تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,733 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,229,090 |
ایران، افغانستان و راه¬های ترانزیتی در دورۀ پهلوی دوم (1320- 1357 ش) | ||
پژوهش های ایران شناسی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2، اسفند 1391، صفحه 89-103 اصل مقاله (355.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jis.2013.35372 | ||
نویسندگان | ||
نورالدین نعمتی1؛ مظهر ادوای2 | ||
1استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
افغانستان کشوری محصور در خشکی است، که برای تأمین کالاهای ضروری نیاز به ترانزیت کالا از کشورهای مجاور داشته است. در این میان، کشور ایران به دلیل نزدیکی و دسترسی به آبهای آزاد، اقتصادیترین مسیر برای تأمین نیازهای افغانستان بوده است؛ اما این کشور به علت گرایش به غرب، ابتدا رویکرد اقتصادی به این موضوع نشان نداد؛ چرا که سیاست خارجی همسانی با ایران نداشت. در دورۀ پهلوی دوّم 1941- 1978 م/ 1320- 1357 ش، روابط بین کشورهای منطقه، تحت تأثیر فضای جنگ سرد بود؛ اما با پایان یافتن جنگ دوّم جهانی و شکلگیری مسألۀ پشتونستان و همچنین دوری راههای روسیه و هزینه بالای آنها، بهترین گزینه برای ترانزیت کالاهای افغانستان، راههای ترانزیتی ایران بود. این پژوهش بیشتر با تکیه بر اسناد این دوره، سعی در روشن کردن این مساله دارد که چگونه بهبود وضعیت راههای ترانزیتی دو کشور، به گسترش روابط اقتصادی بین آنها انجامید و موافقتنامههایی در همین زمینه منعقد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
افغانستان؛ روابط اقتصادی؛ راه؛ ترانزیت کالا؛ موافقتنامه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Iran, Afghanistan and transit routes during the 2nd Pahlavi period | ||
نویسندگان [English] | ||
Noor al-Din Nemati1؛ Mazhar Adwai2 | ||
1Assistant professor, University of Tehran | ||
2MA. Student of History, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Afghanistan is a land-locked country that depends on its neighboring countries to transit essential commodities. Iran, for its proximity and access to the high seas, seems to have the most economical route to meet Afghanistan’s needs. However, this country did not pursue such an economical route due to its western tendencies and its foreign policies which were completely different with Iran’s. The international relations of the countries in the region were extremely affected by the Cold War during the 2nd Pahlavi era from 1941 up to 1978. After World War II and the emergence of Pashtoonistan subject, and due to remoteness of Russian routes and their high costs, Iranian routes were the best for Afghani goods to be transited. This research, depending on documents relating to this time, is going to clarify how the improvement of transit routes of two countries led to the development of their economic relations and coming to bilateral treaties in this field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iran, Afghanistan, Economic Relations, Routes, Goods Transit, treaty | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,083 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,593 |