
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,911,044 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,959,883 |
بررسی تزیینات معماری سنتی ایران از منظر دیوار نگاری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 18، شماره 3، مهر 1392، صفحه 1-15 اصل مقاله (1014.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.36411 | ||
نویسندگان | ||
اصغر کفشچیان مقدم1؛ امیر منصوری2؛ روح الله شمسی زاده ملکی* 3 | ||
1استادیار دانشکده هنر های تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشکده معماری، پردیس هنر های زیبا، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
چکیده دیوارنگاری در این مقاله صرفاً به نقاشی های فیگوراتیو با تکنیک فرسک یا تمپرا اطلاق نمی شود؛ بلکه بررسی رابطه بین اثردیواری با محیط، معماری و مخاطب بعنوان سه عامل ارزشگذار در دیوارنگاری مورد نظر بوده است. ارتباط دیوارنگارههای اسلامی با معماری، محیط، مخاطب و چیستی عوامل موثر در ارتقائ یک اثر، از مرتبه تزیین به اثری دارای اصالتهای هنری سوال اصلی این پژوهش بوده است. در این مقاله، به جایگاه دیوارنگاری در معماری سنتی ایران (دوره اسلامی) و نقش آن در ساماندهی بصری فضاهای معماری پرداخته شده است. با توجه به اینکه در اغلب منابع و تحقیقات انجام شده توسط محققین، دیوارنگارههای این دوره تحت عنوان تزیینات معماری مطرح گردیده است، ویژگی ها ،محدودیت ها و اشکالات این نامگذاری نیز بررسی گردیده است. در ادامه دیوارنگارههای دوره اسلامی ایران به دو دسته کلی مذهبی و غیرمذهبی تقسیم بندی شده و ارتباطهای فرمی، معنایی و مفهومی این آثار با محیط پیرامون و معماری حاکم و مخاطب مورد بررسی قرارگرفته و مقایسهای بین دیوارنگارههای مسجد شیخ لطف الله و کاخ عالی قاپو به عنوان دو شاخص دیوارنگاری مذهبی و غیر مذهبی صورت گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی دیوارنگاری ایران دوره اسلام؛ نقاشی دیواری؛ تزیینات معماری اسلامی؛ دیوارنگاره¬های مسجد شیخ لطف الله؛ دیوارنگاره های کاخ عالی قاپو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Iran's Traditional Architectural Ornament from Mural Painting View | ||
نویسندگان [English] | ||
Asgar Kafshchian Mogadam1؛ Amir Mansori2؛ Rohallah shamsizadeh maleki3 | ||
1Assistant Professor, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran | ||
2Professor, School of Architectural, College of Fine Arts, University of Tehran | ||
3Master of Painting, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
In this article, Mural simply figurative wall tempera technique or fresco painting does not apply, but this study attempts: first, the relation between trace –wall and environment, wall architecture and evaluation of the audience and murals necessary that the three effective factors in successful mural painting. And then the challenge the notion of murals of the architectural world of Islam for many years been considered with regard Westerners as architectural decoration, should be considered. Therefore, contact with the wall paintings of Islamic architecture, the environment, the public and the factors that promote a work order to trace the art decorated in Islamic art origin is not only important but it is considered a necessity, something that the main research question. The article has studied the place of mural painting in Iranian traditional architecture (Islamic period) and its effect on visual organization of architecture spaces. Considering the mural painting of this period has been seated as decorations of architecture, in must sources, surreys and researches which have been done by researchers, the feature, limitations and difficulties of such titling have been studied. It works as a decoration in Islamic architecture; the architecture is often defined parameters set forth in the works that is also true fresco. But, according to the terms of institutionalization" architectural decorations" in the literature of Iranian art and Islamic architectural decoration to place the mural, which implies the Islamic period. But the question arises, why, what are the reasons for division mural two groups, the "architectural decorations" and murals? Seems to be the basis of this classification can be important for many reasons it will be as follows: 1) lack of understanding and precision in terms of 2) lack of attention to environmental quality and functional architecture in the Islamic period, and the conditions governing the formation of the visual wall 3) lack of understanding of the aesthetic values of Islamic murals by Western scholars 4) based on their originality and artistic aspects of the view figurative and narrative perspective of Western man 5) is equivalent to non-figurative term relief decoration 6) The original technique (also equivalent fresco and tempera). Then, the religious and secular murals Iran, generally divided into two categories: so in this study the formal and conceptual relationships wall painting evaluated with the environment, architecture and their audience. But the comparison between murals Sheikh Lotfollah mosque and palace which Aly-Qapu , below the wall as religious and secular is made. the following has studied the Iranian mural painting in Islamic period which is classified in two main groups of relies and non-religious and the forming, meaning full and conceptual relations of these works with environment, architecture and the person who is watching .and a comparison between mural paintings of sheikh Lotfollah mosque and Aly-Qapu palace has been made as two indexes of religious and non-religious mural painting. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Iranian Mural Painting in Islamic Period, Mural Painting, Islamic Architectural Ornament, Mural Painting of Sheikh Lotfollah Mosque, Mural Painting of Aly-Qapu Palace | ||
مراجع | ||
فهرست منابع آشوری، داریوش(1387)، زبان باز (پژوهشی درباره زبان ومدرنیت )، انتشارات مرکز، دوم، تهران. پاکباز، رویین (1383)، دایره المعارف هنر، فرهنگ معاصر، چهارم، تهران. دانایی، امیر هوشنگ(1386 )، المرشد، فرهنگ جامع (فارسی، عربی)، انتشارات نگاه، تهران. فرهنگ واژه های مصوب فرهنگستان 1376تا 1385(1387)، تدوین گروه واژه گزینی، نشر آثار، تهران. دهخدا، علی اکبر(1349)، لغت نامه، دانشگاه تهران، تهران. مکی زاده، مهدی(1387)، تزیینات معماری (تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی )، انتشارات سمت، تهران. نجیب اوغلو ،گل رو (1379)، هندسه وتزیین در معماری اسلامی، مهردادقیومی، روزنه، تهران. نجم آبادی، محمدحسین (1381 )، مسجد شیخ لطف الله و ویژگی های آن، فرزان، تهران. کفشچیان مقدم، اصغر(1383)، بررسی ویژگیهای نقاشی دیواری، نشریه هنرهای زیبا، شماره 20، صص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
Encyclopedia Britannica(???????), a new survey of universal knowledge, volume 16, The dictionary of art ,Jane turner ,in thirty - four volumes ,1996 ,new
Zander, Giuseppe(1968), TRAVAUX DERESTAURATION DE MONUMENTS HESTORIQUES EN IRAN, Is méo, Rome.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14,343 |