تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,066 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,947 |
مکان¬یابی، تعیین فرم و سازمان فضایی شهر کِلار در سده¬های نخستین اسلامی بر اساس شواهد باستان¬شناختی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات باستان شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 5، شماره 1، شهریور 1392، صفحه 69-88 اصل مقاله (3.12 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jarcs.2013.35944 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حسن کریمیان* 1؛ سارا سقایی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشیار گروه باستان¬شناسی دانشگاه تهران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکترای رشتة باستان¬شناسی دانشگاه تهران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع تاریخی سدههای نخستین اسلامی از «کِلار» به عنوان شهری آباد و پایگاه اسپهبدان غرب طبرستان در منطقة کوهستانی و هممرز دیلم، مطابق با کلاردشت در مازندران کنونی یاد کردهاند. این شهر در اواسط سدة سوم به عنوان مرکز سیاسی قیام مردم طبرستان به رهبری حسن بن زید علوی علیه طاهریان جلوهگر میشود. با وجود اهمیت کلار در سدههای اولیة اسلامی، باستانشناسانی که بقایای تپة باستانی کِلار در کلاردشت را مورد مطالعه قرار دادهاند، شواهد محکمی از استمرار حیات شهر اسلامی کِلار در سطوح فوقانی تپة مذکور ارائه نکردهاند. اگرچه نشانههایی از استمرار استقرار در عرصه و حریم این تپة باستانی در سدههای اولیة اسلامی بهدست آمد، قطر لایة اسلامی به اندازهای نازک ثبت شده (50 سانتیمتر) که به هیچوجه نمیتواند مؤید استقرار شهر قدرتمند اسلامی کلار در این مکان باشد. فرض بر آن است که فرمانروایان اسلامی کلار، نقطهای را با فاصلهای نه چندان دور از کلار ساسانی، با قابلیتهای خاص دفاعی و معیشتی انتخاب نموده باشند. در این مقاله برای مکانیابی و معرفی بقایای شهر اسلامی کلار، منابع مکتوب سدههای نخست و میانی اسلام و نیز نتایج بررسی سیستماتیک نگارندگان مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج روشن ساخت که محوطهای با وسعتی بالغ بر 25 هکتار و به نام محلی «شهردِلِه(1)»(Shahr-e Dele) در فاصله 5/1 کیلومتری محور شمالی تپة کلار و در مجاورت حریم شمالی رودخانه سردآبرود، همان شهر اسلامی کلار است. بدینترتیب فرمانروایان اسلامی کلاردشت، شهر جدیدی را (جدای از شهر ساسانی) در منطقه احداث و مرکز حکمرانی خود ساختهاند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شهرهای ساسانی؛ شهرهای اسلامی؛ شهر کلار؛ اسپهبدان طبرستان؛ علویان طبرستان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Location, Form and Spatial Organization of Kelaar City in the Early Islamic Centuries | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hassan Karimiyan1؛ Sara Saghaee2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Historical sources of early Islamic centuries have been introduced “Kelaar” as an flourishing city in the mountainous area between Tabarestan and Deilam which nowadays is known as “Kelardasht” in Mazandaran. In the middle of 3rd century, this city appeared as the political center of Tabarestan uprising against Taherian dynasty under Hassan Ibn Zaid-e Alavi leadership. Despite of its importance in the early Islamic centuries, archaeologists who studied the remains of “Tappeh Kelaar” site in the Kelardasht, didn’t recognize strong evidence of continuous Islamic occupation on the upper levels of site. Although there have been some evidence of early Islamic occupations in the tappeh Kelar, but its low density layers (50 Cm) may not imply for a long term occupations to assign it as a city as written sources indicated. It is assumed that Muslim rulers selected a place with a specific defensive and subsistence capability near the sassanian Kelaar. In order to find and introduce remains of Islamic Kelaar, data gathered from studying the early and middle Islamic written sources as well as data from systematic surface survey. According to the results, it is probably obvious that “Shahr-e Dele”, a site with 25 hectares extent, in the 1.5 km north of “tappeh Kelaar” and near the northern part of “Sardabrood” river, can be regarded as the Islamic Kelaar city. So, the Kelardasht Muslim rulers have built a new city (apart from sasanian Kelaar) as their government center. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasanian city, Islamic city, Kelaar city, Tabarestan Espahbod, Tabarestan Alavian | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
