تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,127,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,235,302 |
حق فسخ و انفساخ قراردادهای پیمانکاری دولتی (تحلیل موردی مقررات شرایط عمومی پیمان) | ||
مطالعات حقوق خصوصی | ||
مقاله 7، دوره 44، شماره 1، اردیبهشت 1393، صفحه 105-124 اصل مقاله (286.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlq.2014.50822 | ||
نویسندگان | ||
محمد ویژه* 1؛ محمدقاسم تنگستانی2 | ||
1استادیار گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامۀ طباطبایی (ره) | ||
2کارشناس ارشد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
حق فسخ قراردادهای پیمانکاری دولتی به دو علت، تخلفات پیمانکار و تدارک مقتضیات منافع عمومی، در شرایط عمومی پیمان تعبیه شده است. در خصوص تخلفات پیمانکار، موجبات آن بهصراحت در مادۀ 46 شرایط عمومی پیمان درج گردیده است. اما در خصوص موضوع دوم، مادۀ 48 مقررۀ یادشده، حق فسخ گستردهای به مقامهای اداری میدهد. تفکیکهای صورتپذیرفته میان موجبات اختتام قراردادهای اداری، منطبق با استانداردهای حقوق خصوصی نیست. البته استقلال حقوق قراردادهای اداری مانع از رعایت استانداردهای تفکیک میان مفاهیم حقوقی نخواهد بود. حفظ تعادل و توازن مالی قرارداد، لازمۀ تنظیم منطقی حق فسخ و انفساخ محسوب میشود و پیشبینی اختیارات نامحدود برای کارفرمای دولتی نهتنها به فساد اداری میانجامد، بلکه تعادل قرارداد را برهم زده، مانع مشارکت بخش غیردولتی در انجام امور عمومی میگردد که این موضوع برخلاف منافع عمومی است. بهنظر میرسد مقررات حق فسخ قراردادهای پیمانکاری دولتی در ایران بدون رعایت برخی اصول حقوق عمومی مانند قطعیت و پیشبینیپذیری اعمال حقوقی تنظیم شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تخلفات پیمانکار؛ تعادل و توازن قرارداد؛ فساد؛ منفعت عمومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The right to terminate and dissolution of governmental contracts (The analyze of Provisions of general conditions of contract) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Vijeh1؛ Mohammad Ghasem Tangestani2 | ||
1Assistant Professor, Public Law, Faculty of Law and Political Sciences of Allameh Tabatabai University, Iran | ||
2Master of Public Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Right to terminate and dissolution of administrative contracts is used because of two reasons: misconducts of contractors and maintaining the requisite of public interests. In the first, the causes of it have been noted explicitly in the article of 46 of The General Terms of Contracts. But about the second, it is necessary to note that the article of 48 of The General Terms of Contracts giving much powers to the public authorities. The separations which have been drawn among the causes of termination of administrative contracts are not compatible with the standards of it in private law. Independence of administrative contracts law is not obstacle against observing the standards of separation among legal conception. Preserving financial balance in administrative contracts is requisite for logical regulating The Right to terminate and dissolution of these contracts. Giving much and unlimited powers to governmental employer not only leads to occurring administrative corruption, but also disturbs the balance of these contracts and prevents the presence and take parting of nongovernmental section in doing public affairs, that would be incompatible with the public interests requirements. It is necessary to note that the elements of principle of the Rule of Law, which are legal certainty and predictability, have not been observed in regulating the provisions of the Right to terminate and dissolution of administrative contracts in Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
balance of contract, corruption, misconduct of contractor, public affair, Public interest | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,767 |