تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,517,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,741 |
نقش سرمایه اجتماعی در یادگیری سازمانی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 12، دوره 43، شماره 3، مهر 1391، صفحه 447-459 اصل مقاله (197.16 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2012.30505 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر میرک زاده1؛ نعمت اله شیری2؛ محمد ادریس اله ویسی3؛ رویا کرمی دارابخانی4 | ||
1استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2دانشجوی دکتری گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی گروه ترویج و آمورزش کشاورزی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف کلی این تحقیق، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در یادگیری سازمانی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل تمام کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بودند (150N=). با استفاده از سرشماری، برای تمام افراد پرسشنامه ارسال شد که در نهایت تعداد 124 نفر از آنها پرسشنامهها را تکمیل کردند و عودت دادند (124n=). ابزار اصلی برای جمعآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی آن توسط گروهی از متخصصان تایید و برای تعیین پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید (?>0.7). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSSwin16 انجام شد. یافتههای مقایسه میانگینها، تفاوت معنیداری بین یادگیری سازمانی کارکنان جهاد کشاورزی بر اساس سطوح سرمایه اجتماعی نشان داد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری در سطح 1 درصد بین تمام مولفههای سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که مولفههای سرمایه اجتماعی به ترتیب اهمیت اثرگذاری بر یادگیری سازمانی شامل؛ هویت جمعی با اثرکل 3/54 درصد، انسجام و همبستگی جمعی با اثرکل 6/39 درصد، تعاون و همکاری متقابل با اثرکل 3/39 درصد، اعتماد با اثرکل 3/38 درصد، شبکهها و هنجارهای مشترک با اثرکل 8/27 درصد، همیاری و مشارکت داوطلبانه با اثرکل 9/21 درصد و در این تحلیل مولفه همدلی، درک و احترام متقابل هیچ تاثیری بر یادگیری سازمانی نداشت. در مجموع مولفههای سرمایه اجتماعی 5/62 درصد از تغییرات یادگیری سازمانی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی را تبیین نمودند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Role of Social Capital on Organizational Learning (OL) of Jihad-e- Agriculture Organization's Staffs in Kurdistan Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Asghar Mirakzadeh1؛ Nematollah Shiri2؛ Mohammad Edris Allahveisi3؛ Roya Karami Darabkhani4 | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose followed in this study was to evaluate the role of social capital on Organizational Learning (OL) of Jihad-e-Agriculture Organization's staffs. The statistical population consisted of all staffs of Jihad-e-Agriculture Organization in Kurdistan Province (N=150). Applying census, a questionnaire was sent to all the members of the study from whom 124 members finally filled in the questionnaire and returned. The validity of the questionnaire had been confirmed by a panel of experts and its reliability confirmed through Cronbach's Alpha coefficient (?>0.7). Data was analyzed through an application of SPSSwin16 software. Results of mean comparison indicated a significant differences among OL of Jihad-e-Agriculture staffs as based on the levels of social capital. Results of Correlation Analysis showed a positive and significant relationship between any one of the social capital components and OL. Also the results of path analysis revealed that components of social capital as based on their effects on OL could be listed as follows: collective identity with a total effect of 54.3%, collective coherence with 39.6% total effect, mutual cooperation with a total effect of 39.3%, trust with a sum of 38.3% total effect, networks and common norms affecting OL by of 27.8%, and finally cooperation and voluntary participation with a total effect of 21.9%, Empathy, and mutual understanding & respect did not affect OL. In total, social capital components determined some 62.5% of variations in of OL among Jihad-e-Agriculture organization staffs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Human Resources Management, Organizational Culture, organizational learning, Social capital, social development | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,886 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,687 |