با ملاحظة نقشههای تنظیمی توسط جغرافیدانان قرون اولیه اسلامی، توصیفاتی که از این شهر در متون تاریخی صدر اسلام آمده است و در انطباق مشخصات جغرافیای شهر کلار با محدودة سرزمینی کلاردشت امروزی، تردیدی نمیماند که این شهر در منطقة مذکور واقع بوده و نام منطقه و نیز محوطة باستانی مشهور به «تپه کلار»(2) در این دشت نیز گواه انکارناپذیر این واقعیت است. دشت رسوبی کلار، دشتی میانکوهی است که با وسعتی حدود 1509 کیلومتر مربع و ارتفاع تقریبی1250 ـ 1350 متر از سطح دریا در موقعیت جغرافیایی ́ 29 °36 عرض شمالی و ́ 06 °51 طول شرقی (موسوی، ج 1، 1386: 8؛ فقیهنصیری، 1382:41) و منطقة کوهستانی غرب مازندران قرار گرفته است. منطقة مورد مطالعه، محدودهای محصور میان کوههای مرتفع اطراف است که همچون برج و باروهای مستحکمی دشت و مراکز سکونتی آن را دربر گرفتهاند (نقشه 1). این ارتفاعات در واقع منبع تأمین آبهای سطحی فراوانند که به شکل رودها و چشمههای دائمی متعددی در دشت جاری میباشند. مهمترین این رودها «سردابرود» است که از چشمهسارهای ارتفاعات «علمکوه» و «تختسلیمان» سرچشمه گرفته و با عبور از مرکز دشت در حوالی چالوس به دریای مازندران میریزد (محمودزاده، 1350: 245 و 246؛ ملکپور، 1378: 11). علاوه بر رودهای دائمی، جویها و نهرهای فراوانی(3) نیز درمناطق مختلف دشت جریان دارد که «ملکجوی» از مهمترین نمونههایی است که در عصر سلاجقه به طول تقریبی 15 کیلومتر بر دامنة کوههای جنوبی کلاردشت احداث شده است (کریمیان، 1379الف: 259- 254). طبیعت حاصلخیز، ارتفاعات محصورکنندة این دشت و راههای ارتباطی با سواحل جنوبی دریای مازندران و مراکز سکونتی دشت تهران، موقعیتی برتر و استراتژیکی برای آن فراهم کرده است (کریمیان، 1383). پراکنش محوطهها و آثار باستانی متعدد در این دشت بر اهمیت زائدالوصف آن در ادوار مختلف تاریخی حکایت دارد. در مطالعات باستانشناختی که از سال 1318 هـ.ش تاکنون در این منطقه انجام شده است، محوطهای با مشخصههای قابل انطباق با شهر اسلامی کلار گزارش نشده است. تا پیش از مطالعات تپة کلار بهعنوان شاخصترین و وسیعترین محوطة باستانی کلاردشت، در سال 1376 توسط نگارندة اول این مقاله و متعاقباً در سال 1385 توسط آقایان موسوی و عباسنژاد، انتظار میرفت «تپه کلار» همان «شهر اسلامی کلار» باشد. از آنجائیکه نگارندة اول این مقاله وجود شهر اسلامی کلار را در «تپه کلار» به دلیل قطر کم لایة اسلامی در عرصة آن منتفی میدانست، بررسی به منظور کشف شهر اسلامی کلار را آغاز نمود که در نتیجة آن محوطهای با وسعت بالغ بر 25هکتار متعلق به صدر اسلام موسوم به «شهرِ دِلِه» در فاصله 5/1 کیلومتری شمال تپه کلار شناسایی شد. بر این اساس طرح بررسی روشمند شهر اسلامی کلار در قالب رسالة دکتری نویسندة دوم مقاله حاضر، تدوین و اجرایی شد. وسعت کافی، وجود دیوارهای دفاعی و ارگ حکومتی و نیز غنای آثار قرون اولیه اسلامی در این محوطه سبب شده است تا به عنوان شهر اسلامی کلار در سدههای نخستین اسلامی مورد بررسی سیستماتیک سطحی نگارندگان قرار گیرد که نتایج مقدماتی آن در ادامه ارائه میگردد.
نقشه 1- دشت کلاردشت و موقعیت روستاها در حاشیه آن
شهر اسلامی کِلار در منابع تاریخی اطلاعات ما از ادوار پیش از اسلام کلاردشت محدود به اشیاء ارزشمندی است که بهطور تصادفی از این منطقه کشف و در موزهها نگهداری میشود. از مهمترین این آثار، گنجینههای طلایی(4) و نقرهای کلاردشت است. گیرشمن گنجینة طلایی کلاردشت را منصوب به اقوام مادی و متعلق به سدههای هشتم و هفتم قبل از میلاد دانسته (گیرشمن، 1390الف: 97) و واندنبرگ آن را متعلق به 1000 ـ800 ق.م و منصوب به عصر آهن II دانسته است (واندنبرگ، 1379: 6). گنجینة نقرهای کلاردشت نیز شامل جام و تنگهای نقرهای با نقش شاهان و رامشگران ساسانی است (گیرشمن، 1390ب: 215؛ واندنبرگ، 1379: 6 و لوحه 5 و 6). بهعلاوه اطلاعاتی نیز از مطالعات باستانشناسانه در شاخصترین برجستگی مصنوعی این دشت، «تپه کلار»، بهدست آمده که مؤید استقرارهای متوالی از اواخر عصر مس و سنگ، عصر آهن، دوران تاریخی، و آثار بسیار ناچیزی از دوران اسلامی است (موسوی و عباسنژاد، 1385؛ کریمیان، 1376الف). در اغلب مکتوبات جغرافیایی صدر اسلام ضمن معرفی شهرهای جنوب دریای خزر از شهر «کِلار» نیز نام برده شده است. در کتاب مسالک و الممالک ابنخردادبه (250 هـ.