تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,526 |
تعداد مقالات | 70,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,003,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,120,177 |
بررسی جنبههای نمایشی شخصیت سودابه براساس نظریه کنشمندی گرماس | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 4، بهمن 1392، صفحه 529-542 اصل مقاله (203.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2014.50243 | ||
نویسندگان | ||
ناصر نیکوبخت1؛ احسان زیورعالم* 2 | ||
1دانشیار دانشکدۀ علوم انسانی گروه ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
2کارشناس ارشد دانشگاه هنر تهران | ||
چکیده | ||
شاهنامۀ فردوسی اثری با شخصیتهای بسیار و متنوع است و توانایی تبدیلشدن به متون نمایشی را از هر حیث دارد؛ ولی پیش از ورود به نگارش چنین متونی نیاز است هریک از شخصیتها از منظر نظریههای شخصیتپردازی دراماتیک بررسی و تحلیل شود. شخصیتپردازی قهرمان نمایش بهمنزلۀ یکی از ارکان اصلی دنیای نمایش، مؤلفههای ویژهای چون کنشمندی و انگیزش برای دستزدن به عمل دراماتیک، ویژگیهای فیزیکی و روانی دارد که آن را از شخصیتپردازی داستانی متمایز میکند. سودابه یکی از شخصیتهایی جذاب داستانی در شاهنامه است. ویژگیهایی شخصیتی وی با شخصیتهای متعددی در ادبیات دیگر ملل مقایسهکردنی است. سودابه دارای ویژگیهای قهرمانان دراماتیک است. در این مقاله کوشش شده با برشمردن مؤلفههای یک شخصیت نمایشی، نشان دهیم که بهکمک شیوۀ پرداخت هنری فردوسی از سودابه، میتوان همچون دیگر نمونههای ادبیات نمایشی، در نمایشنامهای از سودابه شخصیتی نمایشی خلق کرد و در مرکز توجه اثری نمایشی قرار داد. در سالهای گذشته، نظریههای شخصیتپردازی استفادهشده برای تحلیل شخصیتهای داستانی در متون ادبی کهن، نظریههای کلاسیکی بوده است که اکنون مورد تردید قرار گرفتهاند و نیاز است با دیدگاههای جدید به نقد و تحلیل آنها پرداخته شود. یکی از این نظریهها در حوزۀ شخصیتپردازی دراماتیک، نظریۀ کنشمندی شخصیت گرماس است که شخصیت را براساس میزان کنش در بافت متن نمایشنامه میسنجد. | ||
کلیدواژهها | ||
زنان شاهنامه؛ سودابه؛ شخصیت نمایشی؛ کنشمندی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Survey of Sudabeh's dramatic aspects based on A. J. Greimas's action figures theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Naser Nikubakht1؛ Ehsan Zivaralam2 | ||
1Assistant Professor of Tarbiat Modares University, Department of Human Sciences, Persian Language and Literature Faculty | ||
2MA of Dramatic Literature, Art University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Ferdowsi's Shahname is a Literary work with many and varied personalities which can be converted to dramatic texts, but it needs to analyze on basis theories of dramatic characterization. Characterization of the protagonist of the play, as a key element of the show has a special component such as action and motivation to handle dramatic action, a physical and mental characteristic that distinguishes his/her from a fictional character. Sudabeh is one of the most interesting characters in Shahname. Her character traits are analogous Phaedra on a play of the same name by Jean Racine, French dramatist. She possesses features of a dramatic hero and in this paper have been tried to show Ferdowsi's artistic method Sudabeh besides Component of characterization how have highlighted her on center of a play. In recent years, the theories of the characterization used to analyze fictional characters in ancient literature, are classical theories which are now being questioned. It needs to be addressed with new approaches to the critical analysis. One of the theories of dramatic characterization is theory of action figures which is evaluated based on the action of characters in the context of the script. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Character's Action, dramatic character, Sudabeh, women in Shahname | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,035 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,470 |