تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,219,716 |
بررسی نقش جادّهی ترانزیت سنتو در توسعهی مجموعه شهری یزد | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 12، دوره 45، شماره 3، مهر 1392، صفحه 229-248 اصل مقاله (984.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2013.35254 | ||
نویسندگان | ||
صفر قائدرحمتی* 1؛ غلامعلی مظفری2؛ سید مصطفی حسینی3 | ||
1استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه یزد | ||
2دانشیار اقلیم شناسی، دانشگاه یزد | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
امروزه نقش مسیرهای مهم ارتباطی در رابطه با توسعه ی شبکه ها ی شهری بر هیچ کس پوشیده نیست. به طوری که مسیرهای حم لونقل جاده ای، به منزله ی شروع فعالیت های اقتصادی و استفاده از نیروهای ذخیره در یک مجموعه ی شهری است. جاده ی ترانزیتی شمال جنوب موسوم به سنتو، از دسته مسیرهایی است که نقش مهمی را در رابطه با توسعه ی مجموعه های شهری مربوط به خود داشته است و در مقابل، مجموعه شهری یزد با نقش مرکزیت خود در کشور، تأثیر های فراوانی را از مسیرهای حمل ونقل جاده ای خود، به ویژه مسیر ترانزیت ی سنتو پذیرفته است. تأثیرپذیری و تأثیرگذاری شهرهای مجموعه بر یکدیگر ، توسعه و گسترش افقی این شهرها، رشد و توسعه ی اقتصادی، اجتماعی مجموعه ی شهری مورد نظر و... از آثار محسوس آن به شمار می آید. شناسایی نقش جا ده ی ترانزیتی سنتو در رابطه با شاخص ها ی توسعه ی اجتماعی، اقتصادی و همچنین، شناخت نقش این مسیر در تعیین الگوی گسترش مجموعه شهری استان یزد، از اهداف این پژوهش است. برای رسیدن به اهداف مورد نظر ، به کارگیری نظریه های مدل های جاذبه و دسترسی و تهی ه ی نقشه ها ی لازم ب ه وس یله ی روش کار انتخاب شده بوده است. در این نوشتار تلاش شده که با شناخت GIS نرم افزارهای آثار مهم مسیر ترانزیتی سنتو بر رشد و توسعه ی مجموعه شهری یزد در ابعاد مختلف با استفاده از تحلیل مدل های جاذبه و دسترسی و پیش بینی توسعه بر اساس مدل هنسن، گامی در جهت توسعه ی مناسب مجموعه شهری یزد داشته باشیم. | ||
کلیدواژهها | ||
هها: مجموع ه شهری یزد؛ مسیر ترانزیتی سنتو؛ سیست مهای توسعه شهری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Survey of Transit Road in Development of Yazd Conurbation | ||
نویسندگان [English] | ||
Safar Ghaedrahmati1؛ Gholam Ali Mozafari2؛ Seyed Mostafa Hosseini3 | ||
1Assistant Prof. of Geography & Urban Planning, University of Yazd | ||
2Associated Prof. in Climatology, University of Yazd | ||
3MA. Student in Geography & Urban Planning, University of Yazd | ||
چکیده [English] | ||
Extended Abstract Introduction For few decades, the population of cities in developing countries, including Iran had a higher growth rate than the total growth rate of the population in other countaries. Iranin cities are typically characterized by extensive urban sprawl, manifesting low density development which makes it extremely challenging for city planners to put in place the public transit systems that are necessary to ensure the efficient operation of urban areas. These challenges, coupled with ongoing population and economic growth, require immediate attention. This paper explores one potential solution from the perspective of real estate and transit road in Yazd Conurbation. The focus is on how to achieve the role of transit road in development of Yazd conurbation. Automobile dependence, expressed through comparative levels of car ownership and use and transit service and use, varies widely and systematically across a large sample of international cities. Yazd province cities exhibit the most extreme dependence on the automobile, followed by Ardakan, Meybod and Mehriz cities, with Isfahan and Kerman cities having very much more transit-oriented cities with greater levels of transit. Methodology For mapping, measuring, and modeling the role of transit in growth of conurbation of Yazd, various data on traffic, urban growh priodes and demography of study were collected. These Results and Discussion The study has also prioritized the order of factors influencing site selection of military centers and then weighted site selection was performed. Rating Factors The overall rating for each factor has been obtained by multiplying the response of each rating in table valuation factors considering their coefficients (Table 1). The sum has been calculated and by dividing the total points by the total number of questionnaires (120) the final score has been revealed for each factor. Points are calculated for effective factors in site selection procedures are given in table (2). Table 2. compared nine quantitatively Thomas L. Saati to compare binaries Extremely important Definition 1 Definition 2 Equally important 3 Equal to average important 4 Important Middle 5 Moderate to strong important 6 Strong important 7 Strong to very strong important 8 Important very strong 9 Important very strong to immensely strong Malchfsky, 1998 The final site selection Maps and base imagery have been collected and geo-referenced, sectioned in time scale and the layers required to form a thematic map have been prepared in vector format. Then all layers for comparison and involvement in decision making have been plugged in Raster Calculator from Spatial Analyst Tool. This give a raster of suitability for the area. The raster have been reclassified in three classes including Good (dark color), Middle (half-tone) and Unsuitable (bright colors). Conclusion According to the zoning performed by the AHP method it can be said that suitable areas in the northern half of the study area are more than the southern that is encompassed large parts of Tabriz, Osco and Shabestar. Also lower parts of Bonab, Malekan, Azarshahr and Ajabshir from the conditions are suitable. Maragheh Region and lower parts from Azarshahr, Osco and Bonab are qualified in average in the site selection. Therefore, it can be said that Tabriz and Ajabshir according to site selection in relation to geomorphological factors and other natural and human factors are favorable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Yazd, Conurbation, urban, System, Transit | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,606 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,658 |