![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,581 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,926,840 |
ّبررسی و مقایسه تطبیقی طشت¬آبهای قبور در آرامگاه¬های تخت¬¬فولاد و ارامنه اصفهان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 1-13 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.36269 | ||
نویسنده | ||
اکبر شاهمندی* | ||
کارشناسی ارشد هنر(پژوهش هنرهای سنّتی) | ||
چکیده | ||
چکیده هنر، معماری و ادبیات ایران و جهان مملوّ از آفرینشهایی است که با کمک نمادها و نشانهها در جهت تقدّس و احترام گذاشتن به طبیعت و عناصرِ آن عمل مینماید. اسطورههایِ آبحیات، چشمههای مقدّس و معابدِ تقدیس آب از دنیای کُهن و سنگابها و سقّاخانهها از دورههای اخیر، همگی توجّه به عنصر آب را متذکّر میشوند. «طشتآبها» با حجّاری و تزیینات زیبا، از دیگر اَشکال نمادین هستند که گرچه روی قبور حَک شده و با مفهوم مرگ و نیستی در ارتباطند، امّا در واقع عنصر حیات را درون خود جای داده و با معنای عمیق زندگی و مراتب قُدسی عجین شدهاند. حضور متعدّد و متنوّع طشتآبها در آرامگاه تختفولاد و ارامنه که هر یک در جایگاه خود جزء مهمترین آرامگاههای ایران محسوب میشوند، قابل توجّه و تامل است. ارتباط مستمر و تعاملات این دو قوم از زمانهای کُهن، قرابت ادیان توحیدی و همبستگی انسان با طبیعت، اشتراکات فرهنگی و هنریِ بسیاری را باعث شده که برخی از آنها در قالب نقوش قبور و بویژه طشتآبها جلوهگر میشود. این پژوهش در پی آن است با مطالعهای تحلیلی و تطبیقی، ریشههای شکلگیری و معانی مرتبط با طشتآبهای قبور را در فرهنگ ایرانی و ارمنی مورد بررسی قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی طبیعت؛ آب؛ آرامگاه تخت¬فولاد و ارامنه؛ سنگ قبر؛ طشت¬آب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating and Comparing Tashtab (Water Tub) in the Armenian`s Cemetery and in the Cemetery of Takhte Foulad in Isfahan | ||
نویسندگان [English] | ||
akbar Shahmandi | ||
MA in Art (Traditional Art Researches) | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Art, architecture, literature of Iran and of the world is full of creations which serves to respect the nature and its elements with the aid of symbols and signs.Cup marks, Mithraic temples and temples to worship water and fire from the ancient world,recentTashtab and Saqakhaneh all of them are representing the respect to the major elements of nature, especially water. On the other hand, nature and death are linked closely together since both of them promise a renewed life and reproduction in every moment. Among the elements of the nature, water is both the symbol of life and the symbol of death and renewed life, and it is sometimes associated with the eternal life of which the manifestations are myths of water of life and sacred fountains. Also, the ceremonies to respect the dead, strewing water and flower on the tombs, putting various tools in the graves and sacrificing rituals are in the domain of the reality of death and originated in the human’s eagerness for immortality and eternal life. Meanwhile, the presence of the four elements (water, wind, earth and fire) in the area of tombs and mausoleums is also very significant because by the presence of Tashtab and lighting candles on the graves, the four elements of nature find their true and sacred identity in a consistent and symbolic format. Based on this thinking, human's grave is a sign of life rather than human’s death,and carvings on the graves are according to such thoughts. Tashtab with beautiful carvings and decorations are of other symbolic forms, although they have been carved on the graves and are associated with the concept of death and destruction, but they bear the element of life and are intertwined with the meaning of life and the divine hierarchy. Tashtab as its name indicates, is the place of accumulation of water and of decorative and semantic elements on the graves, which has been carved in the heart of tombstones in various forms with different patterns such as trees, fish and angels. Tashtab is not limited to Iran and the Islamic world, but they benefit from a globally shared thinking and attitude in different civilization, particularly in the Orient,so that regardless on Muslim tombs they are seen in a variety of designs in the cemetery of the Armenians and of the Jews in Isfahan, and even in the Far East. The presence