تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,778,875 |
تحلیلی بر ماهیت نقاشیهای غاری پیش از تاریخ اروپا | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 18، شماره 2، تیر 1392، صفحه 1-15 اصل مقاله (896.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.36318 | ||
نویسنده | ||
یوسف منصورزاده* | ||
عضو هیئت علمی و مدیر گروه موزهداری مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، تهران | ||
چکیده | ||
چکیده یکی از شگفتانگیزترین کشفیات مربوط به گذشته انسان، کشف نقاشیهای غاری بود که در اواخر قرن نوزده میلادی اتفاق افتاد و جامعهی علمی و هنری را با موضوع جدید تحت عنوان هنرِ پیش از تاریخ درگیر نمود. از زمان کشف این آثارِ شگفتانگیز، نظریههای متعددی از سوی متخصصان گوناگون دربارهی چرایی آنها ارایه گردیده است که هر کدام از آنها با نگاه تخصصی خود توانستهاند تفسیری از آن آثار ارایه نموده، و پژوهشگران حوزههای مختلف علمی را به چالش بکشانند. این تحقیق تلاش میکند نظریههایی را که از زمان کشفشان این آثار در محافل علمی مورد بحث قرار گرفته است را مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار داده و نتایجی را بدست آورد. از زمان کشف نقاشیهای غاری تا امروز پنج نظریه به شرح زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است: 1- هنر برای هنر، 2- توتمیسم، 3- جادو و شکار، 4- ساختارگرایی، 5- شمنیسم. در نتیجه بررسیهایی که بر روی نظریههای مذکور که از دیدگاههای مختلف به موضوع نگریستهاند صورت گرفته است، این واقعیت را اثبات میکند که هنرِ پارینهسنگی یک کارکرد مشخص و واحد نداشته است و فهم آن نیاز به یک کثرتگرایی تأویلی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی پیش از تاریخ؛ پارینهسنگی؛ هموساپین؛ نقاشی غاری؛ زماننگاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analytical Study on Essence of European Prehistory Cave Paintings | ||
نویسندگان [English] | ||
Yousef Mansourzadeh | ||
Faculty Member of Higher Education Center for Cultural Heritage and Head of Museology Department , Tehran, | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The discovery of cave paintings made by Upper Paleolithic artists in Western Europe was an astonishing find about the human past. They were discovered in the late nineteenth century and involved the scientific community with the new subject under the title of prehistory art. Since the discovery of the astonishing relics, several theories proposed by different specialists with special motivations, that each of them have their special point of view which present own interpretations. Those theories involved researchers in the fields of archaeology, anthropology, art history, sociology and other relevant disciplines after their finding out. There is a basic question here that what the motivations were for the artists’ to make cave paintings. This research attempted to identify the theories regarding the essence of cave paintings since their discoveries that presented and discussed among scientific circles. The discovery of cave art in Western Europe raises many interesting questions and has also forced archaeologists and anthropologists to rethink many of their previous conceptions about the essence of cave paintings. After cave art was finally accepted (in the late 1890s) as genuine products of Paleolithic people, scholars’ interpretations of its meaning have involved through different stages. Once the first examples of cave art were discovered, theories began to emerge that attempted to explain the phenomenon. This research identified here five major hypothesis, with dates and main proponents as follows: 1-Art for art’s sake The proponents of this model asserted that the artwork was created for purely aesthetic purposes of pleasurable viewing and as an expression of personal urges to make images devoid of any symbolic meaning.2- Totemism, which has been practiced by a number of societies throughout time, constitutes a special relationship between a human group or clan, and an animal species. – 3-Hunting magic- the goal of hunting magic is to ensure successful hunts. Evidence to support this theory within Upper Paleolithic parietal art has focused on paintings of animals that appeared to be wounded and the presence of marks that looked to be representations of weapons. 4- Structuralism- This theory believed that the images were drawn in pairs and assigned the category of ‘maleness’ or ‘femaleness’ to specific groups of animal images. Additionally, apart from the more obvious drawings of human genitalia, they assigned the more cryptic signs as representing male or female genitalia based upon how narrow or wide they were. 5-Shamanism is a religious “technique of ecstasy. Shamans enter altered states of consciousness – trances – at will, in order to achieve some socially-mandated end, such as healing the sick, changing the weather, predicting the future, or conversing with spirits..Consequently being different theories and approaches proves the fact that Paleolithic art has no specific function, but this art created to respond to different incentives and requests, and understanding of cave paintings requires a periphrastic pluralism. Understanding of true intentions of prehistoric artists requires consensus of different disciplines, although the ethno archeologists have obtained valuable results with their presences among primitive tribes, but multidisciplinary studies on cave arts can be explain more effective. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Prehistory, Paleolithic, Homo Sapiens, Cave Paintings, Chronology | ||
مراجع | ||
فهرست منابع آریا نپ ��ور، امی رحس ��ین ) 1354 (، جامعه شناس ��ی هن ��،ر انجم ��ن کت ��اب دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تهران.
