![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,562 |
بررسی مضامین تصویری کاشی های نقش برجسته موجود در تالار اصلی کاخ موزه گلستان* | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره1، خرداد 1393، صفحه 59-72 اصل مقاله (5.66 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.50297 | ||
نویسندگان | ||
صمد سامانیان1؛ محمود میرعزیزی2؛ ابوالفضل صادقپور فیروزآباد* 3 | ||
1استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد صنایع دستی(گرایش پژوهش در هنرهای سنتی)، دانشگاه سوره، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده کاشیهای نقش برجسته تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از کاشیهای دوره قاجار را تشکیل میدهد که تعدادی بسیاری از این کاشیها در سرسرای تالار اصلی کاخ موزه گلستان به کار رفته است. مطالعه و بررسی این آثار، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به هنر دوره قاجار میباشد. همچنین پدیده تصویرگری در کاشیهای نقش برجسته قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره وابسته است. در این مقاله، به تاثیرپذیری هنر قاجار از فرهنگ و هنرغرب، گرایش به واقعگرایی در هنر، ظهور دو پدیده چاپ و عکاسی، به عنوان عوامل موثر در تصویرگری در کاشیها مورد توجه واقع شده است. کاشیهای نقش برجسته تصویری کاخ موزه گلستان در قالب گروههای مختلف با مضامین مشترکی چون داستانهای شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و جامی، نقوش مذهبی، صحنههای شکار، مراسم بزمی، صحنههای روزمرۀ زندگی مردم، تصاویر اروپایی و ... با اشکال مختلف نقاشی شدهاند. در مقاله حاضر، ضمن بررسی عوامل زمینهساز و موثر بر روند تصویرگری در کاشیهای نقش برجسته سرسرای تالار اصلی کاخ گلستان بر اساس مضامین موضوعی به کار رفته در آنها دسته بندی و معرفی میکند. گردآوری مطالب و تصاویر، به روش میدانی و کتابخانهای بوده و نگارش آن با رویکرد توصیفی و تحلیلی صورت گرفته است | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی قاجار؛ تالار اصلی کاخ گلستان؛ کاشی نقش برجسته؛ مضامین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effecfs of Embossed tiles of Video Content Available on the Site Golestan Palace Museum | ||
نویسندگان [English] | ||
Samad Samanian1؛ Mahmood mirazizi2؛ Abolfazl Sadeghpour Firouzabad3 | ||
1Assistant Professor, Applied Art Faculty, University of Art, Tehran, Iran. | ||
2M.A. of Handicrafts , Faculty of Art, University of Sooreh , Tehran, Iran. | ||
3M.A. of atr Research, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Video embossed tiles, the tiles are fairly large group makes up period, the number of these tiles at Golestan Palace Museum's main hall is used. The study of these works, illuminating many issues and matters relating to art is in period. The phenomenon is illustrated in Qajar embossed tiles, cultural factors, social and arts related courses. In this Article, the influence of culture and Hnrghrb Qajar art, the trend of realism in art and photographic print two phenomena emerged as important factors in the phenomenon of interest is illustrated in tiles. Tiles embossed image of the Golestan Palace Museum in the different groups with common themes such stories Ferdowsi, Nezami and Jami military, religious designs, hunting scenes, festive events, scenes of daily life, images of European and...The forms are painted.This Article reviews the risk factors and effective of Illustrations on the tiles,Based on what themes they used in their category introduced. Compilation and images, method of field and library And writing descriptive and analytical approach taken. In this study, we identify the image tiles embossed palace's main hall Contrary to earlier traditions, pragmatic approach and the nature of the issue fee and is known as the embossed tiles Background factors and the incidence and prevalence of this phenomenon is also given. Embossed tile painting palace, the techniques used and issues, no restrictions are not accepted And in this parliament to mimic the way illustrators version of lithography, were busy, Sometimes even a piece of royal portraits of the album came out and was emulated by artists tiles. Probably tile contractors tile samples instead of key buildings left in Qajar periods before, during and experiences have influenced NasseriAlso from the production of such tiles have been such a mountain. For this reason, the methods of execution antechamber Hall of tiles designs, lots of tile, round frame work and body shape tiles The greatest diversity of themes and motifs in comparison with other parts of the Golestan Palace tiled, shall have. In general it can be stated that the subjects used in the tiles embossed including themes such as the stories of Shahnameh palace, military Khamse cup, religious motifs, images of historical kings of Persia, hunting scenes, festive celebrations, scenes of daily life, people, pictures of Europe and...Form different shapes with eight rectangular and square tiles are painted. Also according to the survey research and field study sample can be stated that the prominence of the Golestan Palace tiles themes, from the themes of this Ferdowsi's Shahnameh and the story of images literary topics kings lyrical compared to the other topics of most interest was drawing and painting tiles. This historic area is related to the period of Nasseral-Din Shah and Muzaffaral-Din Shah, and total number of tiles embossed palace main hall is 765 pcs tiles. This Article reviews the risk factors and effective of Illustrations on the tiles,Based on what themes they used in their category introduced. Compilation and images, method of field and library And writing descriptive and analytical approach taken. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Shah, the Main Hall of the Golestan Palace, Embossed Tiles, themes | ||
مراجع | ||
آژند، یعقوب (1385)، دیوارنگاری در دوره قاجار، فصلنامه هنرهای تجسمی، شماره 25، صص 34-42-41.
