تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,845 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,807 |
جایگاه کاندینسکی در نزاع میان صورت و محتوا | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 18، شماره 2، تیر 1392، صفحه 1-13 اصل مقاله (720.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.36381 | ||
نویسندگان | ||
امیر نصری1؛ مرضیه عالی* 2 | ||
1استادیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران | ||
2کارشناس ارشد فلسفه¬ی هنر، ، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران | ||
چکیده | ||
چکیده نقد انتزاع در هنر به شیوههای گوناگونی صورت میپذیرد. بدین دلیل که در نقاشی انتزاعی فرم و صورت جایگزین ابژههای ملموسِ این- جهانی میگردند. به طور کلی میتوان نقد هنر انتزاعی را به دو دیدگاه اساسی تقسیم نمود: از دیدگاه زیباییشناسی فرمالیستی و از دیدگاه زیبایی شناسی محتواگرای ذاتی. فرمالیسم از نظریهی کانت مبنی بر ابژهی بدون علقه و غاییت بدون غایت سرچشمه گرفته و در آرای نظریهپردازانِ پساکانتی گسترش یافته است. فرمالیستها معتقد بودند که عاطفهی زیباییشناختی تنها از صورت هنر ناشی میشود و خود، محتوای هنر است. در مقابل این نظریه، زیباییشناسی ذاتی هگلی قرار میگیرد. از منظر هگل، عالیترین صورتهای هنری بیانگر محتوای درونیاند. هگلیها با تأکید بر ویژگی بیانگر هنر، تغیّرات ناشی از از روح دوران را مسبب تحول سبک و صورت در هنر دانستهاند. با در نظر داشتن این دو دیدگاه این پرسش مطرح میشود که کاندینسکی، که از طلایهداران جریان انتزاع در دورهی مدرن میباشد به کدام دسته تعلق دارد؟ آیا آثار کاندینسکی در زمرهی آفرینشهای معناگرا قرار میگیرد و یا صرفاً بازیهای زیبای فرم و رنگ هستند؟ این مقاله حین بررسی زیبایی شناسی فرمالیستی و ذاتی، به تحلیل آرا و اندیشههای کاندینسکی پرداخته و از این رهگذر به تبیین موضع خاص کاندینسکی در نزاع میان صورت و محتوا میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی صورت؛ محتوا؛ ابژکتیو؛ سوبژکتیو؛ زیبایی¬شناسی تنظیمی؛ زیبایی¬شناسی ذاتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Kandinsky’s Position in the Quarel between Form and Content* | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Nasri1؛ Marziyeh Aalee2 | ||
1Assistant Professor, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Foreign Languages, Allame Tababa’I University, Tehran | ||
2M.A in Philosophy of Art, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Foreign Languages, Allame Tababa’I University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract In the second half of the nineteenth century, visual art distances itself from mimetic realism and relies upon art form, or from another perspective, on the abstracted form of concrete and tangible world and thus paves the way for the emergence of modern abstract painting. Abstraction in art can be examined critically by various methods and styles. This happens due to the fact that in abstract painting the tangible- wordly objects give up theire place to the element of painting, namely colour and form. However in general, the critical study of abstract art divides into two basic approaches: the first one, deals with formalistic view in aesthetic and the second one, with the aesthetic of substantial contentism. It could be said that formalism is rooted in Kant’s view regarding the disinterested object and the notion of purposiveness without purpose. The formalistic viewpoint expanded by post Kantian theorists including Fiedler, Hildebrandt and Wolfflin who shared a belief that according to wich, the aesthetic emotion drive nearly from the form of art and the form itself is the content. Aganits the formalistic view there is the Hegelian substantial aesthetic. According to Hegel artistic form at best express the internal content of art. Hegelian theorists emphasizing the expressive quality of art believe that the development of styles and forms in art results from the differences arised by Geist. With attention to these approaches some questions will be brought up regarding Wassily Kandinsky one of the pioneers of abstract art: was Kandinsky quite apart from the intellectual and artistic environment of his time, which made him the cause of these great developments in art? Is the emergence of abstract painting rooted in the theory of aesthetics? Can we find the common points between abstract painting, particularly Kandinsky’s works and ideas, and theorists and philosophers who have reflected on art? Does he belong to any of these groups? Could be cinsidere his works among the contentists creation, or they are merely the beautifull plays of colour and form? Considering that this paper