ق) نام این شهر در کنار طبرستان، رویان، آمل، ساریه، شالوس، لارز، شرز، طمیس، دهستان، جیلان و بدشوارجر، جزئی از قلمرو شمالی امپراتوری ساسانی تحت عنوان «جربی» درج گردیده است (ابنخردادبه، 1371: 118). بهعلاوه، «کلار» یکی از چهارده شهر شمال رشتهکوههای البرز بوده است که ابنرُسته در اواخر سدة سوم هجری از آن بهعنوان شهری دارای «مسجد جامع» یاد میکند (ابنرسته، 1365: 176). سایر منابع تاریخی سدههای اولیة اسلامی، نظیر «البلدان» ابنفقیه، «المسالک و الممالک» اصطخری، «صورةالارض» ابنحوقل و کتاب «حدودالعالم»، نیز از کِلار به عنوان شهری آباد یاد کردهاند. ابنفقیه همدانی در ذکر شهرهای طبرستان آورده است: «... میان آبادیهای کوهستانی، شهری است که آن را کلار میخوانند، که خود نیز حد و سامان دیلمان است» (ابنفقیه، 1349: 209). تأکید ابنفقیه به شهر بودن کلار در میان آبادیهای کوهستانی متعدد طبرستان دلیلی بر اهمیت شهری کلار در آن زمان و داشتن شاخصهای برتری نسبت به آبادیهای اطراف بوده که به عنوان شهر از آن یاد میشود. اصطخری نیز (340 هـ.ق) کلار را شهر طبرستان در سرحدّ دیلم معرفی کرده و در ذکر مسافات آمل تا دیلم فاصلة این شهر را تا سالوس (چالوس) یک منزل و ازسویدیگر تا دیلم نیز یک منزل مینویسد (اصطخری،1373: 216 و 223). ابنحوقل (367 هـ.ق) از کلار در میان شهرهای دهگانه طبرستان نام برده است (ابنحوقل، 1345: 120). اصطخری و ابنحوقل در نقشههایی که از طبرستان و دیلم ارائه کردهاند (تصویر 1)، کلار را در بخش کوهستانی طبرستان و مقابل ری در آن سوی کوههای البرز نشان دادهاند. آنگونه که در نقشه این دو جغرافینویس ملاحظه میشود، کلار آخرین شهر غربی طبرستان است که همانند آمل به سهولت میتوانست با شهر ری (پایتخت آلبویه) در تعامل باشد. در حدودالعالم (372 هـ.ق) آمده است: «... ناتل، چالوس، روذان و کلار، شهرکهاییاند اندر کوهها و شکستگیها. و این ناحیتی است هم از طبرستان ... و کلار و چالوس بر حدی است، میان دیلمان خاصه و طبرستان ... و کلار اندر کوه است ... و ایشان را [در ناحیت دیلمان] هیچ شهری منبر نیست، و شهرشان کلار است و چالوس» (حدودالعالم، 1372: 398 و 401). مورخانی چون ابناسفندیار، اولیاءالله آملی و طبری نیز در شرح وقایع طبرستان در دوران اسلامی، بارها از شهر کلار و اسپهبدان، مرزبانان و یا بزرگانی که از این منطقه و شهر برخاستند یاد کردهاند (ابناسفندیار، 1320؛ آملی، 1348؛ طبری، 1372). تقریباً تمامی منابع بازمانده از سدههای نخست اسلامی (ابنرسته، ابنفقیه، ابنحوقل، دمشقی، حدودالعالم و ...) این شهر را از شهرهای طبرستان و تنها بعضی از نویسندگان متأخرتر (نظیر ابوالفداء و آملی) آن را از شهرهای دیلم دانستهاند. این بدان سبب است که شهر مرزی کلار به دلیل موقعیت استراتژیکش در جریان رویدادهایی متناوباً تحت سلطة حکامی از دو ایالت طبرستان و دیلمان قرار میگرفت. در تواریخ، از سدة هشتم و نهم هجری نام کلارستاق، کلارهدشت و کلاردشت برای منطقة کلار آورده شده است (آملی، 1348: 68؛ مرعشی، 1363: 37 و 196-298؛ 1347: 147، 321 و 360؛ لاهجی، 1352: 74- 77، 285 و 310). تغییر نام کلار به عنوان یک شهر به کلارستاق و کلاردشت به عنوان یک منطقه را میتوان مبنی بر کاهش اهمیت شهری کلار و جایگزینی اهمیت منطقهای آن در طبرستان دانست. چنان که کاهش تداوم، تنوع و پراکنش سفال نیز مؤید این امر است. موقعیت این شهر در سرحدّ دیلم و نیز وجود راه ارتباطی درة رود چالوس با نواحی آن سوی رشته کوه البرز به ویژه ابرشهر «ری» در صدر اسلام، بر نقش چشمگیر آن در ایجاد ارتباط میان شمال البرز و شهرهای آباد فلات مرکزی میافزود. بدون تردید به همین سبب است که شاهزادگان پادوسبان(5) در سدة دوم هجری از آن به عنوان مقرّ فرمانروایی خود بهره بردهاند (کریمیان، 1376ب: 2). همچنین استفاده از این شهر به عنوان مقرّ حکومتی نه تنها مؤید اهمیت ویژة آن در سدههای نخستین اسلامی است، بلکه دلیلی است بر اینکه شهر دارای ارگ حکومتی و تأسیسات دفاعی مستحکمی نیز بوده است. در جدول شماره 1 تعدادی از رویدادهای پنج سده نخست اسلامی طبرستان که شهر و قلعه کلار در آنها نقشآفرین بودهاند، درج شده است.
تصویر 1- راست: شهرهای کلار و ری در نقشة ناحیه طبرستان و دیلم در340 هـق (اصطخری، 1347: 168) چپ: شهرهای کلار و ری در نقشه صورت گیلان و طبرستان به سال 367 هـ.ق (ابنحوقل، 1345: 118)
جدول 1ـ حوادث تاریخی طبرستان که نام شهر و قلعة کلار در آنها آورده شده است.
