تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,589 |
عقلگرایی در مدرسۀ امامیۀ بغداد و معتزله | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 1، اردیبهشت 1393، صفحه 57-82 اصل مقاله (179.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2014.50448 | ||
نویسندگان | ||
رضا برنجکار1؛ ریحانه هاشمی* 2 | ||
1استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری شیعهشناسی و پژوهشگر پژوهشکدۀ دانشگاه ادیان و مذاهب | ||
چکیده | ||
عقل در معتزله با تعابیری چون علم، منع، فکر، نظر، راه رسیدن به علم و درک واجبات تعریف شده است. ایشان اولین گروه از اهل سنت بودند که از عقل نظری در شناخت دین بهره گرفتند و از طریق عقل عملی بر حسن و قبح افعال استدلال و فعل قبیح را از خدا رد و به انجام تکلیف استدلال کردند. در مدرسۀ امامیۀ بغداد، شیخ مفید و سید مرتضی ، عقل را بر قوهای اطلاق کردهاندکه اقتضای تمییز دارد و شیخ طوسی عقل را مجموعۀ علوم تعریف کرده است. در این مکتب کارکردهای عقل، یعنی نظری و عملی پذیرفته شده است. در زمینۀ رابطۀ عقل و وحی، در حالی که شیخ مفید همچون متکلمان مکتب کوفه و برخلاف معتزله، عقل را نیازمند وحی می داند، سید مرتضی و شیخ طوسی چنین نیاز و وابستگی را قبول ندارند. معتزله و امامیۀ بغداد بحثی در حجیت عقل ارائه نکردهاند و گویا آنرا امری بدیهی پنداشتهاند و در عمل از عقل بهعنوان منبع و ابزار استفاده میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
حجیت؛ عقل؛ عقل عملی؛ عقل نظری؛ معتزله؛ مکتب امامیۀ بغداد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
rationalism in emameh`s of Baghdad and mu`tazillah`s of basreh | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Brenjkar1؛ Reyhaneh Hashemi2 | ||
1Professor of The University of Tehran | ||
2student of university of religions and denominations and researcher, center for research on religions and denominations | ||
چکیده [English] | ||
Reason in Mu`tazila`s of basreh is explained by interpretations like knowledge, prohibition, thought, opinion, way to achieve knowledge, and apprehension of religious duties. They were the first group of Sunnis that benefited from speculative reason in cognition of religion; and argued for good and evil of deeds through practical reason, and rejected vile action of Allah, they also argued for doing the religious obligation. In Emameh`s of Baghdad School, Sheikh Mofid and SeyyedMorteza, have attributed the reason to a faculty which demands for differentiation; and reason has been described as collection of sciences by Sheikh Tousi. In this school the function of reason, practical and speculative, are accepted. Concerning the relationship between reason and Revelation, Sheikh Mofid like speakers of Kufa School and contrary to Mu`tazila , believes that reason needs Revelation while SeyyedMorteza and Sheikh Tousi do not accept such need and attachment. Both Mu`tazili and Baghdad School have not presented any argument over sacred authority as if it is supposed to be an axiom, and practically, reason is used as a source as well as an instrument. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
reason, Mu`tazila, emameh`s of Baghdadschool, Authority, Speculative reason, Practical reason | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,184 |