تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,545 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,648 |
تأثیر بازخورد به کوشش های موفق و ناموفق بر یادگیری تکالیف ردیابی ساده و پیچیده | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 5، 3 (13)، آبان 1392، صفحه 5-25 اصل مقاله (277.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2013.32132 | ||
نویسندگان | ||
زهرا استیری* 1؛ الهه عرب عامری2؛ رسول حمایت طلب3؛ محمود شیخ3؛ الهه حجازی3؛ رزا رهاوی4؛ علی چشمی5 | ||
1استادیار دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2استادیار دانشگاه تهران | ||
3دانشیار دانشگاه تهران | ||
4استادیار دانشگاه یزد | ||
5کارشناس دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
بیشک بازخورد افزوده نقش مؤثری در بهینهسازی یادگیری دارد، ولی آنچه چالشبرانگیز است، محتوای آن است. هدف از تحقیق حاضر، مقایسة اثر بازخورد به کوششهای موفق و ناموفق در تکالیف ردیابی ساده و پیچیده است. بهاین منظور 48 آزمودنی دختر و پسر راست دست با میانگین سنی 8/1± 23 سال از جامعة آماری دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری که واحد تربیت عمومی را انتخاب کرده بودند، انتخاب شدند و بهطور تصادفی در چهار گروه بازخورد به کوششهای موفق و ناموفق در تکالیف ساده و پیچیده قرار گرفتند. تکلیف مورد استفاده در این تحقیق تکلیف ردیابی موقعیتی بود که بهصورت نرمافزاری در دو سطح ساده و پیچیده طراحی شد و هدف از اجرای آن، ردیابی سریع با حداقل خطا بود. آزمودنیها طی مرحلة اکتساب، هر جلسه 7 دسته کوشش 6 تایی را طی 8 جلسه اکتساب انجام دادند و از هر دسته کوشش 6تایی برای 2 کوشش بازخورد آگاهی از نتیجه دریافت کردند. روش تحقیق نیمهتجربی بود و بهمنظور تحلیل دادهها، از تحلیل واریانس عاملی مرکب و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمونهای تعقیبی بونفرونی در سطح 05/0 P< استفاده شد. نتایج نشان داد در آزمون اکتساب در زمان حرکت، اثر اصلی روزهای تمرینی و پیچیدگی تکلیف معنادار و اثر هیچکدام از مؤلفهها در خطای حرکت و تعامل آنها معنادار نبود. در آزمون یادداری فوری در زمان حرکت، اثر نوع تکلیف و نوع بازخورد معنادار و اثر هیچکدام از مؤلفهها در خطای حرکت و تعامل آنها معنادار نبود. آزمون یادداری تأخیری در زمان حرکت و خطای حرکت، فقط اثر نوع تکلیف را معنادار نشان داد. در آزمون انتقال در زمان حرکت، اثر نوع بازخورد و نوع تکلیف معنادار بود و در خطای حرکت هیچکدام از عوامل و تعامل آنها معنادار نبود. براساس این یافتهها میتوان گفت که اثر نوع بازخورد و نوع تکلیف هر کدام میتواند بهعنوان عاملی مستقل در یادگیری مؤثر باشد و اثرگذاری نوع بازخورد و نوع تکلیف در مؤلفة زمان حرکت مؤثرتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازخورد آگاهی از نتیجه؛ یادگیری حرکتی؛ پیچیدگی تکالیف؛ فرضیة هدایت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Feedback on Successful and Unsuccessful Trials on Learning Simple and Complex Tracking Tasks | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Estiri1؛ Elaheh Arab Ameri2؛ Rasoul Hamayat Talab3؛ Mahmoud Shiekh3؛ Elaheh Hejazi3؛ Roza Rahavi4؛ Ali Chashmi5 | ||
1Hakim Sabzevari University | ||
2University of Tehran | ||
3University of Tehran | ||
4Yazd University | ||
5Hakim Sabzevari University | ||
چکیده [English] | ||
There is no doubt that augmented feedback has an important role in improving learning. However, it is the content of the feedback which is challenging. The aim of the present study was to examine the effect of feedback on successful versus unsuccessful trials on simple and complex tracking tasks. For this purpose, 48 undergraduate right-handed male and female students of Hakim Sabzevari Teacher Training University (mean age = 23+1.8 yr) were selected from those students who had taken general physical education course and were randomly divided into four groups (N=12) of feedback on successful and unsuccessful trials in simple and complex tasks. The tracking task was designed in two levels (simple and complex) in a computer software format to be performed by the participants with maximum speed and the lowest number of errors. During the acquisition phase, participants performed 7 blocks of 6 trials in 8 days and they received feedback on two trials. The method of research was quasi–experimental and ANOVA for multiple factors, analysis of variance with repeated measures and Bonferroni post hoc test (P˂0.05) were used for data analysis. The results showed that in the acquisition test, the main effects of trial days and task complexity (in movement time) were significant. These factors did not significantly influence movement error and their interaction. In immediate retention test, the effects of the type of task and feedback (in movement time) were significant while these factors did not significantly influence movement error and their interaction. In delayed retention test, the effect of the type of task was significant in movement time and movement error. The types of feedback and task were significant in transfer test (in movement time) and these factors and their interactions were not significant in movement error. The results suggested that the types of feedback and task can be regarded as effective independent factors in learning. The types of feedback and task were more effective for movement time. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Feedback on Being Aware of Result, motor learning, Task Complexity, Guidance Hypothesis | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,031 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,100 |