![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,953 |
نور سیاه پارادوکس زیبای عرفانی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 7، دوره 45، شماره 2، بهمن 1391، صفحه 171-191 اصل مقاله (330.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2013.35758 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا یوسفی* 1؛ الهه حیدری2 | ||
1استادیار دانشگاه قم | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
پارادوکس «نور سیاه» در آثار عارفانی همچون نوشتههای عینالقضات و احمد غزالی، رمزی عارفانه برای اموری چون ذات حق تعالی یا دیدنی نادیدنی، حجاب ذات، بالاترین نورها و جامع انوار حتی نمادی از ذات ابلیسدر مقابل نور سفیدکه تمثیل نور محمدی(ص) است، کاربرد دارد. در عالیترین مصادیقش افزون بر ذات الهی، در بسیاری موارد تجسم انسان کامل و عارف واصلی است که همچون آهن گداخته، صفات آن مثل سیاهی، سردی و سختی را در اثر مجاورت آتش از دست داده سرخ، نرم و داغ شده است؛ در حالی که مثل آتش است، عین آتش هم نیست؛ از طرفی دیگر آهن هم نیست. با اینکه سر تا پا الهی شده ولی خدا نیست گرچه همان انسان قبل نیز نیست. او به مرحلهی «انسان خدایی» رسیده است و همانند خورشیدی که در نیمه شب جهان مادی میدرخشد باعث روشنی و هدایت میگردد. او مظهر «کنت کنزا مخفیا» و «نور علی نور» است که تمام رنگها را با ریاضت در خُم وحدت یکرنگ کرده به رنگ سیاه یا نور ذات رسیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پارادوکس؛ نور سیاه؛ ادبیات عرفانی؛ انسان کامل؛ احمدغزالی؛ عین القضات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Black light: Paradox of mystical beauty | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamadreza Yousefi1؛ Elahe Heidari2 | ||
1Corresponding Author, Assistant Prof. of Qom University | ||
2M.A Student at Qom University | ||
چکیده [English] | ||
Paradox of "black light" in mystical texts such as Ahmad Qazzali and Einolquzats’ works is used for the essence of the Supreme Being or invisible Omnipresent God, the brightest lights. In addition, it refers to perfect man and mystic who, as a molten iron, has lost the traits of darkness and coldness in the vicinity of the fire and become soft and hot. He has been divine but not God; even though he is not same as ordinary human. He has become "divine human". He is same as the midnight sun that shines in material world and guides others. He is the one who, with asceticism and struggle, turns all the colors to mono color in the unity; so he has reached a black color, the nature light. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ahmad Qazzali, Einolquzat, black light, Light, Perfect Man, mystical literature | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,958 |