تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,127,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,235,338 |
تبیین مؤلفه¬های مدیریتی مؤثر بر کیفیت تدریس اعضای هیئت¬علمی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 11، دوره 44، شماره 2، شهریور 1392، صفحه 309-315 اصل مقاله (354.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2013.36727 | ||
نویسندگان | ||
مستانه غنجی1؛ زهرا خوشنودی فر* 2؛ سید محمود حسینی3 | ||
1کارشناس ارشد آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
2عضو هیئتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکدة کشاورزی سراوان، گروه ترویج و آموزش کشاورزی | ||
3استاد گروه ترویج و اموزش کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تبیین مؤلفههای مدیریتی مؤثر بر کیفیت تدریس اعضای هیئتعلمی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران صورت گرفت. تحقیق حاضر براساس روش توصیفی (غیر آزمایشی)- پیمایشی به انجام رسیدهاست و جامعة آماری آن شامل 256 نفر عضو هیئتعلمی پردیسهای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (کرج و ابوریحان) با مراتب علمی مختلف هستند. حجم نمونهای به تعداد 100 نفر و براساس فرمول کوکران و با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب و مطالعه شد. ابزار تحقیق پرسشنامة محققساخته است که از ادبیات نظری تحقیق و مصاحبه با صاحبنظران تهیه شده است و روایی محتوایی آن به کمک گروهی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید شد. قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار تحقیق با تکمیل 30 پرسشنامه و محاسبة آلفای کرونباخ برابر با 86/0 به دست آمد. با توجه به طبیعت دادهها، از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار/win 15 SPSSاستفاده شد. نتایج نشان داد که شش مؤلفه با تبیین 30/62 درصد واریانس کل با کیفیت تدریس اعضای هیئتعلمی در ارتباطند . مؤلفههای مدیریتی شامل تدوین و برنامهریزی، هماهنگی، تخصصمحوری، ارتباطات کاری، ارزشیابی و سیستم پاداش، بهترتیب اهمیت، بیشترین نقش را در تبیین کیفیت تدریس اعضای هیئتعلمی دارا بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی کشاورزی؛ اعضای هیئتعلمی؛ کیفیت تدریس؛ مؤلفه¬های مدیریتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of of Managerial Factors on Teaching Quality of the Members of Faculty to the Agriculture and Natural Resources Department, University of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
MASTANEH GHONJI1؛ zahra khoshnoodi far2؛ SEYED MAHMOOD HOSSEINI3 | ||
1MSc. Student, Agricultural Extension and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Former Graduate Student, Faculty of Sistan and Baluchestan University, Iran | ||
3Professor, Agricultural Extension and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim with the present research is to study the role of managerial factors on teaching quality of the members of faculty to the Agriculture and Natural Resources Department, University of Tehran. This research was conducted based on a descriptive (non-experimental)-survey method. The statistical population includes 256 members of faculty teaching at Agriculture and Natural Resources Department, University of Tehran (Karaj and Abooreihan Campuses) with different academic ranking. A sample size of 100 tutors was chosen based on Kokran formula and under random sampling method. The research tool was a researcher-made questionnaire prepared with the regard of the theoretical literature of the research and conducting interview with the connoisseurs and experts such that its validity was obtained with the help of some of agricultural promotion and training experts, University of Tehran. The reliability of the research tools was obtained by filling 30 questionnaires and calculating Cronbach alpha that it was equal to .86 according to the nature of the data, the explorative factorial analysis technique was used with the SPSS 15/win. The results indicated that the six factors with a defined total variance of 62.30% are in relevant with the teaching quality of the members of faculty. The managerial factors including: compiling and planning (13.24%), co-ordination (12.35%), specialty-orientation (11.72%), working communications (9.77%), assessment (8.25%) and reward system (6.97%) played the most significant role in defining teaching quality of the members of faculty. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
agricultural high education, Faculty Members, Management Factors, teaching quality | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,249 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 980 |