تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,124,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,232,990 |
تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر پرخاشگری دانش آموزان عقب ماندة ذهنی آموزش پذیر | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 5، 2 (12)، مرداد 1392، صفحه 91-105 اصل مقاله (125.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2013.32149 | ||
نویسندگان | ||
جان بابا آقایی نژاد* 1؛ سالار فرامرزی2؛ احمد عابدی3 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان | ||
2.استادیار دانشگاه اصفهان | ||
3استادیار دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر پرخاشگری دانشآموزان عقبماندة ذهنی آموزشپذیر 9 تا 15 سال شهرستان لردگان انجام گرفت. به این منظور از بین دانشآموزان عقبماندة ذهنی آموزشپذیر به صورت تصادفی ساده 28 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (7 پسر و 7 دختر) و کنترل (7 پسر و 7 دختر) گمارده شدند. پرسشنامة پرخاشگری قزل سفلو و همکاران (1387)، بهعنوان پیشآزمون روی دو گروه اجرا شد. سپس فعالیت ورزشی بهعنوان برنامة مداخلهای به مدت 2 ماه و هر هفته 3 جلسه (45 دقیقهای) روی گروه آزمایش اجرا شد. پس از اتمام دورة مداخله، آزمون پرخاشگری بار دیگر روی دو گروه اجرا شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس با بهرهگیری از نرمافزار تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان پرخاشگری تفاوت معنادار آماری (001/0 ) وجود دارد که نشان میدهد اجرای یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر کاهش پرخاشگری و خردهمقیاسهای آن در دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است. بنابراین میتوان دریافت که فعالیت منظم ورزشی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان عقبماندة ذهنی آموزشپذیر تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فعالیت منظم ورزشی؛ پرخاشگری؛ دانش¬آموزان؛ عقب¬ماندة ذهنی؛ آموزش¬پذیر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of a Period of Regular Exercise Activity on the Aggression of Educable Mentally Retarded Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Janbaba Aghaeinejad1؛ Salar Faramarzi2؛ Ahmad Abedi3 | ||
1Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan Branch) | ||
2Isfahan University | ||
3Isfahan University | ||
چکیده [English] | ||
The current study aimed to examine the effect of a period of regular exercise on the aggression of educable mentally retarded students aged between 9 and 15 in Lordegan city. For this purpose, 28 students were selected randomly and divided into two groups: 7 boys and 7 girls in experimental group and 7 boys and 7 girls in control group. Ghezelseflu et al. (1387) aggression scale was used as a pretest for both groups. A period of exercise program as an intervention program was run for 2 months, every week, 3 sessions (45 minutes) per week on the experimental group. After intervention program, aggression scale was run again. The data were analyzed by covariance using spss software. The results showed that a significant difference between control and experimental groups' performance (P<0.001) in aggression which showed that a period of exercise program reduced the aggression and its subscales in the experimental group. It was concluded that regular exercise program reduced the aggression of educable mentally retarded students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Regular Exercise Program, Aggression, students, mentally retarded, educable | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,454 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,121 |