مطالعات باستانشناختی دشت کلار (کلاردشت) اگرچه منطقة کلاردشت به دلیل کشف گنجینهای (در سال 1318 هـ.ش) در محل احداث استخر کاخ پهلوی اول از نظر باستانشناسی شهرت بسیار کسب نمود، مطالعات علمی باستانشناسان در آنجا محدود به فعالیتهای اندکی است که در جدول شماره 2 آورده شده است:
جدول 2ـ پیشینة مطالعات باستانشناسی در کلاردشت ـ مازندران
مکانیابی شهر اسلامی کلار مطالعات تپة باستانی کلار روشن ساخت که شهر عظیم اسلامی کلار هرگز نمیتوانسته در عرصة این محوطه باستانی (کلار عهد ساسانی) شکل یافته باشد. بنابراین، نگارنده اول این مقاله در بررسیهای شخصی خود، بقایای شهر اسلامی کلار را در موقعیتی دیگر با نام محلی «شهرِ دِلِه» (Shar-e Deleh) شناسایی نمود. متعاقباً، این محوطه در تابستان 1391 با مجوز پژوهشکدة باستانشناسی(6) توسط هیاتی(7) به سرپرستی نگارندگان مورد بررسی سیستماتیک قرار گرفت(8) که در ادامه به معرفی ویژگیهای جغرافیایی و فضاهای این شهر اسلامی خواهیم پرداخت: محوطة «شهردله» تقریباً در شمال شرق کلاردشت و در اراضی آیش روستای پیشنبورتپه و در موقعیت "25 '32 °36 عرض شمالی و "10 '12 °51 طول شرقی و ارتفاع 1048 متری از سطح آبهای آزاد واقع شده است. این محوطه در فاصلة تقریبی 5/1 کیلومتری شمال تپة کلار قرار دارد (نقشه 1 و تصویر 2).
تصویر 2ـ موقعیت محوطههای «شهردله» (شهر اسلامی کلار) و «تپه کلار» (شهر تاریخی کلار) در دشت کلاردشت؛ دید از ارتفاعات شمالی دشت
بخش مرتفع و اصلی محوطة شهردله در میان اهالی به نام «قلا تپه» به معنای «تپه قلعه» معروف است که در نوشتار حاضر نیز با همین نام خوانده میشود و از ارتفاعی بین 7 تا 13 متر برخوردار است. غیر از قلعه مذکور، بر پیرامون محوطة باستانی شهردله بقایای دیوارهایی دیده میشود که سیستم حفاظتی آن را تکمیل و محلههای شهر را از هم تفکیک مینمود. دیوارة شمالی و شمال غربی تپه دارای شیب بسیار زیاد و مشرف به درهای است که بهوسیله نهر «مَکاکیله(9)» ایجاد شده است. در بخش جنوب و جنوب شرق شهردله رودخانة «گرمابرود» جریان دارد که سیستم دفاعی شهر را تکمیل میکرده است و به رودخانة «سردابرود» میریزد (تصویر 3). به عبارت دیگر، نخستین فرمانروایان اسلامی کلار مرکز فرمانروایی خود را در مکانی پینهاده بودند که تأسیسات دفاعی آن بهوسیلة رودهایی تکمیل شود. زیرا هر یک از این رودها همانند خندقهایی طبیعی ضلعی از شهر را محصور مینمود. در رأس تپه و نیز در دامنة غربی آن که از جادة واقع در شمال تپه دید کمتری دارد، چندین حفرة حفاری غیرمجاز عمیق ایجاد شده است که بخشی از ساختار معماری آجری و نیز آثار سفالین متعددی را آشکار کرده است.
تصویر 3ـ موقعیت محوطه «شهردله» در میان رودهای اطراف. در این تصویر قلعه شهر (تپهقلعه) و دیوارهای آن مشخص است.
تصویر 4ـ جانمایی بخشهای مورد بررسی در محوطة شهر اسلامی کلار (شهردله)
یافتههای باستانشناختی در بررسی سطحی، عرصه و حریم شهر مکشوفه در محدودهای مربع شکل، به مساحت تقریبی 35 هکتار مورد پیمایش قرار گرفت. بهمنظور شناخت ویژگی محلههای مختلف شهر، عرصه آن ـ که به دلیل وجود عوارض مصنوعی (قلعه و دیوارهای شهر) و عارضههای طبیعی (رودها و نهرها) به سهولت قابلتشخیص بودند (تصویر 3) ـ به پنج منطقه تقسیم شد که در تصویر شماره 4 با حروف انگلیسی A تا E مشخص شدهاند. در ادامه به معرفی ویژگیهای فضایی هریک از این بخشهای پنجگانه خواهیم پرداخت.
منطقه A: ارگ یا قلعه شهر (تپه قلعه) برجستگی بیضیشکلی است واقع در شمال محوطة شهردله که به دلیل ارتفاعش (بین 7 تا 13 متر) از زمینهای اطراف کاملاً متمایز است (منطقه A). این تپه با وسعتی معادل نیمهکتار، در محور شرقی ـ غربی فرم گرفته است و از جانب شمالی و شمال شرقی با شیب بسیار زیادی به درة نهر مکاکیله محدود میشود. بر عرصه آن حفرههای متعددی از حفاری غیرمجاز وجود دارد که به همراه شیب موجود موجبات فرسایش و تغیـیر شکل سطح تپه را فراهم ساخته است (تصویر 5).
