تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,178 |
رویکرد آشنایی زدایی در فرآیند ارتباط تصویری حوزه تصویر سازی تبلیغاتی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 19، شماره1، خرداد 1393، صفحه 25-36 اصل مقاله (4.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.50293 | ||
نویسندگان | ||
میترا معنوی راد1؛ سعیده عنبر دباغیان* 2 | ||
1استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده نقش رسانههای تصویری و رابطه آن با مخاطب، مسئله مهمی در جهان معاصر بشمار میآید. یکی از مهمترین رویکردهایی که بواسطه آن میتوان به این منظور دست یافت، آشناییزدایی است. این رویکرد با تغییرعادات دیداری و ادراکات بصری در مخاطب احساس شگفتی ایجاد کرده و وی را به مشارکت میطلبد. در نظریههای هنری و ادبی، این مقوله از مفاهیم کاربردی بشمار میآید که در هنرهای ارتباطی به آفرینش مفاهیم نو منجر میگردد. مطالعه موردی این مقاله بر آشناییزدایی و نقش آن در عملکرد تصویرسازی تبلیغاتی تاکید دارد. فرض بر آن است که این رویکرد موجب نوعی نگاه عالمانه در این زمینه شده و ارتباطات بصری را با زبانی نوین مطرح مینماید. در بیان عوامل موثر برای جلب توجه و متقاعدسازی مخاطب از طریق تصویر، توجه به ویژگی ضمنی بودن دلالتهای تصویری، نقش مخاطب در آفرینش معنا و ارتباط تکنیکهای خلاقانه تصویرسازی با مقوله آشناییزدایی از شیوه کتابخانهای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آشنایی زدایی با بهره از زبان نوین و غیرمستقیم، در برقراری ارتباط بصری با مخاطب موثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی آشناییزدایی؛ تصویرسازی تبلیغاتی؛ ارتباط تصویری؛ دلالت ضمنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Defamiliarization approach in process of visual communication (field of advertising illustration) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mitra Manavi-Rad1؛ Saideh Anbardabaghian2 | ||
1Assistant Professor, Department of Visual Communication, Faculty of Art, University of Alzahra, Tehran, Iran. | ||
2MS.C. of Visual Communication, Department of Visual Communication, Faculty of Art, University of Alzahra, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The role of visual media and audience is one of major issues in the contemporary world. One of the most important approaches by which this can be achieved, the defamiliarization. Methods used in this approach disturbing visual habits and visual perception in the audience to make sense of wonder and amazement, and he is eager to see. This category of functional concepts is one of the artistic and literary theory. So research about this category can be creation and development of new concepts in visual communications. Defamiliarization undoubtedly owes to Victor Shklovsky, Roman Yakubson, Yury Tytanov and Zakaria Ghazvini. Beyond their opinions advertising illustration discovered another word as the most prominent evolution of new graphic design. Visual communication as the base of new advertising illustration had offered appropriate solution for collecting these rules to graphic designers wich necessity of attention to is irrefutable.This article tries to offer by the use of four of most dominant theorists (Victor Shklovsky, Roman Yakubson, Yury Tytanov and Zakaria Ghazvini) analytical theories. Visual communication from the first days of creation had only important communicative duty and it was communication with audiences. Graphic designers from the first time could have done this duty very well. They gave meaning to the visual language and basic values of visual communication and its acting style by effective usage of advertising illustration and improved this field of graphic design and its different aspects and defined it among global audience that each of theme belong to a different and researches, wich are related to Defamiliarization effective and aim full historical activity of these artists. This article explains the Defamiliarization concept among the contemporary advertising illustrations and the causes of its successful position. This article is a case study on the introduction defamiliarization and its role in the advertising illistration. The assumption is that the strategies of defamiliarization a scholarly look at the advertising illustration and through visual communication in the present world language. The article includes two chapter. The first of this article on the strength of different scientists, ideas, studies about the defamiliarization and the audience. In the second chapter different methods of defamilarization are all offered. In the chapter of conclusion by totaling all approaches, we prove that defamilarization is quite successful in advertising illustration, because the research findings reveal that the concept of defamilarization. The main issue in the present paper, relying on basic principles and knowledge visual communication, is, making advertising illustrations. Based on studies in this articlewhich has done in descriptive method, there are several kinds of defamilarization in advertising illustration which after surveying put in categories in this essay.The results of this research has shown the influence of defamilarization in advertising illustration and also has made a codified from in different kinds of defamilarization in advertising illustration which can underlie the new horizons in advertising illustration. Defamilarization can be reached the pattern language in visual communication and advertising illustrators could use this language. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords Defamiliarization, Advertising Illustration, visual communication, connotation | ||
مراجع | ||
اثباتی، بهروز (1389)، مبانی ارتباطات، نشر ساقی، تهران.
