تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,486 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,593 |
مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفتشناسی نوصدرایی | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 46، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 55-77 اصل مقاله (398.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2013.31936 | ||
نویسندگان | ||
عبدالحسین خسروپناه* 1؛ مهدی عاشوری2 | ||
1دانشیار مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران | ||
2دانش آموخته ی کارشناسی ارشد پیام نور تهران | ||
چکیده | ||
تفکیک «تصور» و «تصدیق» از تمایزهای اصلی است که متقدمین در منطق و متأخرین در معرفتشناسی از آن بهره بردهاند، هر دو گروه مقسم این دو را «علم حصولی» میدانند، این تقسیم در «معرفتشناسی نوصدرایی» برای اقسام معرفت به کار رفته است، اما نمیتوان «تصدیق» را در اصطلاح معرفتشناسی بنا بر تعریف فلسفۀ اسلامی «علمحصولی» دانست. این تحقیق با مرور ادبیات فیلسوفان مسلمان به ویژه نوصدراییان، مدعی است که تفکیک تصور و تصدیقْ هستیشناختی، و «علم حصولی» به عنوان مقسمْ «هستی علمی» است. اما استعمال «تصدیق» در منطق و معرفتشناسی مساوق با «قضیه» میباشد، نه یک «هستی علمی» که در عین بساطت خارجی در تحلیل عقلی دو مفهوم «حکایت» و «حکم» از آن انتزاع میشود. «تصدیق» در منطق به معنای «اذعان به صدق قضیه» و در معرفتشناسی به معنای «معرفت به تحقق یا عدم تحقق یک امر» است. پیشنهاد میشود برای امور متناظر با «تصور» و «تصدیق» در معرفتشناسی از «معرفت تصوری» و «معرفت تصدیقی» استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تصور؛ معرفت تصوری؛ تصدیق؛ معرفت تصدیقی؛ معرفت شناسی؛ نوصدرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Neo-Sadraean Epistemology and the Divider of the "Imagination" and "Judgment" | ||
نویسندگان [English] | ||
Abd-al -Hosein Khosropanah1؛ Mahdi Ashoori2 | ||
1Responsible Author: Associate Professor, Iranian Institute of Philosophy, Tehran, Iran. | ||
2MA Student in Islamic Philosophy and Kalam, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Differentiation of the two terms imagination and judgment is a main distinction in Islamic logic and Neo-Sadraean epistemology. Both disciplines believe that the divider of the two is "acquired knowledge". But, the concept of “judgment”, in epistemology, is not the same as the concept of "acquired knowledge" in Islamic philosophy. Differentiation of imagination and judgment is an ontological one, and Islamic philosophers consider acquired knowledge as an "epistemic being". In logic and epistemology "Judgment" is the same as "proposition", and is not an “epistemic being". “Judgment" is the origin of the two concepts: "representation" and "assertion". In logic, "Judgment" is "asserting the truth of a proposition", and in epistemology, it is the knowledge of realization or non- realization of something. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imagination (tasawur), Imaginational knowledge (ma'rifat tasawuri), Judgment (tasdigh), Judgemental knowledge (ma'refat-e tasdiqi), Neo-Sadraean epistemology | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,750 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,893 |