تصویر 5ـ نمای شرقی تپه قلعه در محوطة شهردله
تصویر 6 ـ ساختار آجری دارای طاق کوچک؛ درون یکی از حفرههای حفاری غیرمجاز سطح «تپه قلعه» پراکندگی فراوان قطعات آجر و تنبوشههای سفالی در سطح تپه، به ویژه بخش شمالی آن چشمگیر است. آجرهای موجود مربعشکل و در ابعاد 20 × 20 × 5 سانتیمتر هستند. از یافتههای معماری در این بخش ساختار آجری و دارای طاق بیضی کوچک، همانند گربهرو در معماری گرمابهها است که در محل یکی از حفاریهای غیرمجاز آشکار شده است (تصویر 6). ملات سازه ساروج است و اندود روی آن سفید و آهکی است. حفاریهای غیرمجاز متعددی در سطح قلعه انجام شده است که در اطراف دهانة حفرههای عمیق قاچاق قطعات متعدد سفال، به ویژه سفال لعابدار بهدست آمد که از نظر مطالعاتی ارزشمند هستند. با توجه به انبوهی پراکنش سفال در عرصه قلعه شهر، 180 نمونة شاخص انتخاب شد که طرح نمونههایی از آنها در طرحهای 1تا 4 آورده شده است.
منطقه B: منطقه مسکونی 1 (محدودة اصلی داخلی دیوار شهرـ شارستان) محدودة مستطیل شکل محصور در برجستگی دیوارمانندی که در بخش جنوبی «تپه قلعه» گسترده شده بود، به عنوان اصلیترین منطقة مسکونی شهر (منطقه B) در نظر گرفته شد. ارتفاع باقیمانده، قطر و طول دیوار محصورکنندة عرصه مسکونی شهر در قسمتهای مختلف متفاوت است(10) لیکن تردیدی نیست که بهوسیلة قلوهسنگ و ملات گل ساخته شده است. به گفتة اهالی منطقه، در گذشته بر سطح این منطقه از شهردله قلوهسنگهای بسیاری پراکنده بود که با رونق ساختوساز در منطقة کلاردشت، جمعآوری و در ساختمانهای جدید استفاده شد. فراوانی پراکنش انواع قطعات سفالی لعابدار و بدون لعاب در این بخش مؤید وجود آثار در خور توجه زیر سطح محوطه است. در بررسیهای سطحی این منطقه 264 قطعه سفال شاخص جمعآوری شد. از آنجایی که دیوار شرقی منطقه مسکونی (W1= 150 متر) بر میانه ضلع جنوبی قلعه شهر عمود میگردد، محلهای دیگر در جنوب شرقی قلعه فرم گرفته که به نام منطقه (C) نامگذاری شده است.
منطقه C: منطقه مسکونی 2 (محدودة داخلی دیوار دوم شهر) با ملاحظه بقایای دیوار دیگری در جنوب شرق ارگ شهر (تپه قلعه)، به نظر میرسد که محله مسکونی دیگری در شرق منطقه مسکونی اصلی شهر (منطقه B) وجود داشته است. اگرچه وسعت این منطقه تقریباً یکچهارم منطقة مسکونی اصلی شهر است، بهواسطة ارتباطی که با قلعهشهر دارد، میتواند به عنوان محله سکونت اشخاصی تلقی شود که به نحوی از سایر سکنه شهر متمایز بودهاند. به هرروی، دادههای سطحی تفاوت قابلملاحظهای را عرضه نمیدارد و اثبات این نظریه جز با انجام حفاری باستانشناسانه امکانپذیر نیست.
منطقه D: منطقة حومهای منطقهای از شهر است که در حدفاصل دیوارهای دفاعی و رودهای تکمیلکنندة امنیت شهر جای میگیرد. این منطقه از شمال شرق محدود به درة عمیق مکاکیله و از شرق و جنوب شرق محدود به درة رودخانة سردابرود است. شاخصترین اثری که در این بخش یافت شده است برجستگی دیوارمانندی تقریباً موازی با دیوار W1 است که با نام W4 مشخص شد. بهعلاوه بقایایی از سازههایآبی و گورستان شهر در این منطقه شناسایی شد که در تصویر شماره 7 جایابی شده است.
این بخش از شهر که در شمال تپهقلعه قرار دارد، به گفتة اهالی منطقه گورستانی بسیار کهن بوده که از سالها پیش مورد هجوم حفاران غیرمجاز قرار گرفته و تمام آثار آن به غارت رفته است. چنانچه حفاران از این گورستان اشیایی کشف نموده باشند بایستی آن را به دوران پیش از اسلام مرتبط دانست که محتملاً در قرون اولیه اسلامی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در بررسی سطحی این بخش اغلب سفال بدون لعاب بهدست آمد و پراکندگی آثار سفالی نسبت به بخشهای پیشین بسیار ناچیز بود.
در بررسیهای سطحی از بخش جنوبی منطقة حومهای شهر اسلامی کلار بقایای تعدادی آسیاب شناسایی شد که بیتردید از آب رود «گرمابرود» به چرخش درمیآمدند (تصویر 7). تعدادی از این آسیابها داخل زمینهای محصور اهالی وجود داشت و محل سه آسیاب دیگر نیز در حومه جنوبی محوطه شهردله ثبت شد. در شرق این شهر نیز (در منطقهای به نام «شال کولی») دو آسیاب و یک آبدنگ(11) به ثبت رسید(12). وجود تعداد قابلملاحظهای آسیاب و آبدنگ در حومه محوطة مورد مطالعه مؤید اهمیت کشاورزی در معیشت ساکنان این شهر اسلامی است.
