تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,128,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,235,629 |
بررسی فرهنگ یادگیری سازمانی در سازمان حفاظت محیط زیست: کاربرد مدل سازمان یادگیرنده | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 12، دوره 44، شماره 2، شهریور 1392، صفحه 317-328 اصل مقاله (376.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2013.36728 | ||
نویسندگان | ||
عنایت عباسی* 1؛ نرجس کابلی2؛ همایون فرهادیان3 | ||
1استادیار، ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه تربیتمدرس | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه تربیتمدرس | ||
3استادیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه تربیتمدرس | ||
چکیده | ||
در محیط کسبوکار رقابتی امروزی، سازمانهای یادگیرنده مزیت رقابتی مهمی به حساب میآیند. گذشت زمان همراه با تغییر و تحولات آن باعث شدهاست که در سازمانهای مختلف توجه به امر یادگیری در فرایند بهبود کیفیت مهمتر از گذشته جلوهگر شود. این تغییر و تحولات سازمانهای مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست را متأثر کردهاست. با توجه به نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست و ضرورت ارتباط و تعامل این سازمان با سایر نهادهای مرتبط، ضروری است که سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان یادگیرنده باشد. تحقیق حاضر در همین راستا و به منظور بررسی فرهنگ سازمانی این سازمان با توجه به مدل هفت مؤلفهای واتکینز و مارسیک انجام شدهاست. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری تحقیق شامل کلیة کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست بود (723N= ) که از میان آنها تعداد 119 نفر با استفاده از جدول بارتلت به روش نمونهگیری تلفیقی چندمرحلهای به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند (119n=). جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامة استاندارد ابعاد سازمان یادگیرندة واتکینز و مارسیک انجام شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سازمان حفاظت محیط زیست، سازمانی یادگیرنده نیست و یادگیری انفرادی جنبة غالب یادگیری در این سازمان است. مقایسة سطوح مختلف یادگیری (فردی، گروهی و سازمانی) در بین زنان و مردان و همچنین بین کارکنان دارای رشتههای مرتبط و غیرمرتبط با محیط زیست حاکی از آن است که بین این گروهها تنها در سطح یادگیری فردی تفاوت معنیداری وجود دارد. بر اساس بخش دیگری از نتایج تحقیق بین دیدگاههای مدیران و غیر مدیران در خصوص وضعیت یادگیری سازمانی در سطوح مختلف تفاوت معنیداری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان حفاظت محیط زیست؛ سازمان یادگیرنده؛ فرهنگ سازمانی؛ مدل واتکینز و مارسیک؛ یادگیری سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study on Organizational Culture in Conservation Environment Organization: Use of Learning Organization Model | ||
نویسندگان [English] | ||
ENAYAT ABBASI1؛ NARJES KABOLI2؛ HOMAYOUN FARHADIAN3 | ||
1Assistant Professor, Agricultureal Extension and Education, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2MSc. Student, Agricultureal Extension and Education, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Agricultureal Extension and Education, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In present competitive business environment, learning organization is an important competitive advantage. Along the time with its changes, cause the organization has to pay more attention to learning for improving their quality process more than the past. These changes has affected on different organizations, such as Conservation Environment Organization (CEO). According to the monitoring role of CEO and necessity of communication and interchanging with the other organizations, It should be a learning organization. This research aimed is investigating the organizational culture in CEO, using Watkins and Marsick’s seven dimensional learning organization model. The research was a survey method and descriptive- correlation techniques. The population was all staff in conservation environment organization (N= 723). A sample (n=119) selected through the Bartlett table and it was used proportional stratified random sampling. Data collected by using Watkins and Marsick’s Dimension of Learning Organization Questionnaire (DLOQ). The results showed, the CEO is not a learning organization. Individual learning is dominant learning level in this organization. The compare of different learning levels (individual, group and organizational) between females and males, and between staff with related and non-related courses with environment showed that there was different between these groups in individual learning. According to another part of results, there was no significant difference between managers and non- managers, concerning the organizational learning in different levels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
organizational learning, Learning Organization, Organizational Culture, Conservation environment organization, Watkins and Marsick's model | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,260 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,739 |