تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,200 |
ضرورت بازنگری در برنامه ریزی درسی رشته کشاورزی با تاکید بر مشارکت اعضای هیئت علمی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 4، دوره 44، شماره 4، دی 1392، صفحه 569-579 اصل مقاله (354.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2013.50961 | ||
نویسندگان | ||
بهاره عابدی1؛ مسعود برادران2؛ بهمن خسرویپور* 2؛ منصور غنیان2 | ||
1کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی | ||
2استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف مطالعه ضرورت بازنگری در برنامه ریزی درسی رشته کشاورزی با تاکید بر مشارکت اعضای هیأت علمی در فرآیند برنامه ریزی درسی انجام گردیده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی به حساب میآید. جامعه آماری تحقیق شامل 158 نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده و دانشگاههای کشاورزی (دولتی) استان خوزستان بوده است که 113 نفر از آنها به طور تصادفی و متناسب با حجم هر طبقه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه با نظر اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی آن، آلفای کرونباخ محاسبه شد که میزان آن برای بخشهای مشارکت برنامه ریزان و مخاطبین در برنامهریزی درسی، کیفیت برنامهریزی درسی و چالشهای نظامبرنامهریزی درسی مطلوب به ترتیب (79/.، 88/. 71/.=α) محاسبه گردید. نتایج حاصله نشان داد که در رتبه بندی "میزان شایستگی گروههای مختلف برای مشارکت در برنامه ریزی درسی از دیدگاه پاسخگویان"، اعضای هیأت علمی بیشترین شایستگی را در این زمینه دارند. در اولویت بندی راهکارهای بالا بردن کیفیت برنامههای درسی رشته کشاورزی، "تدوین برنامه درسی حوزه تخصصی مبتنی بر اصول و روش های علمی و توسط متخصصین ذیصلاح" و "تناسب محتوای برنامهی درسی رشته تخصصی با پیشرفت-های روز" بیشترین اهمیت را داشتند. نتایج آزمون t نیز نشان داد که اعضای هیات علمی با ویژگیهای فردی و حرفهای متفاوت با هم در ارتباط با ضعیف بودن مطلوبیت نظام برنامه ریزی درسی توافق دارند و تفاوت آماری قابل ملاحظهای میان آنها دیده نشد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان داد بین میل به مشارکت اعضای هیأت علمی در برنامه ریزی درسی دانشگاهی و "آشنایی هیأت علمی با اصول لازم جهت برنامه ریزی درسی دانشگاهی" و "تصور توانایی هیأت علمی جهت مشارکت در برنامه ریزی درسی دانشگاهی" و "میزان اطلاعات هیأت علمی در ارتباط با روند برنامه ریزی درسی دانشگاهی" رابطه مثبت و معنی داری در سطح 01/0، 05/0 درصد وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون f نیز نشان داد بین میزان اطلاعات اعضای هیأت علمی با مرتبه علمی گوناگون تفاوت آماری معنی دار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنگری؛ مشارکت؛ برنامه ریزی درسی؛ آموزش عالی کشاورزی؛ اعضای هیأت علمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Necessity of Reconsideration in Agriculture Curriculum Planning with Emphasis on the Participation of Faculty Members | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahareh Abedi1؛ Masoud Baradaran2؛ Bahman Khosravipour2؛ Mansour Ghanian2 | ||
1Master Expert, Agricultural Extention and Education, Iran | ||
2Assistance Professor, Department, Agricultural Extention and Education, University of Agriculture and Natural Resources, Ramin Khuzestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main objective of present research was to study the necessity of reconsideration in agriculture curriculum planning with emphasis on the participation of faculty members in curriculum planning. population was consist of 158 Agricultural colleges and universities faculty members of Khuzestan province that 113 of them were selected randomly with respect to size of each class. A questionnaire was used for data collection. Its validity was approved by faculty members and its reliability was determine by, Cronbach's alpha (α=0.79, 0.88, 0.71). The results showed that the ranking "the merits of the various groups to participate in the curriculum planning from the perspective respondents" faculty members have most competence in this area. In Prioritized strategies of increase the quality agricultural fields curricula, "Developing a specialized areas curriculum Based on scientific principles and procedures and by qualified professionals" and "Appropriateness of curriculum content with the progress of the today advances" had most importance. The results of T-test also showed that faculty members with different personal and professional characteristics have agreement on weakness of curriculum planning system desirability and there is no significant difference between them. The results of correlation test showed a positive relationship in 0.01, 0.05 per cent level between among. The desires for faculty participation in academic curriculum planning, "Faculty familiarity with the necessary principle for academic curriculum planning", "Imagine the ability of faculty to participate in academic curriculum planning" and "faculty information rate about academic curriculum planning current" F-test results also showed a significant difference between faculty members information with a various scientific rank. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
curriculum planning, Faculty Members, higher agricultural education, reconsideration, participation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,641 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,075 |