تصویر 7ـ مناطق چهارگانه در محوطة اسلامی شهردله و جانمایی یافتههای بررسی
یافتههای فرهنگی مهمترین یافتههای این بررسی قطعات سفال بود. مجموعاً 683 قطعه شاخص سفال جمعآوری شد که از این تعداد 233 عدد (حدود 35%) لعابدار و 450 عدد (حدود 65%) بدون لعاب است. سفالهای بدون لعاب شامل سفالینههای ساده، دارای تزیینات کنده، افزوده، داغدار و نیز قطعاتی از تنبوشه یا بامپوش سفالی میشود (طرح 1 و 2). اغلب سفالهای بدون لعاب دارای خمیرة قرمز هستند و علاوه بر خمیرههای ساده، خمیرة خاکستریرنگ با روکش نارنجی و قرمز نیز وجود دارد. تمامی سفالهای لعابدار دارای خمیره نخودی ـ قرمز و پخت کافی هستند. رنگهای کرم، قهوهای و سبز سه رنگ اصلی در نمونههای دارای لعاب است و تزیینات آنها را میتوان به سه دسته نقاشی زیرلعاب، نقوش کنده زیرلعاب (اسگرافیاتو) و لعاب پاشیده تقسیم کرد (طرح 3 و 4). سفالهای لعابدار محوطة «شهردله» با نمونههای بهدست آمده از سایر محوطههای صدر اسلام شمال ایران مانند شهر ناتل نور (مهاجرینژاد، 1387؛ 1390)، کجور (لزردوستی، 1379؛ هاشمی، 1381؛ هاشمی و دیگران، 1389)، آمل (وفایی، 1377)، رامسر (قمری و دیگران، 1389)، منطقة خوریسو هفتدغنان گیلان (جهانی، 1382)، کرانه غربی سفیدرود (Tomohoko 2004؛ Kazuya et al. 2004؛ نوکنده و فهیمی، 1382)، شهر و دیوار تمیشه (Bivar & Fehervari 1966) شباهت بسیار دارند. بنابر وجود تکنیکهای تزیینی لعاب پاشیده، خطوط کنده زیر لعاب (اسگرافیاتو) و نیز نقاشی زیر لعاب بر روی زمینة کرمرنگ و نیز مقایسه (جدول 3) نمونههای شاخص با سفالهای مطالعاتی دورة اسلامی موزة ملی ایران و محوطههای صدر اسلام شمال ایران، سفالهای این محوطه را میتوان به سدههای سوم تا ششم هجری قمری منسوب دانست.
نتیجه شواهد باستانشناختی در محوطة«شهردله»، از جمله قلعه (منطقه A)، بقایای دیوارهای دفاعی و منطقههای مسکونی (مناطق B و C) و نیز آثاری از فعالیتهای معیشتی ساکنان این محوطه استقراری در حومة آن (منطقه D) بیهیچ تردید وجود یک شهر باستانی را به اثبات میرساند. جهت اصلی این شهر مستطیلیشکل شمالی ـ جنوبی است و مساحت آن با احتساب گورستان و تأسیسات آبی حومه آن حدود 20هکتار برآورد گردید. وجود مناطق سهگانه «حاکمنشین» (ارگ)، «مناطق مسکونی» (شارستان) و «منطقة حومهای» (ربض)، الگوی شهر ایرانی را به نمایش میگذارد. فقدان دادة فرهنگی قبل از اسلام در عرصه شهر مؤید آن است که این شهر متعاقب استیلای حاکمان اسلامی بر شمال ایران در یکونیم کیلومتری شمال محوطة باستانی تپه کلار احداث شده است. بهعلاوه با گاهنگاری نسبی دادههای سطحی روشن شد که این شهر در سدههای نخستین اسلامی (بهویژه سدههای دوم تا ششم هجری) روزگار رونق خود را طی نموده و آنگاه به دلیل نامعلومی متروک و تخریب شده است. این دقیقاً همان زمانی است که جغرافینویسان قرون اولیه اسلامی از رونق شهر اسلامی کلار نام برده و نقش آن را در تحولات تاریخی شمال ایران مورد تأکید قرار دادهاند. بدینترتیب، با احتمال بسیار زیاد میتوان پذیرفت که این محوطه همان شهر کلار مذکور در منابع قرون اولیه هجری است.
جدول 3ـ مقایسه نمونههای شاخص سفالهای لعابدار تپه شهردله با سفالهای مطالعاتی دورة اسلامی موزة ملی ایران و محوطههای مشابه
پینوشت 1- این واژه در گویش بومیان به معنای «محوطه واقع شده در درون شهر» است. 2- این محوطه باستانی به شماره 489 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 3- رودهای کوچکی مانند: «گرمرود»، «مَکارودکیله»، «والد کیله» و ... از این نمونهاند. 4- گنجینة طلایی شامل ظروف و خنجر طلایی و تعدادی اشیاء سفالی و مفرغی است که در سال 1318 هـ.ش در مجاورت روستای اوجابیت یافت شد و در اختیار موزة ایران باستان قرار دارد. 5- این سلسله از سال 45 تا 1006 هـ.ق بر رستمدار، رویان، نور و کجور حکمرانی نمودهاند تا آنکه شاه عباس اول صفوی آنها را از میان برد. 6- بررسی محوطه شهر اسلامی کلار پیرو مجوز شماره 309/208/912، مورخ 07/04/1391 از پژوهشکده باستانشناسی و در بازه زمانی یک ماهه 20/ 04/ 1391 تا 20/ 05/ 1391 انجام شد. 7- جای آن است که از همکاری صمیمانه خانمها زهرا علینژاد اسبویی و بصیرا سقایی و آقایان میثم فلاح و سعید امیرحاجلو در فعالیت میدانی بررسی حاضر کمال سپاس و قدردانی را نمائیم. 8- این بررسیها در واقع بخشی از پروژه تحقیقاتی دکتری نگارنده دوم است که با عنوان «شهرهای مازندران در گذار از ساسانی به اسلامی با اتکاء به یافتههای باستانشناسانه: مطالعه موردی دو شهر کلار و ناتل» در گروه باستان شناسی دانشگاه تهران در حال اجرا میباشد. 