of variety of Tashtab in the cemetery of Takhte Foulad and the Armenians’, which are considered as Iran's most important shrines, is considerable and appreciable.The continuous relationship and interaction of these two nations from ancient time and the kinship of Monotheistic religions and the unity of human with the nature have resulted in many artistic and cultural commonalities, of which some are presented in the forms of carvings on the tombs and especially in the form of Tashtab. The purpose of this study is to examine the roots of the formation of Tashtab on the tombstones and its relevant meanings in both Iranian and Armenian culture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Nature, Water, Cemetery of Takhte Foulad & Armenian, tombstone, Tashtab | ||
مراجع | ||
فهرست منابع قرآن کریم. انجیل. تورات. آزاد، میترا(1384)، بررسی تاریخی آتش در کتیبهها و نیایشگاههای ایران باستان، مجموعه مقالات هماندیشی عناصر طبیعت در هنر شرق، فرهنگستان هنر، تهران، صص26-1. آیوازیان، ماریا(1383)، جشنهای مشترک میان ارمنیان و ایرانیان، نشریه پیمان، شماره28، صص78-65. احمدی، کامران(1388)، پیشینه ارتباط ایرانیان و ارامنه در تاریخ، نشریه پیمان، شماره47، صص102-93. اسماعیل پور، ابوالقاسم(1387)، اسطوره بیان نمادین، انتشارات سروش، تهران. اوسپنسکی، لئونید و ولادیمیر لوسکی(1388)، معنای شمایلها، ترجمه مجید داودی، نشر سوره مهر، تهران. بابائیان، آنی(1386)، هنرهای جلفای نو، نشریه پیمان، شماره40، صص183-168. بلخاری، حسن(1383)، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، نشر سوره مهر، تهران. بلخاری، حسن(1388)، اسرار مکنون یک گل، نشر فرهنگستان هنر، تهران. بورکهارت، تیتوس(1390)، هنر مقدّس، ترجمه جلال ستاری، انتشارات سروش، تهران. حشمتی رضوی، فضل الله(1387)، از فرش تا عرش، انتشارات امیرکبیر، تهران. دادبه، منصور(1378)، سقاخانهها و سنگابهای اصفهان، نشر گلها، اصفهان. دایره المعارف بزرگ اسلامی(1374)، ج1، آب حیات، تهران، صص38-36. درآوانسیان، هراچ(1384)، کلیسای وانک اصفهان، نشر درآوانسیان، اصفهان. دوبوکور، مونیک(1373)، رمزهای زندهجان، ترجمه جلال ستاری، نشر مرکز، تهران. دهخدا، علی اکبر(1377)، لغت نامه، نشر دانشگاه هنر تهران. راوندی، مرتضی(1363)، تاریخ اجتماعی ایران، نشر ناشر، تهران. رضی، هاشم(1391)، جشنهای آب، نشر بهجت، تهران. سرلو، خوان ادوارد(1388)، فرهنگ نمادها، ترجمه مهرانگیز اوحدی،نشر دستان، تهران. شوالیه، ژان و آلن گربران(1382)، فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی، نشر جیحون، تهران. کاپلستون، فردریک(1384)، تاریخ فلسفه ج1، نشر سروش، تهران. قوکاسیان، هراند(1352)، هنر و فرهنگ ارامنه ایران در زمان قدیم، مجله ارمغان، دوره42، شماره5، صص351-348. مالا، بیال(1388)، مجموعه مقالات طبیعت در هنر شرق، فرهنگستان هنر، تهران، صص309-287. مرتضوی،میرمهدی(1385)، بررسی تطبیقی جلوه هایی از هنر اسلامی و مسیحیت، دانشگاه آزاد تهران مرکز. مصطفوی، علی اصغر(1369)، اسطوره قربانی، نشر مصطفوی، تهران. ملکیان شیروانی، اسدالله(1385)، کشکول صفوی، کشتی شراب در تعالیم عرفانی، مطالعات صفوی-گزیده مقالات همایش پاریس، فرهنگستان هنر، تهران. مهدوی، مصلح الدین(1382)، مزارات اصفهان، تصحیح اصغر منتظرالقائم، نشر دانشگاه اصفهان. مولند، اینار(1380)، جهان مسیحیّت، ترجمه محمدباقر انصاری و مسیح مهاجری نشر امیرکبیر، تهران. میناسیان، لئون(1383)، تاریخ ارمنیان جلفای اصفهان در یکصد و چهل سال اخیر، نشرگلبن، اصفهان. ناصری فرد، محمد(1388)، سنگ نگارههای ایران، نشر محمد رضا ناصری فرد، خمین. نراقی، ملا احمد(1385)، معراج السعاده، نشر طوبای محبت، قم. نصر، سیّد حسین(1377)، طبیعت نزد متفکران اسلامی، نشر خوارزمی، تهران. نوریزاده، احمد(1376)، تاریخ و فرهنگ ارمنستان، نشر چشمه، تهران. نیلفروشان، محمد رضا(1384)، تربت پاک- معرفی تختفولاد اصفهان، نشر گلدسته، اصفهان. ورمازرن، مارتین(1387)، آیین میترائیسم، ترجمه بزرگ نادرزاد، نشر چشمه، تهران. هال، جیمز(1380)، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، نشر فرهنگ معاصر، تهران. هنرفر، لطف اله(1345)، سنگابهای تاریخی اصفهان از دوره صفویه، ماهنامه هنر و مردم، بهمن1345، صص20-16. هوویان، آندرانیک(1384)، ارمنیان ایران، مرکز گفتگوی تمدّنها با همکاری نشر هرمس، تهران. هوویان، آندرانیک(1382)، ایرانیان ارمنی، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران. یاحقّی، محمدجعفر(1375)، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی درادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی، تهران. www.AGS.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,569 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,995 |