
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,691 |
تعداد مقالات | 72,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,111,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,915,771 |
اثر دو نوع تداخل قبل از اجرا و تداخل حین اجرا بر یادگیری برنامة حرکتی تعمیم یافته و پارامتر مهارت های پایة بسکتبال | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 5، 2 (12)، مرداد 1392، صفحه 107-124 اصل مقاله (269.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2013.32150 | ||
نویسندگان | ||
رزا رهاوی* 1؛ معصومه شجاعی2؛ زهرا استیری3؛ حسن نقی زاده4 | ||
1استادیار دانشگاه یزد | ||
2دانشیار دانشگاه الزهراء | ||
3استادیار دانشگاه سبزوار | ||
4دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز) | ||
چکیده | ||
یکی از روشهای آموزش مهارت استفاده از شیوة تداخل زمینهای است. هدف از اجرای تحقیق، مطالعة تداخل حاصل از شیوههای تمرینی بر اکتساب، یادداری حرکتی تعمیمیافته و پارامتر در مهارتهای بسکتبال با تأکید بر آزمون فرضیههای تداخل زمینهای و نظریههای یادگیری خودتنظیمی است. در تداخل قبل از اجرا آرایش تمرین توسط خود فرد (اثر خود تنظیمی) و در تداخل حین اجرا آرایش تمرین توسط مربی با هر فرد دیگر (اثر تداخل زمینهای) انجام میگیرد. به همین منظور 120 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه یزد با میانگین سنی (21 – 19 سال) که تجربة یادگیری مهارت بسکتبال را نداشتند، بهصورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و بهصورت تصادفی در 10 گروه 12 نفری گمارده شدند. 5 گروه در قالب آزمایش اول یا برنامة حرکتی تعمیمیافته (مهارتهای دریبل، پاس سینه، پرتاب آزاد) و 5 گروه در قالب آزمایش دوم یا پارامتر (پرتاب آزاد از فواصل مختلف) در گروههای آرایش تمرین به شیوة قالبی، تصادفی، زنجیرهای، خودتنظیمی و جفتشده با خودتنظیمی تمرین کردند. بهمنظور جمعآوری دادهها از آزمون پرتاب و پاس «مجموعه آزمون بسکتبال ایفرد»، همچنین آزمون دریبل «مجموعه آزمون بسکتبال جانسون» استفاده شد. آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون، در مرحلة اکتساب به مدت 5 روز (5 جلسه) و هر جلسه 3 بلوک 15 کوششی را تمرین کردند. پس از 48 ساعت در آزمون یادداری با 15 کوشش شرکت کردند (5 کوشش از هر تکلیف) دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک عاملی، تحلیل واریانس عاملی با اندازههای تکراری و آزمونهای تعقیبی LSD و دانکن تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین روشهای مختلف تمرینی در مرحلة اکتساب و یادداری برنامة حرکتی تعمیمیافته وجود دارد. یعنی اثر تداخل زمینهای در برنامة حرکتی تعمیمیافته مشاهده شد (05/0 P<). همچنین تفاوت معناداری بین روشهای مختلف در گروههای تمرینی در مرحلة اکتساب و یادداری پارامتر مشاهده شد (05/0 P<). بهعبارتی کنترل داشتن افراد بر طراحی تمرین اثر مثبتی بر یادگیری دارد. همچنین این یافته پیشنهاد میکند در فرایند یادگیری تأثیرات تداخل قبل از اجرا نسبت به تأثیرات تداخل حین اجرا اهمیت خاصی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودتنظیمی؛ تداخل زمینه¬ای؛ برنامة حرکتی تعمیم¬یافته؛ پارامتر؛ مهارت¬های پایة بسکتبال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Two Types of Interference before Performance and during Performance on Learning of Generalized Motor Program and Parameter in Basketball Fundamental Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
Roza Rahavi1؛ Masoumeh Shojaei2؛ Zahra Estiri3؛ Hasan Naghizadeh4 | ||
1Yazd University | ||
2Alzahra University | ||
3Sabzevar University | ||
4Eslamic Azad University (Tehran Centre Branch) | ||
چکیده [English] | ||
Contextual interference is one of the instructional methods for several skills. The aim of this research was to determine the effects of interference before performance and interference during performance on the acquisition and retention of generalized motor program and parameter in basketball skills with an emphasis on the examination of contextual interference hypotheses and self-regulation learning theories. In interference before performance, self-practice schedules is generated (self-regulation effect) and interference during performance, experimenter-imposed practice schedule is generated (contextual interference effect). For this purpose, 120 students of Yazd University (age range 19-21 years old) who had no prior experience in basketball skills volunteered to participate in this study. Participants were randomly assigned to 10 groups (each 12 subjects); 5 groups practiced with generalized motor program (dribble, chest pass and free throw skills) and 5 groups practiced with parameter (free throw from different distances) in practice schedules (blocked, random, serial, self-regulated and yoked to self-regulated). To collect data, throw and pass test (AAHPERD basketball test) and dribble test (Johnson basketball test) were used. After the pretest, in the acquisition phase, subjects took part in 5 training sessions including 45 trails per session (15 trails each block) for 5 days. After 48 hours, they participated in retention test with 15 trails (5 trials each task). The data were analyzed by one-way ANOVA, factor analysis of variance with repeated measures, LSD and Duncan post hoc tests. Results showed a significant difference among practice schedules in acquisition and retention phases of generalized motor program, that is, the effect of contextual interference was observed in this program (p<0.05). Also, there was a significant difference among the schedules in acquisition and retention phases of parameter, that is, controlling the design of practice has a positive effect on learning (p<0.05). Thus, the results suggested that during learning process, the effect of interference before performance was more important than during performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-Regulation, Contextual interference, Generalized Motor Program, Parameter, Basketball Fundamental Skills | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,949 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,794 |