9- این نهر که از جانب غرب به شرق در شمال و شرق قلعه شهر جاری است، از روستای مکارود عبور کرده و به رودخانة سردابرود میپیوندد. 10- طول حصار شرقی 150 متر ، حصار جنوبی (W2) 200 متر و دیوار غربی (W3) 250 متر است. 11- آبدنگ نوعی از تأسیسات آبی است که همانند آسیاب با کمک نیروی آب غلات را کوبیده و آرد میکردند. تفاوت آن با آسیاب در روش آرد کردن بوده است. به این معنا که به جای عمل سایش، از ضربه زدن و کوبیدن برای خرد و آرد کردن استفاده میشد. 12- هماکنون در محل یکی از آسیابها و آبدنگ، کارخانة آب معدنی دایر شده است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آملی، مولانا اولیاءالله (1348) تاریخ رویان، تصحیح منوچهر ستوده، بنیاد فرهنگ ایران، بیجا. ابن اسفندیار کاتب، بهاءالدین محمد بن حسن (1320) تاریخ طبرستان، جلد اول (از ابتدای بنیاد طبرستان تا استیلای آل زیار)، تصحیح عباس اقبال، چاپخانه مجلس، بیجا. ابن حوقل، ابوالقاسم محمد (1345) صوره الارض، ترجمة جعفر شعار، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، بیجا. ابن خردادبه، ابولقاسم عبیدالله بن عبدالله (1371) مسالک و ممالک، ترجمة سعید خاکرند، چاپ نخست، مؤسسة مطالعات و انتشارات تاریخی میراث ملل با همکاری مؤسسة فرهنگی حنفاء، تهران. ابن رسته، احمد بن عمر (1365) الاعلاق النفیسه، ترجمة حسین قرهچانلو، امیرکبیر، تهران. ابن فقیه همدانی، ابوبکر احمد بن محمد بن اسحاق (1349) البلدان، ترجمة ح. مسعود، بنیاد فرهنگ ایران، طهران. ابوالفداء، عمادالدین اسماعیل (1349) تقویم البلدان، ترجمة عبدالمحمّد آیتی، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، تهران. اصطخری، ابواسحق ابراهیم (1347) مسالک و ممالک، به کوشش ایرج افشار، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران. اصطخری، ابواسحق ابراهیم (1373) ممالک و مسالک، ترجمة محمد بن اسعد بن عبدالله تستری، به کوشش ایرج افشار، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، بیجا. جهانی، ولی (1382) «گزارش مقدماتی گمانهزنی محوطه تاریخی خوریسو هفت دغنان؛ آذرماه 1382»، در گزارشهای باستانشناسی (2)، ویرایش حمید فهیمی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور (پژوهشگاه)، 189- 216. حدود العالم من المشرق الی المغرب (1372) ترجمة میرحسین شاه، دانشگاه الزهرا، تهران. دمشقی، شمسالدین (1281هـ.ق) نخبه الدهر فی عجایب البر و البحر، بینا، سن پطرزبورگ. صمدی، حبیباله (1334) «گنجینه کلاردشت»، در گزارشهای باستانشناسی، ادارة کل باستانشناسی، تهران، 136- 115. طبری، محمد بن جریر (1372) تاریخ طبری، ترجمة ابوالقاسم پاینده، چاپ پنجم، 15 مجلد، انتشارات اساطیر، تهران. فقیهنصیری، طهمورث (1382) کلاردشت: زادگاه علامه میرزا محمدطاهر تنکابنی طبرسی فقیه نصیری، شاهنامه، تهران. فلاح، میثم (1388) بررسی روشمند و گاهنگاری تپههای باستانی شهرستان محمودآباد، استان مازندران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته باستانشناسی، به راهنمایی دکتر کمالالدین نیکنامی، گروه باستانشناسی دانشگاه تهران، منتشرنشده. قمری فتیده، محمد؛ مهرداد قربانی مقانکی؛ مرتضی ادیبزاده (1389) «گزارش مقدماتی بررسی باستانشناسی شهرستان رامسر»، در مجموعه و خلاصه مقالات همایش ملی چشمانداز باستانشناسی شمال کشور در دهه آینده، به کوشش سیدمهدی موسوی کوهپر، حسن هاشمی زرجآباد و محمد قمری فتیده، تهران: انتشارات اول و آخر، 157- 174. کریمیان، حسن (1376الف) گزارش کامل گمانهزنی و تعیین حریم محوطه باستانی کلار - کلاردشت، آرشیو پژوهشکدة باستانشناسی، منتشرنشده. کریمیان، حسن (1376ب) «مبانی نظری مطالعات باستان شناسی در تپه باستانی (شهر) کلار»،در خلاصه مقالات دومین گردهمایی باستانشناسی ایران، شوش، ص85. کریمیان، حسن (1379الف) «ملک جوی در کلاردشت»، فصلنامة علمی فنی هنری اثر، شمارة 31 و 32، سازمان میراث فرهنگی کشور، 259- 254. کریمیان، حسن (1379ب) «اسکلدچی سبک هزاران ساله معماری شمال ایران»، در مجموعه مقالات دومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، ج 3، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران، 438-458. کریمیان، حسن (1383) «فرهنگ و تمدن کلاردشت، قربانى ساخت و سازهاى بىرویه»، روزنامه ایران، 20 تیر ماه 1383. کریمیان، حسن و سارا سقایی (1391) گزارش بررسی شهر اسلامی کلار، آرشیو