه در حوزة معیارهای دسترسی و عدالت، مشارکت و نظارت و آموزش و سلامت از بیشترین مشکلات رنج می برد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد اجتماعی؛ ایستگاه پایانه ای مترو؛ فضای جمعی؛ معیارهای اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Social Assessment of Subway Terminals | ||
نویسندگان [English] | ||
Nina Khalighi1؛ Mohammad Reza Pourjafar2؛ Mohammad Reza Bemanian3 | ||
چکیده [English] | ||
In the contemporary era, Subway terminals are known as examples of dynamic public spaces in today’s urban context, in all over the world. Therefore, these constructions, that are recognized as above ground appearance of subway networks in different parts of inner and sometimes outer city areas, are the places of social encounters, predicted and unexpected happenings and various behavioral patterns. In other words, social dimension is one of the most important aspects of these spaces. As far as there is no comprehensive study on social dimension of subway terminals, also due to an inefficient social performance of Iranian subway stations in recent years, the main aim of this research is to provide a social assessment framework for the study of these public spaces. According to the first aim, another purpose is to evaluate the social aspects of Shahid Soltani subway terminal, which is known as one of the most crowded public areas in city of Karaj, by using this certain framework. In order to cover the main purposes, by using the descriptive – analytical method, first the concept of subway station as an urban space has been studied. Then by comparing various opinions regarding social aspects, the most important social criteria of these certain spaces, which are: safety and security, vitality and attractiveness, accessibility and justice, partnership and stewardship, health and education and identity, have been presented. Afterward by using these criteria, four successful case studies around the world, have been evaluated and key indicators, in accordance with each criteria, have been achieved. Based on the results of theories and successful case studies, which include 6 social criteria and 42 indicators, social dimension assessment framework for subway terminal has been proposed . According to the proposed framework, an assessment checklist and content of the questionnaire have been prepared . By using this checklist and filling out the 40 questionnaires, social dimension of Shahid Soltani subway terminal has been evaluated. Due to analyzing the social aspects of Shahid Soltani station, by combining opinions of both authors and users, strength and weakness points of this space, have been identified. The result of this analysis has shown that, the Shahid Soltani subway terminal severely suffers from lack of three out of six main social criteria, which are accessibility and justice, partnership and stewardship, health and educational factors. They are the most problematic factors in this public space. In addition to mentioned issues, this station also suffers from lack of three other criteria, which are safety and security, identity and functional attractiveness. The only strength of this space is the physical attractiveness, which is the result of green spaces usage in terminal open space and the uniform physical setting of terminal concourse. On the whole, the findings show that, despite the importance of Shahid Soltani subway terminal as a transitional and interchange space in city of Karaj and its important role as a city entrance, due to the lack of social qualities, this station has failed to fulfill its purpose as a successful public space. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
public space, Social Criteria, social dimension, Subway Terminal | ||
مراجع | ||
پورجعفر، محمدرضا و دیگران(1389)، ارائه انگاره های محیطی موثر بر شکل گیری فضاهای عمومی مشوق سالمندی موفق با تاکید بر ترجیحات سالمندان شهر شیراز، مجله سالمندی ایران، سال پنجم ، شماره 15، صص22-34.
رفیعیان، مجتبی و مهسا سیفانی(1384)، فضای عمومی شهری؛ بازنگری و ارزیابی کیفی، نشریه هنرهای زیبا، شماره 23، صص35-42. صالحی فرد، محمد و سید دانا علی زاده(1387)، تحلیلی بر ابعاد اجتماعی و روان شناختی فضاهای سبز در شهرها (با رویکرد مدیریت شهری)، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 21 ، صص19-33.
محمدی خبازان ، سهند(1387)، طراحی ایستگاه مترو به عنوان یک فضای شهری جدید، نمونه موردی: ایستگاه تئاتر شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه شهرسازی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
Albiston, Nicola(2011), Strengthening social dimensions in urban design, urbanism plus.
Bertolini, L. & T. Spit (1998), Cities On Rails: The Redevelopment Of Railway Station Areas,London, E & Fn Spon.
Camagni , r.p. &salone .c .(1993), Network urban structures in northern Italy : elements for theoretical framework, Urban Studies.
Carmona , matthew et al. (2003), Public places urban spaces, the dimensions of urban design Architectural press, Elsevier. Charkhchian , maryam &abdollah daneshpour.(2010), Introduction to multiple dimensions of a responsive public space, A case study in iran, prostor a scholarly journal of architecture and urban planning, vol 18, No 39, PP ????????.
Coles, Richard & Maria Caserio(2001), Social Criteria for the Evaluation and Development of Urban Green Spaces School of Architecture &Landscape, Faculty of the Built Environment, UCE, Birmingham, UK.
Davies Gleave , Steer (2009), Interchange Best Practice Guidelines, Transport for London, London.
Gehl, Jan (2011), Life Between Buildings (6th edition), Washington, D.C.: Island Press.
Gibberd , j.(2003), Interchange sustainable development into briefing and design process of building in developing countries an assessment tool , university of south Africa.
Holland , caroline et al.(2007), Social interaction in urban public places, joseph rowntree foundation, policy press, Britain. Latour, Bruno (1996), On Interobjectivity, University of California, San Diego: Mind, Culture and Activity, volume 3, pp. 229. Madanipour, ali (2010) , Whose Public Space?:International Case Studies in Urban Design and Development ,Rutledge. Mitchell, William j (1996), city of bits :space ,place and Infobahn, Massachusetts institute of technology.
Oldenberg , R.(1999), The great good places: cafes , coffee shops ,book stores ,bars , hair salons and the other hangouts at the heart of community (second edition),Marlowe & company, New York.
Peek , gert –joost & Erik Louw(2006), A Multi-Disciplinary Approach Of Railway Station Development, The Architecture Annual: Delft University Of Technology, Amsterdam,(125-143).
Social Development Department(1999), Managing the social dimensions of transport, the role of social assessment, Transport division, the world bank.
Tang ,Hoay Nee, and Dr. Tareef Hayat Khan (2012), Revisiting Strategies to enhance Social Interaction in Urban Public Spaces in the context of Malaysia, British Journal of Arts and Social Sciences, pp:198-212.
Tshombe , mbasa xolisa(2006), Beyond function Pretoria station interchange and civic square, Faculty of engineering , the built environment and information technology, university of Pretoria ,Pretoria.
Watson , donald. et al.(2001), Time saver standards for urban design, MacGraw-hill companies ,inc.usa. www.pps.org/articles/whatisplacemaking: 90/11/18.
http://www.roppongihills.com/en/ ; 90/9/20.
http://www.communities.gov.uk ; 91/2/15.
http://promptguides.com/athens/attractions/syntagma_square.htm;90/9/20. http://media.treehugger.com/assets/images/2011/10/pz-TH-Atocha-station.jpg,91/4/3. http://www.merriamwebster.com/dictionary/indicator , 23/10/90.
www.tehranmetro.com ; 90/10/10. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,360 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13,966 |