
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,910,841 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,959,753 |
تاثیر مفهوم لذت گراییِ زیباشناختی در بستر تاریخی مرمت تابلوهای نقاشی در سده نوزدهم | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 3، مهر 1392، صفحه 1-11 اصل مقاله (4.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.36407 | ||
نویسندگان | ||
محسن قانونی1؛ مهدی حسینی2؛ حمید فرهمند بروجنی* 3 | ||
1کارشناسی ارشد مرمت آثار و اشیا فرهنگی و تاریخی، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تهران | ||
2استاد دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
3عضو هیئت علمی دانشکده مرمت، دانشگاه هنر، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده دیدگاههای زیباشناختی و معیارهای فلسفی از جمله مبانی تاثیرگذار بر رویکردهای هنری در اعصار مختلف تاریخی است که میتوانند به نوعی این گرایش ها را هدایت کنند. در میان مفاهیم مطروحه در حوزه هنر، می توان رد پای نوعی بینش زیباشناختی مبتنی بر لذتگرایی را که ریشههای آن تا یونان کلاسیک قابل بازکاوی است، جستجو کرد. با توجه به تمرکز بندتو کروچه فیلسوف و زیباشناس سده بیستم بر مفاهیم و تعاریف لذت گراییِ زیباشناختی، میتوان این دیدگاه را در بستر تاریخی سده نوزدهم میلادی بررسی کرد. از سوی دیگر، رویکردهای فلسفی از جمله مبانی تاثیرگذار در حوزه هایی همچون نگاهداشت و مرمت آثار تاریخی نیز هستند. این پژوهش سعی دارد تاثیر زمینه فکری مورد اشاره بر مرمتهای صورتگرفته روی تابلوهای نقاشی در سده نوزدهم میلادی را مورد بررسی قرار داده و نمونههای شاخص آن را معرفی کند. در واقع پرسش این است که آیا دیدگاه مذکور بر مرمت تابلوهای نقاشی در سده نوزدهم اثر مستقیم و چشمگیر داشته است؟ پژوهش پس از تبیین نظریه و ارائه مثال های ملموس، به بیان دیدگاه های مطروحه در این حوزه می پردازد و صحه بر تاثیر این نگره بر روند مرمت نقاشی این سده می گذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی مرمت نقاشی؛ زیبایی شناسی؛ لذت گراییِ زیباشناختی؛ بندتو کروچه؛ سده نوزدهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Aesthetic Hedonism on Historical Ground of the Restoration of Paintings in 19th Century | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Ghanooni1؛ Mehdi Hosseini2؛ Hamid Farahmand Boroujeni3 | ||
1MA of Conservation, Library, Museum & Document Center of Iran Parliament, Tehran, Iran | ||
2Professor, Faculty of Visual Arts, Art University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Lecturer, Faculty of Conservation, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Aesthetic viewpoints and philosophical concepts are effective factors which can conduct artistic movements. The impact of philosophical basis on the cultural, social, historical and artistic tendencies is to extent that the mentioned philosophical basis is specified as detailed and separated chapters. Among the development and exposition of the philosophical concepts of art area, there are some hedonism-based aesthetic sights in the different of age of history rummaged its roots to the classic age. Aesthetic hedonism can be classified as those philosophical topics rooting in philosophy of ancient Rome and Greece and in addition to its efflorescence in the 18th century in hedonism framework; the considerable development can be seen in middle 19th. Considering the viewpoints of Benedetto Croce, the philosopher and aesthete of 20th century, on concepts and definitions of aesthetic hedonism, this viewpoint can be study in the 19th works. The opposition of rationalism and irrationalism viewpoints in this century and the success of romanticists in the late 20th century have greatly assisted in forming of these concepts. On the other hand, the effect of philosophical concepts on the conservation, preservation and restoration of historical objects is unavoidable. With the starting of 19th century and the formation of new concept in conservation and restoration of historical object, special sights on the philosophical grounds of the century have been started which reached its summit in 20th century. Positioning of painting on one hand and restoration on the other hand, has started interesting challenge in philosophical and aesthetical topics. In this situation, the minimalist sights of some of the conservators (or some restorers) have been replied by the special view such as complete or aesthetical restoration. This research try to study the effect of aesthetical hedonism discussed as philosophical concept of 19th century with the restoration done on the painting of this century, also after the introducing characterize specimens criticizes