تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,525,798 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,789,181 |
قاعده آموزی: شیوهای جدید در آموزش صیغة افعال زبان انگلیسی به فارسی زبانان بر پایة اصول زبانشناسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2، مهر 1391، صفحه 65-83 اصل مقاله (267.59 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2012.50918 | ||
نویسندگان | ||
لیلا عرفانیان قونسولی* 1؛ شهلا شریفی2 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجوی دکتری | ||
2دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
یکی از دغدغههای اصلی دانشجویان فارسی زبان در کلاسهای آموزش زبان انگیسی این است که قواعد منفیسازی و سؤالی کردن صیغههای مختلف فعل را نمیتوانند به درستی بیاموزند و از تعدد قواعد رنج میبرند. تحقیق حاضر مبتنی بر تجربة شخصی پژوهشگرانی است که پس از تحصیل در رشتة زبانشناسی، ناخودآگاه در آموزش زبان انگلیسی به دانشجویان فارسیزبان از شیوهای جدید به نام قاعدهآموزی استفاده میکردند و متوجه بهبود یادگیری قواعد زبان انگلیسی در دانشجویان شدند. در این روش(قاعدهآموزی)، با استفاده از یافتههای زبانشناسان، به جای توضیح تکتک صورتهای صیغهها، قاعدهای کلی بیان میشود که میتوان آن را در همة صورتها بهکار برد. در این مقاله برای آزمون روش قاعدهآموزی، 40 دانشجو در دو کلاس زبان عمومی انتخاب شدند. پس از اطمینان از همگن بودن آنها، در چهار جلسة ابتدای کلاس، دانشجویان یک کلاس به روش سنتی آموزش دیدند و دانشجویان کلاس دیگر به روش قاعدهآموزی و سپس، آزمونی از هر دو گروه گرفته شد. نتیجة آزمون نشان داد بازده دانشجویانی که به شیوة جدید آموزش داده شده بودند، بالاتر از بقیة دانشجویان بود. | ||
کلیدواژهها | ||
اصول زبانشناسی؛ آموزش صیغة فعلها؛ جملات منفی؛ جملات پرسشی؛ جملات خبری؛ قاعدهآموزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching the Rule: A New Method in Teaching Verbal Forms to Iranian Students According to Linguistic Principles | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Erfaniyan Qonsoli1؛ shahla sharifi2 | ||
چکیده [English] | ||
One of the main concerns of Iranian students who learn English is the fact that they cannot learn the different English rules of negative and interrogative tenses and hence suffer from numerous grammar rules. The present study is based on the researchers' experiences, who have been educated in Linguistics, in Teaching English to Persian students. They applied a new teaching method (the Rule Teaching Method) unconciouslly and found that there was an essential improvement in grammar learning by students. In the present paper, the authors will introduce the Rule Teaching Method which is the result of the utilization of linguistics principles. Using the findings of linguists, instead of explaining each verbal form, in this method, a general rule is expressed.. For testing this method, 40 students from two general English classes were chosen. After the adjustment of their homogeneity, the students of the first class were trained in the traditional method, in four first sessions, while the other students were trained in the Rule Teaching Method. Then a test prepared by the researchers (its content validity was approved by related expertise) was given to both groups. The result was statistically analysed and the data analysis showed a significant difference between the score of the two groups. The results showed that the efficiency of students who were trained in the Rule Teaching Method was higher than the other students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Linguistics, teaching, interrogative sentences, Negative Sentences, Indicative Sentences, Verbal Forms | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 644 |