is about Kandinsky, who apart from the creation of paintings, developed his special art theory and left several books and papers, it seems possible to seek the answers to these questions. Accordingly, by addressing philosophical tradition German idealism, the present paper searches for the origins of abstract art and thereby takes a deep look on Kandinsky’s ideas, and based on these thoughts, tries to explain Kandinsky’s and views. This article is an attempt to examine each of these approaches and it mainly focuses on Kandinsky’s thoughts regarding the quarrel between form and content. At the end of this paper, it will be clear that the above mentioned intellectual traditions are influential in understanding and explaining Kandinky’s theory of abstract art. Also it will be revealed that unlike existing theories, abstract art is not merely the result of mystic traditions, but rather it is in the light of historical and analytical perspective to philosophical traditions that we can gain better understanding about the nature of the formation of abstract art. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key Words: Form, Content, Objective, subjective, Regulative, Substantive | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
فهرست منابعاحمدی، بابک (1380)، حقیقت و زیبایی،نشر مرکز، تهران. بووی، اندرو (1385)، زیبایی شناسی و ذهنیت: از کانت تا نیچه، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. تنر، مایکل (1387)، شوپنهاور، متافیزیک و هنر، ترجمه اکبر معصوم بیگی، نشر آگه، تهران. ذاکرزاده، ابوالقاسم (1388)، ایده الیسم آلمانی (از ولف تا پیروان جدید کانت)، نشر پرسش،تهران. ذاکرزاده، ابوالقاسم (1386)، فلسفه شوپنهاور، نشر الهام، تهران. ستیس، و.ت (1390)، فلسفه هگل، ترجمه دکتر حمید عنایت، انتشارات امیرکبیر، تهران. شوپنهاور، آرتور (1390)، جهان همچون اراده و تصور، ترجمه رضا ولی یاری، نشر مرکز ،تهران. شیلر، فردریش(1385)، نامه هایی در تربیت زیبا شناختی انسان (دولت فرزانگی) ترجمه دکتر محمود عبادیان، نشر اختران، تهران. عبادیان، محمود (1386)، گزیده زیبایی شناسی هگل،انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. کانت، ایمانوئل (1388)، نقد قوهی حکم، ترجمه عبد الکریم رشیدیان، نشر نی، تهران. کاندینسکی، واسیلی (1381)، معنویت در هنر، ترجمه هوشنگ وزیری، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران. کروچه، بندتو (1388)، کلیات زیبایی شناسی، ترجمه فواد روحانی، انتشارات علمی فرهنگی،تهران. ولک، رنه (1387)، تاریخ نقد ادبی جلد 3و4، ترجمه سعید ارباب شیرانی، انتشارات نیلوفر،تهران. هایدماینر، ورنون (1388)، تاریخ تاریخ هنر، ترجمه مسعود قاسمیان، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. هگل، گئورگ ویلهلم فردریش (1387)، پدیدارشناسی روح و زیباشناسی، ترجمه دکتر محمود عبادیان، نشر علم، تهران.
Barasch, Moshe (1990), Modern Theories of Art, 1: from Winckelman to Baudelaire, New York University Press, New York.
De Angelis ,Gail (2009), The Journey to Abstraction, Berekeley: U of California, Berkeley and Los Angeles, California. Dudley,Will (2008), Understanding German Idealism, Acumen Press, Stockfield.
Elie Caslin, Jeremy (1998), Kandinsky’s Theory of Art, University of Virginia, Charlottesville.
Frisch ,Walter (2000), German Modernism, Berekeley: U of California P. Berkeley and Los Angeles, California.
Herbert, Robert (1964), Modern Artists on Art: Dover Publictions, New York.
Kandinsky,Wassily (1994), Complete Writings on Art, Edited and Translated by Kenneth C.Lindsay and Peter Vergo, Da Capo Press, New York.
Knadinsky,Wassily (2008),Concerning the Spiritual in Art, Translated by Michael T.H.Sadler, The Floating Press, Auckland, New Zealand.
Morgan, david (1992), The Idea of Abstraction In German Theories of The Ornament From Kant to Kandinsky, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 50:3,pp (237-242).
Rutter,Benjamin (2010), Hegel on Modern Art, Cambridge University Press, Cambridge.
Selz, Peter (1957), German Expressionist Painting, University of Cslifornia Press, Berkeley and Los Angeles, California. Selz, Peter (1957), The Aesthetic Theories of Wassily Kandinsky and their Relationship to the Origin of Non- Objective Painting, Art Bulletin , pp (421-440). Tolstoy, Leo (1965), What Is Art? Translated By Aylmer Maude, Published By Oxford University Press, Oxford. Zimmer, Robert (2003), Abstraction In Art With Implications For Perceptions, Philosophical Transactions: Biological Sciences, Vol.358, No.1435, PP (1285-1291 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,358 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,841 |