them. Indeed, the question is that if the mentioned viewpoints have straight and significant effect on the restoration of paintings in 19th century or not? This question is very important to understanding of aesthetical and philosophical concepts in restoration of paintings in 19th century. After the appointment and exampling of common specimens, we discuss the introduced viewpoints in this extent and confirm the effectiveness of this sight on the restoration of paintings in 19th century. Basic philosophy and element applied in restoration are based on absolute aesthetic thought, correction and finally, satisfaction of viewer swinger or exhibiting of important points of those paintings. This concept can be traced in the some cases such as special sight of Giuseppe Molteni in National Gallery of London, FrèdèricVillot in Louvre Museum of Paris and Stefano Bardini in Italy. Art and reproducing of pleasure are among the concepts accepted by painters and painting restorers and conservators in the 19th century confirming the sight of some workers as Andréa Rothe, whom believe that restoration approaches are affected by common philosophical criteria and indicators in the various historical ages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords Painting Restoration, Aesthetics, Aesthetic Hedonism, Benedetto Croce, 19th century | ||
مراجع | ||
فهرست منابع اکو، اومبرتو (1390)، تاریخ زیبایی، هما بینا، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. جانسون، رابرت (1390)، جنبش زیبایی گرایی، مسعود جعفری، مجله بخارا، سال چهاردهم، شماره 83، صص 53-71. حاجی زاده، محمد (1384)، فرهنگ تفسیری ایسم ها، نشر جامه دران، تهران. دابلیو، داند (1384)، کانت، از کتاب: دانشنامه زیبایی شناسی، نوشته: گات و دیگران، انتشارات فرهنگستان هنر، صص 49-41، تهران. رینولدز، دونالد (1386)، تاریخ هنر: سده نوزدهم، حسن افشار، نشر مرکز، تهران. کروچه، بندتو (1388)، کلیات زیبایی شناسی، فواد روحانی، چاپ هشتم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. کلی، مایکل (1383)، دایره المعارف زیبایی شناسی، مشیت علایی، مرکز مطالعات و تحقیقات هنری، تهران. کوپر، دیوید ای (1383)، رمانتیزم: هنرهای تجسمی، از کتاب: دایره المعارف زیبایی شناسی، نوشته:کلی، مرکز مطالعات و تحقیقات هنری، صفحه: 287-283، تهران. گات و دیگران (1384)، دانشنامه زیبایی شناسی، مشیت علایی، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. یوسفیان، جواد (1379)،نگاهی به مفهوم زیبایی شناسی، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، شماره 43، صص 172-135.
Anderson, Jaynie (ed.) (1991), Dietro lo pseudonimo in Giovanni Morelli, Della Pittura Italiana: Studii Storico-Critici.Le Gallerie Borghese e Doria-Pamphili a Roma, Milan: Adelphi, pp. 529–30, Italy.
Asmis, Elizabeth(1991), Epicurean Poetics In: Proceeding of the Boston Area Colloquium in Ancient Philosophy, pp. 69-93, New York, 1991, USA.
Berenson, B(1996),Aesthetics and history of visual arts, in: Historical and philosophical issues in the conservation of cultural heritage, By: Price, A, the Getty conservation institute, Los Angeles, pp. 44-46, USA.
Conti, A (2007), History of the restoration and conservation of works of art, Elsevier, England.
Conti, A (1981), Vicende e cultura del restauroin Federico Zeri (ed.), Storia dell’Arte Italiana, Vol. 3: Conservazione, Falso,Restauro. Turin: G. Einaudi, pp. 68–9, Italy.
Croce, B(1909), LinguisticAesthetic as Science of Expression and General, Blackmask online (2003), Italy.
Hoeniger, Cathlean(1999), the restoration of the early Italian “primitives” during the 20th century: valuing art and its consequences, Journal of the American institute for conservation, vol. 38, no 2, pp. 144-161, USA.
Jensen, H.James(1974), a note on restoration aesthetics, studies in English literature, vol. 14, no 3, pp. 317-326, England.
Keck, Sheldon (1984), some picture cleaning controversies: past and present, JIAC 1984, vol. 23, no 2, pp. 73-87, USA.
Partridge, Wendy(2006), philosophies and tastes in nineteenth century paintings conservation, studying and conserving paintings, pp. 18-29, USA.
Rothe, A (2001), Crece a delizia,in: personal viewpoints: thoughts about paintings conservation, By: Mark Leonard, the Getty conservation institute, Los Angeles, pp. 13-23, USA.
Runes, D (1942), Dictionary of philosophy, www.ditext.com/runes/h.html .
Starn, Randolph (2002),three ages of “patina” in painting, university of California press, vol. 78, pp. 86-115, USA.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,042 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,906 |