
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,691 |
تعداد مقالات | 72,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,112,152 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,916,224 |
رابطه عقل و دین از منظر استاد شهید مرتضی مطهری | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 3، مهر 1392، صفحه 123-148 اصل مقاله (234.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2013.36192 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا رجبی1؛ پروین کاظم زاده* 2 | ||
1دکترای ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه قم | ||
2دانشجوی دکتری و پژوهشگر پژوهشکدۀ دانشگاه ادیان و مذاهب قم | ||
چکیده | ||
مسئلۀ "عقل و دین" از کهنترین موضوعاتی است که فیلسوفان و متکلمان مسیحی و مسلمان را بهخود مشغول داشته و آنان را در گروه "ایمانگرایان"، و "عقلگرایان انتقادی، حداکثری و اعتدالی" جای داده است. از نظر استاد مطهری، بهخودی خود، هیچ تضادی میان عقل و دین وجود ندارد و در تزاحم حکم عقل و شرع، حکم عقل مقدم است. به اعتقاد ایشان، عقل روح اسلام را درک و طبق آن عمل میکند، هرچند با برخی ظواهر روایی منافات داشته باشد. ایشان ایمانگرایی را برنمیتابد و از عقلگرایی حداکثری افراطی کلیفورد نیز فاصله میگیرد، اما بهنظر میرسد عقلگرایی حداکثری ضعیف و نزدیک به اعتدالی را، بهمعنایی که توماس آکویناس و امثال وی بیان کردهاند، میپذیرد ، هرچند در تبیین مسئله با آنها اختلاف دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جایگاه عقل؛ رابطۀ عقل و دین؛ عقلگرایی حداکثری ضعیف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Reason and Religion from Motahhari's Viewpoint | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Redha Rajabi1؛ Parvin Kazemzadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
One of the oldest and controversial issues That first springs to philosophers and theologians mind was relationship between reason and religion, and one of the consequences of This controversies were division of philosophers and theologians to fideism or inclusive and moderate critical rationalist. According to martyr Motahhari, reason in itself does not contradict religion; and when reason conflicts with religious law, reason should be regarded as authoritative. According to him, reason comprehends the spirit of Islam and acts accordingly; although, it may apparently conflict with some narrations and traditions. He neither believes in fideism and nor could justify Clifford's inclusive and strong rationalism. However, it seems to me that he agree with moderate rationalism of Thomas Aquinas and the like; although his idea in this respect to some extent is differ from them, especially in explaining of this problem. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fideism, Moderate and Inclusive Rationalism, reason, Relationship Between Reason and Religion | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,009 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,269 |