آقاجانی، روانفر، حمیدی، حسین، حمید، ساغر (1385)، مرمت تزئینات وابسته به معماری حمام علیقلی آقا صفویه اصفهان، مجموعه مقالات ششمین همایش حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی و تزئینات وابسته معماری، سارمان میراث فرهنگی، صص 11-34. اسکارچیا، جیان روبرتو (1376 )، هنر صفوی زند قاجار، برگردان یعقوب آژند، مولی، تهران.
افشارمهاجر، کامران (1384)، هنرمند ایرانی و مدرنیسم، دانشگاه هنر، تهران.
بنجامین، س، ج (1363 )، ایران و ایرانیان، برگردان حسین کردبچاپه، انتشارات جاویدان، تهران.
بوسایلی، ماریو و امبرتو شراتو(1376)، هنر پارتی و ساسانی برگردان یعقوب آژند، نشر مولی، تهران.
تناولی، پرویز(1368)، قالیچه های تصویری ایران، سروش، تهران.
تهرانی، رضا (1388)، بازشناسی مبانی تصویری در نقاشی قاجاری، کتاب ماه هنر، شماره 132، صص 53-50.
حسینی راد، عبدالمجید و زهرا خان سالار(1384)، بررسی کتاب های چاپ سنگی مصور دوره قاجار، فصلنامه هنرهای زیبا، شماره 23، ص78.
حسینی مطلق، ملیحه (1388)، رایجترین شیوههای نقاشی در عهد قاجار، کتاب ماه هنر، شماره 138، صص60-54.
ذکا، یحیی(1382)، کاشیهای کاخ فرمانیه، هنر و مردم، شماره ؟؟؟؟؟، صص 2-3.
رضازاده، راضیه، فرهمندیان، حمیده (1389)، انعکاس فضای شهری در سینمای نوین ایران، فصلنامه هنرهای زیبا، شماره 42، صص 25-13.
زابلینژاد، هدی (1387)، بررسی نقوش اصیل قاجاری، فصلنامه هنر، شماره 78، صص160-140.
سیف، هادی (1376)، نقاشی روی کاشی، سروش، تهران.
فریه، ر.دبلیو (1374)، هنرهای ایران، برگردان پرویز مرزبان، فرزان، تهران.
فلور، ویلم و چلکوفسکی، پیتر و اختیار، مریم (1381)، نقاشی و نقاشان دوره قاجار، برگردان یعقوب آژند، نشرایل شاهسون بغدادی، تهران. کاربونی، ماسویا و استفانو توموکو (1381)، کاشیهای ایرانی، برگردان مهناز شایسته فر، انتشارات موسسه مطالعات هنر اسلامی، تهران. کریمی، اعظم (1385)، بررسی نقوش کاشیکاری مجموعه کاخ گلستان، فصلنامه رشد آموزش، دوره 4، شماره 1، صص 63-60.
کیانی، فاطمه (1390)، درآمدی بر هنر کاشیکاری ایران، کتاب ماه هنر، شماره 153، صص 125-118.
کیانی، محمدیوسف (1376)، تزئینات وابسته به معماری ایران دوره اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، تهران.
کیانی، محمد یوسف و دیگران (1362)، مقدمه ای بر هنر کاشیکاری ایران، نشر موزه رضا عباسی، تهران.
کیانی، محمدرضا (1379)، معماری دوره قاجاریه، انتشارات سمت، تهران.
گرابار، آلگ (1378)، تاملی در هنر قاجاری و اهمیت آن. (ترجمه ولی الله کاووسی)، فصلنامه گلستان هنر، شماره 14، صص 98-95.
گدار، آندره (1358)، هنرایران، برگردان بهروز حبیبی، انتشارات دانشگاه ملی، تهران.
گدار، آندره ( 1367)، آثار ایران، برگردان سروقد مقدم، مشهد.
گدار، آندره (1377)، هنر ایران برگردان دکتر بهروز حبیبی، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
ماهرالنقش، محمود (1362)، طرح و اجرای نقش در کاشی کاری ایران دوره اسلامی، موزه رضا عباسی، تهران مکینژاد، مهدی (1381 )، نقش تزئینات در معماری اسلامی، کتاب ماه هنر، خرداد و تیر.
مکی نژاد، مهدی( 1387)، تزئینات معماری، سمت، تهران.
مکینژاد، مهدی (1388)، کاشیکاران گمنام دوره قاجاریه (2)؛ خاندان خاکنگار مقدم، فصلنامه گلستان هنر، شماره 15، صص 86-80.
نجومیان، امیر علی گزارش هم اندیشی نشانه شناسی 3، http://anthropology.ir/node/7651، تاریخ دسترسی 23/7/9
نفیسی، سعید (1331)، تاریخ تمدن ایران ساسانی، ج 1، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
Fehervari, Geza, (2000), Ceramics of the Islamic Word in the Tareq Rajab Museum, I.B.Tauris & Co.Ltd. London.
Porter, Venetia, (1995), Islamic Tiles, Trustees of the British Museum Press, London.
- Carmona, M., Heath, T., Oc, T., & Tiesdell, S. (2003), Public spaces, Urban Spaces: Architectural Press.
Bausani, A(1977), re- archaization in Persian art, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, Pennsylvania.
Meredith, Colin(1971), Early Qajar Administration. An Ananlysis of its Development and Functions, Persian Studies, Spring-summer, ????????????.
Lerner, J.A(1991), Rock Reliefes of Fath Ali Shah, Art Oriental, Vol ?????, No.21, PP????????????.
P. Soucek, Priscilla(1994), Decoration, Iranica, Vol. VII, Fasc. 2, pp. 159-197. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,460 |