تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,033 |
وجود منبسط؛ در اندیشۀ سیدحیدر آملی و صدرالمتألهین | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 5، دوره 46، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 63-84 اصل مقاله (625.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2013.50177 | ||
نویسندگان | ||
پروین کاظم زاده* 1؛ رحیم دهقان سیمکانی2؛ مریم داورنیا3 | ||
1دانشجوی دکتری دینپژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، | ||
2دانشجوی دکتری دینپژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگر پژوهشگاه جامعه المصطفیالعالمیه | ||
3دانشجوی دکتری عرفان اسلامی، پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی | ||
چکیده | ||
مبحث وجود منبسط از فروع و لوازم پذیرش دیدگاه وحدت شخصی وجود، و نیز قاعدۀ فلسفی «الواحد» است. سیدحیدر آملی، مسئلۀ پیدایش کثیر از واحد را بر اساس وجود منبسط تبیین میکند. از نظر ایشان، اولین صادر وجود عام و منبسط است که جامع تمام مراتب عوالم امکانی است و به نحو جمعی بر همۀ مراتب امکانی احاطه دارد. ملاصدرا نیز ضمن ترسیم مراحل سهگانۀ وجود، صادر اول را وجود منبسط میداند که در سایۀ آن تکثر واقعی ممکنها را تبیین میکند، و زمینۀ برخورداری ممکنها از تحقق خارجی را فراهم میسازد. ایشان بر مبنای اصالت وجود و تشکیکی بودن وجود، و نیز با بهکار گرفتن ایدۀ اضافۀ اشراقی، حقیقت معلول را جلوه و شأنی از شئون علت دانسته که به مثابة وجود منبسط در کل عالَم سریان یافته است. ایشان بر اساس ایدۀ وجود منبسط، مسئلۀ رابطۀ کثرتها با واحد را نیز تبیین میکند. تفاوت عمدۀ این دو اندیشمند در این است که صدرالمتألهین به جهت برخورداری از مبانی فلسفی اصالت وجود و ذو مراتب بودن وجود، نوعی سریان سلسلهمراتبی را برای وجود منبسط قائل شده است، اما این امر در نگرش سیدحیدر آملی، به جهت فقدان مبنای تشکیکِ وجود دیده نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
سیدحیدر آملی؛ قاعده الواحد؛ ملاصدرا؛ وجود منبسط؛ وحدت وجود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Wujud-e Munbasit in viewpoints of Sayyid Haydar Amuli and Mulla Sadra | ||
نویسندگان [English] | ||
Parvin Kazemzadeh1؛ Rahim Dehghan Simakani2؛ Maryam Davarnia3 | ||
1PhD. student of Study of Religion, University of Religions and Denominations, Faculty member of Islamic Research Institute for culture and thought, Tehran, Iran | ||
2PhD. student of Study of Religion, University of Religions and Denominations, Researcher at Al-Mustafa International Research Institute | ||
3PhD. student of Islamic Mysticism, Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution | ||
چکیده [English] | ||
One of the consequences of accepting personal unity of existence as well as the philosophical rule of “al-wahid” is Wujud-e Munbasit (the extended existence). Sayyid Haydar Amuli explains origination of multiplicity from the One on the basis of Wujud-e Munbasit. According to him the first emanation from Being is universal and extendedand contains all degrees of contingent world. By depicting of three degrees of existence, Mulla Sadra says that the first emanation is the extended existence and, in its light, he explains the real multiplicity of contingent things and the way in which they may be externally realized. Based on the principality of existence and its gradation and employing the idea of Illuminationistic relation, he considers the essence of effect as a manifestation of the cause. On the basis of the idea of the extended existence, he explains relation between multiplicity and the One as well. The main difference between the two lies in the fact that Mulla Sadra, by employing of philosophical foundations such as principality of existence and its gradation, has considered some sort of hierarchical penetration for the extended existence; this cannot be, however, seen in Sayyid Haydar Amuli’s ideas, since he does not found his points on gradation of existence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mulla sadra, Rule of “al-wahid”, Sayyid Haydar Amuli, Unity of existence, Wujud-e Munbasit (the extended existence) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,002 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,494 |