![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,708 |
مناسبات اسطوره و هنر در تفکر ارنست کاسیرر، والتربنیامین و تئودورآدورنو | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 18، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 1-15 اصل مقاله (385.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.36245 | ||
نویسنده | ||
حجت اله عسکری الموتی* | ||
عضو هیأت علمی دانشکده هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
چکیده هنگامی که در نیمه نخست قرن بیستم بحث از لغزش عقل مدرن شد، اسطورهشناسی به شکلی جدّی مورد توجه قرار گرفت. تعاریف متنوعی برای اسطوره از سوی اسطورهشناسان و حتی برخی فلاسفه مطرح شد. دامنهی این اسطورهشناسیها در سالهای پس از آن، به گسترهی نقد ادبی نیز کشیده شد و ترجیحات کارکردگرایانهی متفاوتی در هنرها پدیدار شدند که از همین جریانات نشأت میگرفتند. ازجمله برخی از اعضای مکتب «فرانکفورت» همچون تئودور آدورنو، رویکردشان به نقد خردگراییِ پدید آمده در عصر روشنگری بود. در سوی دیگر، ارنستکاسیرر از طریق «فلسفهی انتقادی» به ویژه تلاش کرد جایگاه اسطوره را از سایر صورتهای سمبلیک همچون زبان و هنر، خودبسنده و مستقل تعریف کند. در بررسی آرای کاسیرر، آدورنو و نیز والتر بنیامین- با وجود تمایزات فکری ایشان در باب مناسبات میان اسطوره و هنر- به نظر میرسد آنچه که میتواند مرور عوالم گوناگون فکری ایشان را در کنار هم توجیه کند، اولاً: تمرکز و عزمی است که این اندیشمندان برای شناساندن و کنترل اسطوره همچون قدرتی تأثیرذار بر افکار بشر به خرج دادند. درثانی، شرایط اجتماعی و سیاسی تقریباً مشترکی است که ایشان در آلمان جنگهای جهانی و سالهای پس از آن تجربه نمودند. در این مقاله مناسباتی که متأثر از رویکرد متفکران مورد نظر به اسطوره، میان اسطوره و هنر ترسیم شد، از تطبیق آرای ایشان مورد تحلیل قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: مدرنیسم؛ اسطوره؛ هنر؛ ارنست کاسیرر؛ مکتب فرانکفورت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship of Myth & Art in thought of Ernst Cassirer, Walter Benjamin & Theodor Adorno | ||
نویسندگان [English] | ||
Hojjat Askari Alamooti | ||
Lecturer in Islamic Arts Faculty, Tabriz Islamic Art University | ||
چکیده [English] | ||
In the first half ofthe20 century, when discussions focused on the Modern mind slipping, the mythology was seriously considered more and more. Mythologists and philosophers explain various definitions of myth where the domain of mythology was extended in criticism. As a matter of fact, different functional preferences, that emanating from these trends for art were appeared. Some of the members of "Frankfurt" school –like Theodor Adorno by the critical theory– have the approach of "rationalism" critic that had been emerged on Enlightenment period. On the other hand, Ernst Cassirer attempted to define a self-sufficient and independent position for myth through a "critical philosophy", like other symbolic forms; language and art. Of course there are many differentiations in thinking of Ernst Cassirer, Walter Benjamin and Theodor Adorno on relationships between myth and art. These separations in theories about mythologies are from many causes. For example, Cassirer, who was from Marburg school, has a neo- Kantianism disposition and he decided to establish another Copernican revolution, while Adorno and Walter Benjamin were in different philosophical tendencies. Marxism was the main question in Frankfort school that was usually discussed between Adorno, Max Hurkhaymer, Benjamin and some other members of Frankfort school. Then dominated other mythologies emphasize in each of thought of these thinkers, and it can be so hard to compare and give an exact conclusion through these varieties. But at least, there are two main similarities to solve these diversities for start a useful research. The issue of this article seems can be justifiable by tow pretext for study: First one is the centralization of our thinkers and their purpose for identity and rein of myth that like an effective power. In the other words despite of their various manners to represent a whole aspect of myth especially in modern period, Cassirer, Adorno and Benjamin, have a synonym definition of myth that was so absolute. Second same source to survey these thinkers together is their similar situation