احمدی، بابک (1382)، ساختار و تأویل متن، نشر مرکز، تهران.
احمدی، بابک (1388)، حقیقت و زیبایی، نشر مرکز، تهران.
اُسولیوان، تام و جان، هرتلی و دانی، ساندرز و جان، فیسک (1385)، مفاهیم کلیدی ارتباطات، میر حسین رئیس زاده، نشر فصل نو، تهران. افشار مهاجر، کامران (1388)، گرافیک در صنعت نشر، انتشارات سمت، تهران.
ایجادی، مرتضی (1383)، بررسی تکنیکهای خلاق در گرافیک، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده هنر و معماری، گروه ارتباط تصویری، مقطع کارشناسی ارشد، تهران.
بنت . اِ، ر.اگلش (1386)، تسهیل مشارکت احساسی عاطفی مخاطب در فرآیند دیزاین خلاقه، روبرت صافاریان، نشریه حرفه هنرمند، شماره 19، ص 30.
پوپر، فرانک (1384)، بنیادهای هنر الکترونیک، کیهان ولی نژاد، فصلنامه هنر، شماره 65، ص 231.
خداداد حسینی، سید حمید، دکتر احمد روستا و دکتر وهاب خلیلی شجاع (1389)، تبلیغات از تئوری تا عمل، انتشارات حروفیه، تهران. رحیمی، عباس (1388)، دادائیسم، سوررئالیسم و عکاسی، فصلنامههنر، شماره 80، ص 130.
روستا، احمد، خویه، علی (1386)، تکنیک ها و تاکتیک های تبلیغات، نشر سیته، تهران.
ساسانی، فرهاد (1390)، استعاره مبنای تفکر و زیبایی آفرینی، سوره مهر، تهران.
سالیوان، لوک (1389)، تبلیغات خلاق، فرزاد مقدم، انتشارات سیته، تهران.
شفیعی کدکنی، محمد رضا(1370)، موسیقی شعر، نشر آگاه، تهران.
صمد آقایی، جلیل (1380)، تکنیک های خلاقیت فردی و گروهی، مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران، تهران.
عابدینی فرد، مرتضی (1388)، اثر هنری؛ نظر به وجود شی، فصلنامه نقد ادبی، شماره 7، صص 83 و 84.
فتوحی، محمود ( 1386)، بلاغت تصویر، انتشارات سخن، تهران.
فریدونی، فرانک (1387)، در آمدی بر دانش واژگان هنرهای چند رسانهای، فصلنامه هنر، شماره 78، ص 307.
کریچلی، سیمون (1383)، در باب طنز، سهیل سمی، اندیشه امروز، تهران.
مساری، پال (1379)، نقش تصویر در تبلیغات، فصلنامه رسانه، شماره 3، ص 87.
موناری، برونو (1381)، ابتکار، پاینده شاهنده، انتشارات قلم آشنا، تهران
نفیسی، آذر (1386)، آشنایی زدایی در ادبیات، نشریه کیهان فرهنگی، شماره 2 ، ص 36.
نوروزی طلب، علیرضا (1368)، تکنیک و هنر، نشریه هنرهای زیبا، شماره 8، ص 8.
ولز، ویلیام و برنت، جان و موریاتی، ساندرا(1383)، تبلیغات تجاری(اصول و شیوههای عمل)، سینا قربانلو، انتشارات مبلغان ، تهران.
هلر، استیون (1388)، آیا تصویرگری به پایان خود رسیده است؟، مجلهی حرفه هنرمند، شماره 30، صص 58- 57.
یاحقی، فرید (1388)،کتاب اردیبهشت1،گزیده مقاله های نخستین فراخوان پژوهشی طراحی گرافیک ایران، انتشارات یساولی، تهران.
یانگ، جیمز (1388)، هنر و شناخت، هاشم بنا پور، بهاره آزاده سهی، ارشیا صدیق، فرهنگستان هنر، تهران.
وصّاف، حمید رضا (1381 )، بررسی و معرفی آثار رمبولیین میرون دساند، نشر ناربن، تهران.
www.Hi persian.com
www.khabar online.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,719 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,884 |