تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,501 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,625 |
شناسایی مشکلات و محدودیتهای فعالیتهای نظام ترویج کشاورزی از دیدگاه کارشناسان ترویج کشاورزی(مطالعه موردی حوزه ستادی وزارت کشاورزی و مرکز استان قم) | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 10، دوره 43، شماره 2، خرداد 1391، صفحه 241-252 اصل مقاله (191.7 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2012.30471 | ||
نویسندگان | ||
سمیه سوری1؛ حسن صدیقی2؛ غلامرضا پزشکی راد2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
ترویج در ایران با حدود 60 سال سابقه فعالیت هنوز دارای برخی مشکلات و موانع است، به گفته پژوهشگران در طی این سالها ارایه خدمات به کشاورزان موفق و رضایتبخش نبوده است. با توجه به مشکلات موجود، شناسایی و بررسی همه جانبه این مسایل در جهت اصلاح وضع موجود امری ضروری و اجتنابناپذیر است. از این رو هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی مشکلات نظام ترویج کشاورزی است. روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده و نمونه آماری آن 117 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بودهاند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بوده که پایایی و روایی محتوایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (92/.) و پانل متخصصان تأیید شده است. نتایج تحقیق نشان داد که مهمترین مشکلات نظام ترویج کشاورزی به ترتیب اولویت، مشکلات مربوط به تحقیقات (منطبق نبودن تحقیقات با مشکلات و نیازهای روزمره کشاورزان)، مدیریت منابع انسانی(سطح پایین انگیزش و مسئولیتپذیری پرسنل ترویج)، اداری(تبعیض حقوقی کارکنان ترویج به نسبت سایر دستگاههای اداری)، توسعه منابع انسانی(عدم تطابق برنامههای درسی دانشکدههای کشاورزی با نیاز روز)، اجرایی(کمبود بودجه)، اجتماعی (مهاجرت جوانان تحصیلکرده روستایی به شهرها) و فیزیکی(پراکندگی مزارع) میباشد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Identification of Difficulties and Limiting Factors Influencing Agricultural Extension Education Activities from the viewpoint of Agricultural Extension Experts | ||
نویسندگان [English] | ||
Somayeh Souri1؛ Hasan Sadighi2؛ Gholamreza Pezeshki Rad2 | ||
چکیده [English] | ||
In spite of 60 years of past experience, Agricultural extension in Iran still faces problems, obstacles and limitations. Researchers believe that during these years, the service available to farmers has been neither successful nor satisfactory. With respect to the presently available problems and limitations, a thorough identification and analysis of these issues is necessary as well as inevitable to improve the existing situation. Therefore, this study is aimed at an identification of and priority given to the problems and limitations in Extension Education Activities from the viewpoints of Agricultural extension Specialists of the Ministry of Agricultural Jihad and as well from the view points of Extension Specialists in Qom Province. A survey research was conducted applying a questionnaire. Reliability of the questionnaire was approved by experts while its validity confirmed through Cronbach alpha coefficient test the coefficient being found out as 0.92. Out of all the extension experts and staff of the Department of Agriculture, 117 individuals were chosen through Stratified Random Sampling, using Morgan & Kerjcie Table. Finally, 111 questionnaires were collected and analyzed. Results show that according to priority, the most important problems and obstacles which limit educational-extensional activities could be listed as follows: problems related to the researches (as the current researches do not match every day problems and needs of farmers), problems related to human resource management (lack of proper motivation and accountability on the part of extension personnel), administrative problems (legal discrimination against extension personnel as compared with the staff engaged in some other sections), problems related to human resource educational development (as educational programs in agricultural colleges do not match today's needs), executive problems (budget deficiency), social problems (daily migration of rural youth to urban areas) as well as physical problems (scattered farm lands). The results also indicate that there is a positive relationship between educational, extensional as well as communicative capabilities, and experts' points of view. A comparison of the viewpoints of different experts (according to their fields of study) shows a meaningful difference between extension graduates, the graduates of other agriculturally related fields vs. those of other disciplines. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural Extension, Difficulties and limiting factors, Education Activities, Extension experts | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,575 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,318 |