ترابی، عل یاکبر ) 1357 (،
مردم شناس ، ی انتشارات چهر، تبریز. دورانت، ویل ) 1370 (،
مش ��رق زمین گاه ��واره تمد ، ن ترجمه احمد آرام و دیگران، جلد اول، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، تهران.
دورتیه، ژان فرانس ��وا ) 1389 (،
انسان شناس �� ، ی ترجمه جلال الدین رفیع، انتشارات خجسته، تهران.
شایگان، داریوش ) 1371 (،
بت های ذهنی و خاطره ازل ، ی امیرکبیر ، تهران. شریعتی، علی ) 1376 (، هنر )مجموعه آثار 32 (، انتشارات چاپخش، تهران.
کلارک، مای ��کل ) 1389 (،
فرهن ��گ فش ��رده اصطلاحات هنر آکس ��فور، د
ترجمه الهام السادات رضایی، انتشارات برگ نگار، تهران. گاردن ��ر، هل ��ن ) 1385 (، هنر در گذر زما ، ن ترجم ��ه محم دتقی فرامرزی، انتشارات آگاه ، تهران.
گوردون چایلد، ور ) 1357 (،
انسان خود را می ساز،د ترجم ه احمد کریمی حکاک، انتشارات امیر کبیر ، تهران.
مارجوری و سی.اچ.بی. کوئنل ) 1365 (،
زندگی روزمره انسان ماقبل تاری ، خ
ترجمه اسدالله ملک کیایی، شرکت انتشارات علمی فرهنگی، تهران. ناس، جان ) 1372 (، تاریخ جامع ادیا ، ن ترجمه عل یاصغر حکمت ، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، تهران.
هاوزر، آرنولد ) 1357 (،
تاریخ اجتماعی هن،ر ترجمه امین موید، جلد اول، انتشارات چاپخش، تهران.
Clottes, Jean and J. David Lewis-Williams (1998),
The Shamans of prehistory: trance and magic in the painted
caves
, Harry N. Abrams, New York. Clottes, Jean (2008),
Cave art , Phaidon Press, London; New York.
Eliade, Mircha (1964),
Shamanism: Archaic techniques of Ecstasy
,Bollingen foundation, New York. Fuglestvedt, Ingrid (2008), How many Totemic Clans
existed in Eastern Norway during the Late Mesolithic?, In
Konstantinos Chilidis; Julie Lund & Christopher Prescott
(ed.),
Facets of Archeology , Essays in Honour of Lotte Hedeager on her 60th Birthday. Unipub forlag. ISBN 978-
82-7477-334-9. Kapittel. s 351 – 366.
Gray Martin Paul (2010),
Cave art and the evolution of the human mind A thesis submitted to Victoria University
of Wellington
in fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in Philosophy.
Greer Mavis and Greer Jhon (2003), A test for
Shamanic trance in central Montana Rock art,
Plains Anthropologist
, Vol,48,NO,186. Irwin Lee (1994),
The dream seekers, Native American visionary traditions of the Great Plains
, university of Oklahoma press, Norman.
Lewin Roger (1984),
Human Evolution , Blackwell Scientific Publications, Cambridge.
Lommel, Andreas (1967),
Shamanism: The Beginnings of Art
, McGraw-Hill p-11-12, New York. Lewis-Williams, David, et al. (1988), The Signs of
م یتوان آثار هنری پیش از تاریخ ب هویژه عصر پارین هسنگی را مورد تجزی ه وتحلیل صحیح و منطقی قرار داد که زمین ههای فرهنگی آنها م ��ورد مطالعه قرار گیرد. اینکه آنان چگونه فکر م یکردند، باو رها و اعتقاده ا، آرما نها و آرزوهایش ��ان چه بوده، معیشتشان چه بوده و تحلیلی بر ماهیت نقاشی های غاری پیش از تاریخ اروپا چگونه تولید م یکردن د، چگونه با هم ارتباط برقرار م یکردند و محیط زیستشان چگونه بوده اس ��ت. و تفسیر جامع از آثار نگاه جامعی را م یطلبد که که ویژگ یه ا، زمین هها و تفاو تها ی فرهنگی آنان و توج ه به تفاو تهای مکانی و زمانی ضرورت ش ��ناخت آثار این دوره اس ت. 16 نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسم ی
دوره 18 ، شماره 2، تابستان 1392 All Times: Entopic Phenomena in Upper Paleolithic Art. Current Anthropology
, Vol. 29, No. 2, pp. 201-245. Nicholas Humphrey (1998), Cave art Autism, and the
Evolution of the Human Mind,
Cambridge Archaeological Journal
8:2 (1998), pp. 165-91 Renfrew and Bahn (2000),
Archaeology: Theories Methods and Practice
, Thames and Hudson. Steif Ariela (2010),
Endless resurrection: Art and ritual
in the upper Paleolithic university of Michigan. Vogel, K. (2012), Female shamanism, goddess cultures, and psychedelics. Restoration Earth,
An Interdisciplinary Journal for The study of Nature &
Civilization
, 1(2), 64–. Winkelman Michael (2002), Shamanism and cognitive
evolution
Cambridge Archaeological journal , 1 Printed in the United Kingdom 2, pp. 71-101.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,094 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19,288 |