in the world wars. They were influenced of every event that progressively made a specified aim. At finally appears throughout these collations an important confliction in definition of myth and art works. By mythology of Ernest Cassirer, there is no way to prevention of myth procreations, and also he believed that we can just with philosophy aware of its power on human’s mind. Then there is no advice for how making art works and relationships are clear. In the other hand, there is a mistake against myth. Frankfort school members continued their mythologies to making myth level and they inevitably perverse to aesthetic and beginning of art work. Although they have Marxism trends, but there were other interpretation of Marx in Frankfort school that began Adorno and Benjamin debate son myth, art and new art media. In fact, the primary source of Adorno and Benjamin on their discussions was in their different interpretation of Marxism. Identity of myth and art has many consequences that appeared in criticism and POP art. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Modernism, myth, Art, Ernst Cassirer, Frankfort School | ||
مراجع | ||
فهرست منابع آدورنو، تئودور (1388)، نامه به والتر بنیامین، در:زیباییشناسی انتقادی، ترجمه امید مهرگان، نشرگامنو، صص 91–79، تهران. احمدی، بابک (1380)، اندیشهی انتقادی، نشر مرکز، تهران. احمدی، بابک (1379)، خاطرات ظلمت، نشر مرکز، تهران. باتومور، تام (1375)، مکتب فرانکفورت، حسینعلی نوروزی، نشر نی، تهران. بارت، رولان (1383)، رولان بارت، پیام یزدانجو، نشرمرکز، تهران. برشت، برتولت (1378)، دربارۀ تئاتر، فرامرز بهزاد، تهران، نشرخوارزمی. برلین، ج.ف. (1386)، اسطورههای موازی، عباس مخبر، نشر مرکز، تهران. بنیامین، والتر (1388)، اثر هنری درعصر بازتولیدپذیری تکنیکی، در:زیباییشناسی انتقادی، ترجمه امید مهرگان، نشر گامنو، صص 55 – 17، تهران. بیدنی، دیوید (1373)، اسطوره، نمادگرایی و حقیقت، بهار مختاریان، مجلهی ارغنون4، در: نقدادبی نو(مجموعه مقالاتسازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صص 181- 161. پاکباز، رویین (1378)، مدخل: اصالت زیباییشناسی در: دایره المعارف هنر، نشر فرهنگ معاصر، صص: 2- 31، تهران. جولیر، کی (1387)، فرهنگ طراحی مدرن، فرزاد آقامیری، نشر فخراکیا، تهران. حیدری، احمدعلی (1387)، نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت؛ هنر منفی در آرای تئودورآدورنو، در: پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 10، ویژهی نقد فرانکفورتی، صص81- 63، تهران. ضیمران، محمد (1387)، والتر بنیامین و واژگونیهای قداست متافیزکی در هنر، در: پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 11، ویژهی نقد هرمنوتیک هنر، صص18- 7. کاسیرر، ارنست (1373)، رسالهای درباب انسان، بزرگ نادرزاد، چاپ دوم، نشرپژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی، تهران. کاسیرر، ارنست (1377)، اسطورۀ دولت، یداله موقن، نشر هرمس، تهران. کاسیرر، ارنست (1367)، زبان و اسطوره، محسن ثلاثی، نشر نقره، تهران. کاسیرر، ارنست (1378)، فلسفه صورت های سمبلیک: اندیشه اسطورهای، جلددوم، یداله موقن، نشر هرمس، تهران. کاسیرر، ارنست (1360)، فلسفه و فرهنگ، بزرگ نادرزاد، مرکز ایرانی مطالعهی فرهنگها، تهران. کولی، میسن (1382)، رولان بارت، خشایار دیهیمی، نشر ماهی، تهران. مکاریک، ایرنا ریما (1384)، دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر، مهران مهاجر و محمد نبوی، نشر آگه، تهران. هورکهایمر، ماکس و آدورنو، تئودور (1384)، دیالکتیک روشنگری(قطعات فلسفی)، مراد فرهادپور و امید مهرگان، نشرگامنو، تهران. هومر (1375)، اودیسه، سعید نفیسی، شرکت انتشارات علمی فرهنگی، چاپ یازدهم، تهران.
Adorno, Theodor (1992), Art, Autonomy and Mass Culture, in: Art in Modern Culture, ed. Francis Frascina & Jonathan Harris, the Open University & Phaidon, pp: 74-79, New York. Benjamin, Walter (1992), The Work of Art in Age of Mechanical Reproduction, in: Art in Modern Culture, ed. Francis Frascina & Jonathan Harris, the Open University & Phaidon, pp 297-307. Emerling, Jae (2005),Theory for Art History, published by Roudtledge: Taylor & Francis Group, New York. Frascina, F& Harris, J. (1992), Art in Modern Culture, the Open University & Phaidon, New York. Harrington, Austin (2004), Art and social theory, Polity press, Cambridge.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,825 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,290 |