![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,487 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,926,741 |
بررسی تطبیقی هنرهای تزیینی داخل کاخ صاحبقرانیه و بناهای روسیه قرن18و19میلادی* | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 18، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 1-13 اصل مقاله (1.96 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.36270 | ||
نویسندگان | ||
فائزه محمدی حاجی¬آبادی1؛ حبیب¬الله آیت¬اللهی2؛ علی اصغر فهیمی فر* 3 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنرو معماری، دانشگاه تربیت¬مدرس | ||
2دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران | ||
3استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
چکیده بشر اولیه دیوارههای غارها را با توجه به حس زیباییشناسی خود؛ برای برآوردن نیاز شکار و تأمین غذا نقاشیکرد. بهتدریج رنگآمیزی و تزیینات، جزیی از فضای داخلی خانه شد و البته به محل سکونت پادشاهان نیز وارد شد. تزیینات داخلی کاخها با توجه به فرهنگ، هنر و آداب و رسوم هر تمدن متفاوت است. با روابط سیاسی بین کشورها تغییرات بیشتری در فضای داخلی کاخها دیده میشود. مولفههای بسیاری مانند ترکیببندی داخلی، گچبری، نقاشی، آیینهکاری، تزیینات سنگی و چوبی در کاخ صاحبقرانیه وجود دارد که قابل مقایسه با تزیینات داخلی معماری روسیه است. هدف این پژوهش یافتن شباهتها و تفاوتهای هنرهای تزیینی معماریداخلی روسیه با هنرهای تزیینی داخل کاخ صاحبقرانیه تهران است. شیوه تحلیلی، توصیفی با استفاده از جمعآوری اطلاعات و تحقیق میدانی از کاخ صاحبقرانیه؛ انجام شد که با توجه به مدارک و اسناد موجود تاکنون پژوهشی در این زمینه صورت نگرفته و تنها اشارههای کوتاهی به کاخ صاحبقرانیه شده است. هنرهای تزیینی معماری داخلی روسیه تحت تأثیر کشورهای اروپایی قرار داشت. معمار ایرانی با ذوق و سلیقه خود و الهاماتی که از نقاشی و ترکیببندی کاخهای اروپایی و روسی گرفته بود، صاحبقرانیه را بازسازی کرد. بنابراین تأثیر هنر روسی در کنار هنرهای اروپایی در این کاخ را نمیتوان نادیده گرفت | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی کاخ صاحبقرانیه؛ معماری داخلی؛ بناهای روسیه؛ هنرهای تزیینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The comparative analysis interior decorative arts of Sahebgharanieh palace & Russian 18 & 19 century building’s* | ||
نویسندگان [English] | ||
Faezeh Mohammadi Haji Abad1؛ Habibollah Ayatollahi2؛ Ali Asghar Fahimi far3 | ||
1M.A in Art Studies, Faculty of Art, Tarbiat Modares University | ||
2Associate Professor, Department of Art, Shahed University | ||
3Assistant Professor, Faculty of Art & Architecture, Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Consideration to aesthetic sensation and to complying need for food, the first human had painted caves walls. Painting and interior decorative designs had become one of important part of home’s, although king’s palaces; step by step. Consideration between arts, cultures and customs; interior decorative designs of palaces are too difference. With politic relationship, these differences have been changed. Different architecture styles that were impression of center Europe baroque, France & Germany had pursuit with Russia in 18 & 19centaury; but yet all of them saved Russian native features in art works. All the time a grate empire wants show off the power of government to people. Palace constructing in Qajar era went on zenith by Nasereddinshah. After Nasereddinshah traveled to Europe for first time, Iran had noticed to these countries arts. Russia was one of countries that Iran kings wanted to have politic relationship. Nasereddinshah in 1881 had expanded Niavaran building and named Sahebgharanieh. There are many components in Sahebgharanieh palace such as interior composition, stucco & painting that are comparative with Russian’s architecture interior art designs and may be able to find unities between them. The goal of this research is finding if Russian’s architecture interior decorative arts had similarities and differences with Tehran’s Sahebgharanieh palace in Qajar era. About composition, there are similarities between Sahebgharanieh & Russian palaces. By impression of Achaemenian architecture, entered to Europe bilateral stairway; yet come in interior design of Qajar palaces. Stucco is one of important similar component in Sahebgharanieh decorative arts; especially Russian halls. Motives like coronet in Sahebgharanieh halls are similar to Russian army motives whole of Kremlin grate hall, especially Alexandrov & George halls. Korsikhaneh is one on rooms in Sahebgharanieh palace that the stuccoes are colored. In Russian decorative arts the stuccos had been colored especially with gold. One of the most important things that had influence on painting in Qajar era was portrait. There are many similarities between portrait in Qajar era and Russia. But there are differences between culture, habits & customs. Didn’t evident any mirror mosaic in Russian interior decorative arts; but we can count stone embossed and stone designs in differences and similarities. The motives of mirror mosaic in Sahebgharanieh palace are similar with stuccos motives. We can remember Sahebgharanieh’s grilled windows with the style of Katrina’s windows palace; there is one different that Sahebgharanieh’s windows had formed of many little color glass. In this research have done the descriptive and analytic methods in use assembling information of books, papers, dissertations, documents and field research of Sahebgharanieh palace; anybody didn’t write like this paper. Researches just have mentioned to Sahebgharanieh palace. We knew that Russian interior architecture decorative arts had impression by European countries. We achieved that the Sahebgharanieh palace had reconstruction by architect taste, virtue and inspiration of painting, composition & decorative arts of European & Russian palaces. So couldn’t disregarded the Russian art influence’s ashore European arts in sahebgharanieh palace. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key Words: Sahebgharanieh Palace, Interior Architecture, Russian Buildings, Decorative Arts | ||
مراجع | ||
فهرست منابع اسدیکیا، بهناز (1389)، معرفی و نقد کتاب: ایران و روسیه در بازی بزرگ، سفرنامهها و شرق شناسی، فصلنامه سیاست(دانشکده حقوق و علوم سیاسی)، دوره40، شماره2، ص341. باباجانی، مصطفی (1390)، ایران و روسیه در دوره تزارها، دوماهنامه ایراس(ویژه مطالعات روسیه و آسیای مرکزی)، شماره32، ص42. بختیاری، پردیس و رضا افهمی (1390)، هنر ایران عصر قاجار (ترجمهای از کلیات هنر عصر قاجار که در دایرة المعارف ایرانیکا منتشر شده است)، کتاب ماه هنر، شماره162، ص50. بیگدلی،علی و سهیلا خندان درابی (1388)، بررسی روابط ایران و روسیه در دوران میرزا آقاخان نوری، دو فصلنامه مسکویه، سال سوم، شماره10، ص 59. پولاک، یاکوب ادوارد (1361)، ایران و ایرانیان، کیکاووس جهانداری، چاپ اول، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، تهران. پیرنیا، محمدکریم (1383)، سبکشناسی معماری ایرانی، غلامحسین معماریان، معمار، تهران. حاتم، جمشید (1381)، تکچهرههای قاجار، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد پژوهش هنر، غلامعلی حاتم، فرهاد فخریان. حجتی، مهسا (1387)، بررسی دورنمای تاریخی شهر تبریز و طرح مرمت و احیای بلوک شهری پاساژ، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد مرمت و احیا آثار هنری و تاریخی، زهره بزرگمهری، میترا آزاد. حشمت آزاد، رودابه (1382)، طبقه بندی و آسیب شناسی مجموعه نقاشیهای موجود در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران(کاخ صاحبقرانیه و گنجینه جهان نما) و ارائه راهحلهای حفاظتی و تعیین اولویتهای مرمتی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد مرمت و احیا آثار هنری و تاریخی، رسول وطن دوست، رضا رحمانی. حکمت، محمد (1387)، حفاظت پیشگیرانه در موزه (مطالعه موردی: طرح آمادگی بحران در کاخ صاحبقرانیه با تکیه بر نقاشیهای رنگ روغن)، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی، صمد سامانیان، منصور فلامکی. ذکا، یحیی و محمد حسن سمسار (1369)، تهران در تصویر، جلد 1 و 2، سروش، تهران. رمضان جماعت، مینا (1388)، نگرشی بر شیوهها خانهسازی تهران عهد قاجار با تأکید بر فضاهای ورودی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، کارشناسی ارشد باستان شناسی گرایش اسلامی، جواد نیستانی، حمید خطیب شهیدی. سرنا، کارلا (1362)، آدمها و آیینها در ایران، علی اصغر سعیدی، چاپ اول، زوار، تهران. سمسار، محمد حسن (1386)، سیمای تهران، مرجانه سلطانی، زریران (موزه عکاسخانه شهر )، تهران. سودآور، ابوالعلا (1380)، هنر دربارهای ایران، ناهید محمد شمیرانی، عبدالرضا دهقانی، کارنگ، تهران. صدقیانی، مارال (1389)، حفاظت و مرمت نقاشیهای روی چوب سقف قوسدار کاخ صاحبقرانیه، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی، عبدالرسول وطن دوست، حمید فرهمند بروجنی. صنیعالدوله، محمدحسنخان[اعتمادالسلطنه] (1257)، مرآتالبلدان ناصری، بینا(دارالطباعه مبارکه دولتی)، تهران. فرهمند،جلال (1385)، قصور قاجار، فصلنامه تاریخ معاصر ایران، سال10، شماره37، صفحه245. کردلو، معصومه (1368)، بسته بندی و جایگاه آن در هنر عصر قاجار، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، فرزان سجودی، بهرام کلهرنیا. گودرزی دیباج، مرتضی (1388)، آیینه خیال، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، سوره مهر، تهران. Aleksandrov, Yuri (1984), (The architectural silhouettes of the city) A Gide, Glenys Ann Kozlov, Raduga publishers, Moscow.
Bartenev, Igor.valentine Batazhkova (1985), Leningrad.Architectural land marks.Art Museums.Suburban places and parks An Illustrated Guide.Alexander Miller, Aurora Art publishers, Leningrad, Printed and bound in the VSSR.
ПЛАСТИКА, ПРОСТРАНСТВО (1991), Памятники русскои архитектуры и монументального искусства, Москва, Наука.
A.S.F. enterprise, [website], [online], <http://www.asfenterprise.com/index.php?id=1364&lang=en>, [2012/5/15].
Alexander Palace Time Machine, [website], 2010/07/01, [online], <http://forum.alexanderpalace.org/index.php?topic=15047.0 > [2012/05/16].
Corbis images, [website], [online], <http://www.corbisimages.com/stock-photo/rights-managed/DC002262/room-in-tsarist-kremlin-palace-moscow>, [2012/5/16].
Interior original, Interior designing and decorating ideas, [website], 2011, [online], <http://www.interiororiginal.com/luxurious-interior-designs-from-the-ancient-palace.html/st-george-hall-interior-decor-opulent-grand-russian-palace >[2012/5/28].
Wikipedia, the free encyclopedia, [website], [online], <http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_culture > [2012/5/14].
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17,265 |