تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,124,647 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,245 |
تأثیر روش های یادگیری قیاسی، آشکار و اکتشافی بر افت عملکرد تحت فشار روانشناختی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 5، 2 (12)، مرداد 1392، صفحه 125-146 اصل مقاله (242.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2013.32151 | ||
نویسندگان | ||
زهرا عسگری* 1؛ بهروز عبدلی2 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسة عملکرد گروه های یادگیری قیاسی (پنهان) آشکار و اکتشافی در یادداری و انتقال مهارت تاپ اسپین تنیس روی میز تخت فشار روانشناختی بود. به این منظور 36 دانش آموز دبیرستانی داوطلب به طور تصادفی در سه گروه آزمایشی یادگیری آشکار، قیاسی و اکتشافی قرار گرفتند. پس از اجرای 300 کوشش در مرحلة اکتساب، آزمون یادداری فوری و انتقال تحت فشار روانشناختی اجرا شد. قبل از مرحلة اکتساب پرسشنامة بازپردازش خودآگاه، پس از پایان مرحلة آزمون پروتکل راهبردی اخباری و پرسشنامة اضطراب حالتی رقابتی در دو مرحله توسط هر یک از شرکت کنندگان تکمیل شد. نتایج تفاوت معنی داری را بین گروه ها در آزمون یادداری فوری نشان نداد. در آزمون انتقال عملکرد قیاسی بالاتر از دو گروه آشکار و اکتشافی بود. به علاوه بر خلاف گروه قیاسی، این دو گروه در مقایسه با آزمون یادداری فوری افت عملکرد را در آزمون انتقال تجربه کردند و بین نمرة پرسشنامة بازپردازش خودآگاه آنها با شمار قواعد کلامی و عملکردشان تحت فشار همبستگی معنی دار (و به ترتیب مثبت و منفی) وجود داشت. به نظر می رسد که پردازش قالب در یادگیری اکتشافی، پردازش آشکار است و نیز در دامنه ای از زمان یادگیری پنهان و آشکار به لحاظ کمی مشابه ولی به لحاظ کیفی یادگیری متفاوتی را ایجاد می کنند. بنابراین به کار بردن یادگیری قیاسی اجراکنندگان را از مزایای مقاوت در برابر افت عملکرد تحت فشار روانشناختی بهره مند می سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری پنهان؛ یادگیری قیاسی؛ یادگیری اکتشافی؛ یادگیری آشکار؛ فشار روانشناختی؛ پروتکل کلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Analogy, Explicit and Discovery Learning on Performance Breakdown under Psychological Pressure | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Asgari1؛ Behrouz Abdoli2 | ||
1Shahid Beheshti University | ||
2Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to compare the performance of analogy (implicit), explicit and discovery learning in the retention and transfer of a topspin shot under psychological pressure. For this purpose, 36 volunteer high school students were randomly allocated to three treatment conditions: explicit, analogy, and discovery learning. After performing 300 trials in the acquisition phase, an immediate retention and transfer test under psychological pressure was performed. Before the acquisition phase, the MSRSQ, after the test, a procedural protocol and CSAI-2Q in two phases were completed by the participants. Results showed no significant difference among the groups in the immediate retention test. In the transfer test, analogy learning group outperformed the two other groups. In addition, contrary to the analogy group, the two other groups experienced a performance breakdown in the transfer test when compared with the immediate retention test. There was a significant correlation (positive and negative respectively) between their MSRSQ score and number of verbal rules and their performance under pressure. It appears that the dominant process in discovery learning is explicit process. In addition, learning under explicit and implicit conditions for an extended period of time appears to be quantitatively similar but qualitatively dissimilar; therefore, using analogy learning, performers benefit from advantages of resistance against performance breakdown under psychological pressure. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
implicit learning, Analogy Learning, Discovery Learning, explicit learning, Psychological Pressure, Verbal Protocols | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,915 |