تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,090 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,701 |
بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 3، مهر 1392، صفحه 315-332 اصل مقاله (495.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2013.36531 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسنی1؛ مریم سامری* 2؛ میرمحمد سید عباس زاده3؛ میرنجف موسوی4 | ||
1دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه | ||
3استاد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه | ||
4استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دختران و پسران مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی با استفاده از شاخصهای زمینه، فضا، منابع انسانی، پوشش تحصیلی، فرایند آموزش، برونداد شناختی (واسطهای)، و برونداد غیرشناختی (نهایی) بهصورت مقایسهای انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع اسنادی و پیمایشی است و اطلاعات ضروری از طریق مراجعه به اسناد و منابع آماری موجود در سازمان آموزش و پرورش استان و توزیع پرسشنامه بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه جمعآوری شد. پرسشنامههای پژوهش بین نمونهای با حجم 815 نفر دانشآموز (419 پسر و 396 دختر) با نمونهگیری طبقهای تصادفی توزیع شد. روایی پرسشنامهها با بهرهگیری از تکنیک تحلیل عاملی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در زمینۀ شاخصهای زمینهای، بهجز نابرابری در حساسیت آموزشی والدین، در بقیة متغیرها بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. در زمینۀ شاخصهای فضا، نیروی انسانی و پوشش تحصیلی بین دختران و پسران نابرابری وجود دارد. دربارۀ نابرابری در شاخص فرایند آموزش، بهجز احساس دانشآموز دربارة رفتار عادلانه بین دختران و پسران، تفاوت معناداری وجود ندارد. دربارۀ نابرابری در پیشرفت تحصیلی، درصد قبولی دختران در کنکور، و متغیرهای رشد اعتقادی و انگیزش نسبت به مدرسه، عملکرد دختران بهتر از پسران است. | ||
کلیدواژهها | ||
استان آذربایجان غربی؛ جنسیت؛ شاخصهای آموزشی؛ نابرابری آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Surveying educational inequalities in among female and male high school students in Western Azerbaijan Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Hassani1؛ Maryam Sameri2؛ Mirmohammad Seyedabbaszadeh3؛ Mirnajaf Mousavi4 | ||
1Associate Professor in Educational Administration | ||
2Ph.D. Students in Educational Administration, Urmia University | ||
3Professor in Educational Administration | ||
4Assistant Professor in City Planing | ||
چکیده [English] | ||
This study examines educational inequalities between boys and girls in secondary schools by using context, space, human resources, education coverage, education process, outputs and outcomes as comparative indicators. The research study is a descriptive - analytical survey. The required data have been collected through both using documents and questionnaires. Using stratified random sampling, the questionnaires were distributed among a sample of 815 high school students (419 boys and 396 girls) in province of Western Azerbaijan. Validity of questionnaires has been confirmed by using factor analysis and reliability by using Cronbach’s Alfa. The findings suggest that in the context of inequality, except for educational sensitivity of parents no other variable showed a significant difference between boys and girls. Given the disparity in the space, human resources and educational coverage indicators,, a significant inequality is evident between boys and girls. As to the question of inequality in educational processes, apart from inequality in the justice treatment, there is no significant difference between boys and girls. For the question of inequality in outputs and outcomes, the educational success of female students as well as their higher percentage of passing the university entrance and developed motivation toward school, shows higher status of girls. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
educational indicators, Educational Inequality, Gender, West Azerbaijan province | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,443 |