پژوهشکدة باستانشناسی، منتشرنشده. لاهجی، علی بن شمسالدین بن حاجی حسین (1352) تاریخ خانی: شامل حوادث چهل سالة گیلان از 880 تا 920 قمری، تصحیح منوچهر ستوده، انتشارات بنیاد فرهگ ایران، بیجا. گیرشمن، رومن (1390الف) هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی، ترجمه بهرام فرهوشی، چاپ سوم، علمی و فرهنگی، تهران. گیرشمن، رومن (1390ب) هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، ترجمه بهرام فرهوشی، چاپ سوم، علمی و فرهنگی، تهران. لزردوستی، افشین (1379) گزارش بررسی و شناسایی آثار باستانی کجور، آرشیو سازمان میراث فرهنگی استان مازندران، منتشرنشده. مرعشی، سیّد ظهیرالدین (1347) تاریخ گیلان و دیلمستان، تصحیح منوچهر ستوده، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، بیجا. مرعشی، سیّد ظهیرالدین (1363) تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، تصحیح برنهارد دارن، نشر گستره، تهران. محمودزاده، کمال (1350) شناخت دریای مازندران و پیرامون آن، بینا، تهران. معصومی، غلامرضا (1355) باستانشناسی ایران (از 2407 تا 2535 شاهنشاهی)، نشریه شماره 15، اداره روابط عمومی تاریخ و آرشیو نظامی، چاپخانه ارتش شاهنشاهی. ملکپور، علی (1378) کلاردشت (جغرافیا، تاریخ و فرهنگ)، چاپ دوم، نشر کارآفرینان، تهران. موسوی کوهپر، سیدمهدی (1386) گزارش کامل بررسی باستانشناختی منطق کلاردشت، 2 مجلد، آرشیو پژوهشکدة باستانشناسی، منتشرنشده. موسوی کوهپر، سیّدمهدی و رحمت عباسنژاد سرستی (1385) گزارش نخستین فصل کاوش باستانشناختی تپه کلار کلاردشت، آرشیو پژوهشکدة باستانشناسی، منتشرنشده. موسوی، سیّدمهدی؛ رحمت عباسنژاد و محمود حیدریان (1386) «گزارش مقدماتی کاوشهای باستانشناختی در تپه کلار کلاردشت (فصل اول، 1385)»، در مجموعه مقالههای نهمین گردهمایی سالانة باستانشناسی ایران، 509- 474. مهاجرینژاد، عبدالرضا (1387) گزارش اولین فصل کاوش باستانشناسی شهر تاریخی ناتل نور، آرشیو سازمان میراث فرهنگی استان مازندران، منتشرنشده. مهاجرینژاد، عبدالرضا (1390) دومین فصل کاوشهای باستانشناسی ناتل نور، آرشیو سازمان میراث فرهنگی استان مازندران، منتشرنشده. نوکنده، جبرئیل؛ حمید فهیمی (1382) «پژوهشهای باستانشناختی هیئت مشترک ایران و ژاپن در کرانههای غربی سپیدرود گیلان؛ 81-1380»، در گزارشهای باستانشناسی (2)، ویرایش حمید فهیمی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور (پژوهشگاه)، 27- 66. واندنبرگ، لویی (1379) باستانشناسی ایران باستان، ترجمه عیسی بهنام، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. وفائی، شهربانو (1377) شهر قدیم آمل، آرشیو سازمان میراث فرهنگی استان مازندران، منتشرنشده. هاشمی زرجآباد، حسن (1381) بررسی باستانشناسی آثار و محوطههای دوره اسلامی منطقه کجور واقع در غرب مازندران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته باستانشناسی، به راهنمایی دکتر الیاس صفاران، دانشگاه تربیت مدرس، منتشرنشده. هاشمی زرجآباد، حسن؛ سیدمهدی موسوی کوهپر؛ محمود حیدریان و رحمت عباسنژاد سرستی (1389) «گزارش اجمالی بررسی باستانشناسی منطقه کجور نوشهر»، در مجموعه و خلاصه مقالات همایش ملی چشمانداز باستانشناسی شمال کشور در دهه آینده، به کوشش سیدمهدی موسوی کوهپر، حسن هاشمی زرجآباد و محمد قمری فتیده، تهران: انتشارات اول و آخر، 183- 198. یوسفینیا، علیاصغر (1370) تاریخ تنکابن (محال ثلاث)، نشر قطره، تهران.
Bivar, A. D. H. & G. Fehérvári )1966(. The Wall of Tammīsha. Iran IV: 35- 50.
Kazuya, Y., Fahimi, H. & Takura A., (2004). List of Sites Surveyed in 2002, in: O. Tadahiko, J. Nokandeh and Y. Kazuya (eds.), Preliminary Report of the Iran Japan Joint Archaeological Expedition to Gilan: Third Season, Iranian Cultural Heritage and Tourism Organization (ICHTO) & Middle Eastern Culture Center in Japan (MECCJ), Tehran & Tokyo: pp. 7- 53.
Tomohiko, O. (2004). Glazed Pottery, in: O. Tadahiko, J. Nokandeh and Y. Kazuya (eds.), Preliminary Report of the Iran Japan Joint Archaeological Expedition to Gilan: Third Season, Iranian Cultural Heritage and Tourism Organization (ICHTO) & Middle Eastern Culture Center in Japan (MECCJ), Tehran & Tokyo, pp. 63- 71.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,881 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,155 |