![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,578 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,159 |
جنبشهای نوپدید معنوی: دین یا عرفان؟ | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 3، دوره 46، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 29-50 اصل مقاله (644.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2013.50175 | ||
نویسنده | ||
بهزاد حمیدیه* | ||
استادیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
برای یافتن گویاترین تعبیر معنویتگراییهای نوپدید، ابتدا باید معنای دین و عرفان را به درستی بررسی کنیم. به نظر میرسد «دین»، تجربة مواجهه با امر قدسی است و لزوم هماهنگی انسان با آن و این مواجهه و هماهنگی، در مجموعة منسجمی شامل ابعاد نظری، عملی و اجتماعی خود را آشکار میسازد. «عرفان» نیز رویکردی شهودی، باطنگرا و غالباً وحدت وجودی است که در بافت دین خاصی قرارمیگیرد و انسانهای عارف را به عمق آموزههای رهاییبخش و تعالیآفرین آن دین رهنمون میسازد. با این تعاریف، جنبشهای نوپدید معنوی، بیشتر به تعریف و خصوصیات «دین» نزدیکاند تا «عرفان». توضیح آنکه درونمایة اصلی این جنبشها، «معنویت»، آن هم از نوع «معنویت نوین» است. «معنویت نوین» اعتقاد و احساساتی عمیق نسبت به روح آدمی و ارزشهای غیرمادی زندگی انسان است. این نوع معنویت، خود را از دین سنتی مستقل کرده و حتی با آن به رقابت پرداخته است؛ در نتیجه، به دو وجه، «دین» خوانده میشود: یکی با تسامح و مجاز (چرا که همچون دین سنتی، به ارضای نیازهای دینی انسانها پرداخته است)؛ و دیگری به جهت اینکه کمابیش بر اجزای ذاتی و عرضی مفهوم «دین» مشتمل است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادیان جدید؛ جنبشهای نوپدید معنویتگرا؛ دین سکولار؛ عرفانهای کاذب؛ معنویت معاصر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
New spiritual movements: Religion or mysticism | ||
نویسندگان [English] | ||
Behzad Hamidieh | ||
Assistant professor, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
For finding a correct and precise label to new spiritual movements, it is necessary to define religion and mysticism. It is apparent that religion is experience of numinous encounter and accommodation with it. Religion manifests itself in a set of practical, speculative and social dimensions. Mysticism only refers to esoteric attitude in the realm of a tradition. Mysticism is an intuitive insight to religious teachings and this insight is often monotheistic. All of the dimensions of religion are there in new spiritual groups and movements. So, we can in a justifiable manner, name these movements, “religion”. "New spiritualities" aren't a kind of attitude to religions. Indeed, they are opponents of religion and assume themselves as independent doctrinal systems. Because of their claims about completeness for happiness, felicity and salvation, these systems can be more properly named "religion" than "mysticism". | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Contemporary Spirituality, False Mysticism, New Religions, New Spiritual Movements, Secular Religion | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,794 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,685 |