تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,367 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,875 |
ارزیابی میزان آگاهی کشاورزان و تحلیل وضعیت و نحوه بهرهبرداری از منابع آب و خاک (مطالعه موردی در استانهای تهران، خوزستان، مازندران و گلستان) | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 7، دوره 43، شماره 3، مهر 1391، صفحه 387-397 اصل مقاله (209.05 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2012.30500 | ||
نویسندگان | ||
فریبرز عباسی1؛ علیرضا سلطانی تودشکی2؛ علیرضا کیانی2؛ قاسم زارعی2؛ پریسا شاهین رخسار2؛ محمد خرمیان2 | ||
1اعضا هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی | ||
2عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی | ||
چکیده | ||
این تحقیق به منظور ارزیابی میزان آگاهی کشاورزان از مسایل آب و خاک و نحوه بهرهبرداری از منابع آب و خاک در چهار استان تهران، خوزستان، گلستان و مازندران اجراء شد. جامعه آماری این تحقیق را 763 نفر از کشاورزان و ابزار اندازهگیری پرسشنامه، مصاحبه حضوری با کشاورزان، برگزاری میزگرد و بازدیدهای کارشناسی بود. نتایج نشان داد که هرچند، در برخی موارد از جمله تناوب زراعی، مصرف سموم و کودهای شیمیایی، میزان آگاهی کشاورزان در حد متوسط ارزیابی میگردند، بطور کلی میزان آگاهی کشاورزان از مسایل آب و خاک در همه استانهای مورد مطالعه کم و تا افق ایدهال فاصله زیادی دارد. میزان آگاهی کشاورزان در استانهای خوزستان و تهران قدری بیشتر از استانهای گلستان و مازندران و این تفاوت در سطح 1 درصد معنیدار بود. عمده زارعان مورد پرسش (97 درصد) فاقد وسایل اندازهگیری جریان آب بوده و از میزان آب مصرفی خود بیاطلاع بودند. معیار شروع آبیاری (56 درصد) و مقدار آب آبیاری (64 درصد) در اغلب کشاورزان تجربی بود. بیش از 90 درصد مخاطبان طرح با کاربرد نرمافزارها، کامپیوتر و اینترنت در کشاورزی آشنا نبودند. اغلب دورههای آموزشی برگزار شده، مرتبط با مسایل زراعی (81 درصد) بوده و آموزش مسایل آب و خاک از جمله برنامهریزی آبیاری، مدیریت آبیاری و آشنایی با روشهای نوین آبیاری به ندرت برای بهرهبرداران اجراء شده بود. مشکلات اصلی بهرهبرداران کمبود کمی و کیفی نهادهها (39 درصد)، کمبود آب (28 درصد)، و کمبود ماشینآلات کشاورزی (12 درصد) عنوان شد. نیازهای آموزشی بهرهبرداران استانهای مورد مطالعه نیز اولویتبندی و ارایه شدند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Identification of Farmers' Technical Knowledge of Soil and Vater Issues (case study in Tehran, Khuzestan, Golestan and Mazandaran Provinces) | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariborz Abbasi1؛ Alireza Soltani Todashki2؛ Alireza Kiani2؛ Ghasem Zarehi2؛ Parisa Shahin Rokhsar2؛ Mohammad Khorramian2 | ||
چکیده [English] | ||
This study is aimed at an identification of farmers' knowledge level on soil and water issues, hardware and software requirements, and to characterize farmers' educational priorities in Tehran, Khuzestan, Golestan, and Mazandaran Provinces. Three pilot plans were selected and evaluated in each province. Field survey was employed and the required data collected via personal interview whit the farmers, filling questionnaires, and consulting with local experts and authorities in the studied regions. The reliability of data was assessed through Cronbach's Alpha coefficient being about 0.81. Results showed that in spite of many activities and attempts done in the studied regions (including educational and extensional affairs, administrate executive plans, i.e., irrigation and drainage networks, encouraging farmers to level their land channel lining, developing pressurized irrigation systems, etc.), the actual condition of water and soil management in the study regions is a long way away from the ideal. In general, the farmers' technical knowledge regarding soil and water issues was relatively low among the farmers questioned. However, they benefited from an average knowledge of agronomy e.g. rotation, application of nutrients and pesticides/herbicides mainly due to the fact that those inputs are payed for, and also one can actually observe their beneficial effects in the field. Most farmers (96.6%) did not measure the applied water to their fields, instead, they concentrated on their indigenous knowledge. Time (56%) and amount (64%) of irrigation water applied to the fields was based upon the farmer's local knowledge. Over 90% of the farmers involved in the study were not familiar with internet, computer and neither whit soil and water management softwares. The conducted training courses for farmers were mainly related to agronomy issues (81%). Rarely, they were provided training courses concerning such soil and water issues as, irrigation scheduling, irrigation management, and advanced irrigation methods. Main challenges in the regions under study were insufficient inputs (39%), water scarcity (28%), and inadequate agricultural machinery (12%). Educational priorities in the studied regions were also determined and presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
. ., Farmers' knowledge ., Soil and water issues | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,688 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,294 |