![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,478 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,926,735 |
بررسی نقش عکاسی خانوادگی در تکوین خاطرات جمعی و عمومی یک جامعه* | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 7، دوره 18، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 1-12 اصل مقاله (726.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.36281 | ||
نویسنده | ||
ملیکا فروزان پور* | ||
کارشناس ارشد عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
چکیده عکسها و آلبومهای خانوادگی بهعنوان بایگانیهای خاطرات و محرکهایی برای یادآوری مکانها، آدمها و رویدادها عمل میکنند.کمک به حفظ و نگهداری خاطرات و تصدیق هویت اجتماعی خانواده، از مهمترین کارکردهای شخصی عکاسی خانوادگی میباشد. عکسهای خانوادگی یک خانواده، براساس الگوهای رفتاری و هنجارهای اجتماعی گروه بزرگتری که خانواده در آن جای گرفته است، خلق میشوند. گرایشهای اجتماعی نیز بر عکسهای خانوادگی تاثیر میگذارند و ایدئولوژی خانواده و دیدگاه او بهعنوان واحد کوچکی از یک نهاد اجتماعی بزرگتر در عکسها بازتاب مییابد. از اینرو این عکسها جدا از نقشی که در ساختن و بازساختن خاطرات ما دارند، دارای معانی فرهنگی و اجتماعی نیز میباشند که میتوانند در حوزههای گستردهتری کاربرد یابند. عکسها و خاطرات شخصی مردمانی که در برههی زمانی مشخصی در یک فضای فرهنگی، اجتماعی مشترک زندگی میکنند، با وجود تفاوتهایی که ممکن است با یکدیگر داشته باشند، اشتراکاتی نیز دارند و با خاطرات جمعی و تاریخ اجتماعی آن جامعه تلاقی میکنند. این بررسی ضمن معرفی عکاسی خانوادگی، مفاهیم و ویژگیهای آن تلاش دارد تا با استفاده از روش استنباط عکس، خوانشی عمومیتر از عکسهای خانوادگی ارائه دهد و نقش عکسهای خانوادگی را در تکوین خاطرات جمعی و عمومی یک جامعه بررسی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه¬های کلیدی عکاسی خانوادگی؛ شیوه¬ی استنباط عکس؛ شیوه¬ی وجه خانگی؛ خاطره¬پردازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis on The Role of Family Photography in Genesis of Collective and Public Memories* | ||
نویسندگان [English] | ||
Melika Forouzan Poor | ||
Master of Arts in Photography, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
(Received 2 Dec 2012, Accepted 31 Dec 2012) Family photography is a genre of photography which is created in the context of everyday life and includes the photographs that families produce and gather through their lifetime and often keep them in their homes, workplaces and family albums, they documentsome moments in family life. These collections include the photographs which are taken by the professional photographer or by one of the members of the family, a friend or a relative. The photographs which are taken by professional photographers in photo studios, represent a picture of a family based on a pre-exist pattern and they merely show the internal issues of the family life, but the photos which are taken in special family events and in the context of family life, give us more information about the situations and conditions of family life, but all of these photos are supposed to represent a pleased picture of family life and also with materializing to pleasant moments emphasize the importance of that moments, Therefore unpleasant events such as failures and fatalities merely record in the photographs. Emotional value and collective horizon of life experiences are the main features of family photography. Recording and protecting of memories and validation of our social identity are the most important personal functions of family photography. Family photos and albums operate as archives of memories and prompt to recall people, places and events. The makers of family photographs consider photographs as an exact and authenticated representation of what has been existed truly. For them the reality of photographs is one of the reasons of taking pictures. Whereas family photographs present a selective view of life and documentation means to document what people choose to preserve for the future. Despite this, the importance of family photographs is to show the people`s way of thinking and living in the past. The content of family albums and family collections reflects the social and cultural values of the family and the ideology of the family which is revered in the photographs. As it mentionedbefore, family photographs are taken from everyday life, so they involve important social realities. The rules and agreements of the family correspond to the patterns and manners of a community which family is surrounded by.photos assist to memory and give us a powerful sense of re-experiencing and re-living the situations which have been existed through our lives and also they tend to tell stories from the past. Therefor family photographs apart of their role in making our memories, involve social and cultural meanings which can be applicable in other broad areas. Photographs and personal memories of people who live in the certain historical period in the common social and cultural environment, despite their differences, are shared with the collective memories and social history of that society. This inquiry within introducing the family photography and its concepts and features, try to represent a public reading of family photographs and also study the role of photographs and personal memories in genesis of collective and public memories of a society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
KEYWORDS: Family Photography, Photo Elicitation, Home Mode, Memory Work | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
فهرست منابع ادواردز، استیو (1390)، عکاسی، ترجمهی مهران مهاجر، چاپ اول، نشر ماهی، تهران. بارت، رولان (1387)، اتاق روشن، ترجمهی فرشید آذرنگ، چاپ اول، حرفه نویسنده، تهران. برجر، جان (1380)، دربارهی نگریستن، ترجمهی فیروزه مهاجر، چاپ دوم، نشر آگه، تهران. بنیامین، والتر (1389)، عروسک و کوتوله: گفتارهایی در باب فلسفهی زبان و تاریخ، ترجمهی مراد فرهاد پور و امید مهرگان، چاپ سوم، نشر گام نو، تهران. بوردیو، پیر (1387)، عکاسی؛هنرمیانمایه،ترجمهیکیهانولینژاد،چاپدوم،نشردیگر،تهران. هالند، پاتریشیا(؟؟؟؟؟؟؟)، «خوشا نگریستن به...: عکسهای شخصی و عکاسی مردم پسند»، در لیز ولز، عکاسی: در آمدی انتقادی، صص 145-206، ترجمهی گروه مترجمان، چاپ اول، انتشارات مینوی خرد، تهران. Blanco, Patricia Prieto (2010), »Family Photography as a Phatic Construction«, Journal of The MeCCSA Postgraduate Network, Vol.3, No.2, pp. 1-20.
Chalfen, Richard (1987), Snapshot Versions of Life, Popular Press, Ohio.
Cross, Karen, Peck, Julia (2010), »Editorial: Special Issue on Photography, Archive and Memory«, Photographies, vol.3, No.2, pp. 127-138.
Dant, Tim, Gilloch, Graeme (2002), »Pictures of The Past: Benjamin and Barthes on Photography and History«, European Journal of Cultural Studies, Vol.5, No.1, pp. 5-25.
Darity, William A (2007). International Encyclopedia of the Social Sciences, McMillan Library Reference.
Harper, Douglas (2002),»Talking About Pictures: A Case for Photo Elicitation«, Visual Studies, Vol.17, No.1, pp. 13-26.
Kuhn, Annette (2002), Family Secrets, Verso, London.
Kuhn, Annette (2007), »Photography and Cultural Memory: a Methodological Exploration, Visual Studies, Vol.22, No.3, pp. 283- 292.
Montague, Jane(2007), »Family Photographs as a Topic For Conversation«, in D. Robinson, N. Kelly, K. Milnes, Narrative and Memory, pp. 63-71. University of Hudders field.
Sturken, Marita(1999), »The Image as Memorial: Personal Photographs in Cultural Memory«, in Marrianne Hirsch, Familial Gaze, pp. 178-196. Dartmouth.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,799 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,513 |