تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,494 |
تعداد مقالات | 70,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,343,395 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,560,952 |
تحلیل سلسلهمراتبی گزیدارهای آموزش کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 8، دوره 44، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 95-107 اصل مقاله (809.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2013.36071 | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم شریفزاده* ؛ غلامحسین عبداللهزاده | ||
استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
چکیده | ||
در این تحقیق، از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی برای اولویتبندی گزیدارها و معیارهای تلفیق آموزش کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی بهره گرفته شدهاست. بدین منظور در ابتدا با توجه به معیارها و نیز گزیدارهای شناساییشده یک درخت تصمیمگیری سهسطحی ترسیم شد. دادههای مورد نیازاز طریق تکمیل 27 پرسشنامه از سوی نمونهای برگزیده از اعضای هیئت علمی با تجربه در خصوص کارآفرینی و آموزش عالی کشاورزی بر مبنای مقایسههای زوجی گردآوری و از نرمافزار Expert Choice برای تحلیل دادههای گردآوریشده استفاده شد. گزیدارهای شناساییشده بر حسب میانگین وزنی احرازشده به ترتیب زیر اولویتبندی شدند: 1. ارائة خدمات آموزشی و مشاورهای فوق برنامه در زمینة کارآفرینی و کسبوکار برای دانشجویان2. راهاندازی رشتة کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده کشاورزی 3. تشکیل گروه آموزشی بین رشتهای کارآفرینی و کسبوکارهای کشاورزی در دانشکدة کشاورزی 4. ارائة درس کارآفرینی و توسعة کسبوکار با ارزش حداقل سه واحد بهصورت الزامی برای همة رشتهها 5. ارائة درس مبانی کارآفرینی به ارزش 1 یا 2 واحد بهصورت الزامی برای برخی رشتهها و اختیاری برای برخی رشتههای دیگر. میانگین وزنی این گزیدارها به ترتیب زیر بهدست آمدهاست: 274/0، 204/0، 196/0، 182/0 و 145/0 . سرانجام، با تشریح پنج گزیدار شناساییشده برای تلفیق آموزش کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی سازوکارهایی برای گسترش آموزش کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی ارائه شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی کشاورزی؛ آموزش کارآفرینی؛ اولویتبندی فرایند تحلیل سلسلهمراتبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Hierarchical analysis alternatives of entrepreneurship education in higher agricultural education | ||
نویسندگان [English] | ||
Aboulghasem Sharifzadeh؛ Gholamhossein Abdollahzadeh | ||
Hierarchical analysis alternatives of entrepreneurship education in higher agricultural education | ||
چکیده [English] | ||
Using Analytical Hierarchical Process (AHP), this research was done with aim of prioritizing alternatives and criteria of integrating entrepreneurship education in higher agricultural education. At first, respecting these alternatives and criteria, a three-level decision making tree was outlined. Required data was collected through pair wise comparison through 27 questionnaires filled by samples that experienced in entrepreneurship and agricultural education, then Expert Choice software used to analysis data. the alternatives prioritized as: 1. Extracurricular training and counseling services in entrepreneurship and enterprise, 2. A major in agriculture entrepreneurship and enterprise management (M.Sc. degree), 3. An interdisciplinary department of agriculture entrepreneurship and enterprise in agricultural faculty, 4. A 3- credits course of agriculture entrepreneurship and enterprise development (for all majors), and 5. A 2-credits elective course of fundamentals of entrepreneurship and self-employment (for some majors), with weighted mean of 0.274, 0.204, 0.196, 0.182 and 0.145, respectively. Finally, based on illustrating the five introduced alternatives, some mechanisms were suggested for promoting entrepreneurship education in higher agricultural education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Analytical Hierarchical Process (AHP), Entrepreneurship education, higher agricultural education, priority setting | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,243 |