تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,558 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,883 |
بررسی وضعیت تدوین خطمشی در نظام غیررسمی آموزش مهارتی ایران | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 2، تیر 1393، صفحه 345-374 اصل مقاله (503 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2014.51187 | ||
نویسندگان | ||
احمد عطارنیا* 1؛ حسین خنیفر2؛ محمدحسین رحمتی3؛ غلامرضا جندقی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت خطمشیگذاری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران | ||
2استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران | ||
3استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
ﺑﺮ اﺳﺎس ﺑﻨﺪ (اﻟﻒ) ﻣﺎدة 55 ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮﻧﺎﻣة ﭼﻬﺎرم و مادة 21 قانون پنجم ﺗﻮﺳﻌﻪ، دوﻟﺖ ﻣﻜﻠﻒ ﺷﺪه است نهاد ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬار آﻣﻮزشهای مهارتی را ﺗأﺳﻴﺲ ﻛﻨﺪ، ﻟﻜﻦ ﺗلاشهای انجامﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎﻛﻨﻮن ﺛﻤﺮی ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﺳﺖ و ﻛﻤﺎﻛﺎن ﻣﺸﻜﻼت ﻧﺎﺷﻲ از ﺧلأ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻬﺎد ﻣﻠﻲ، هنوز به چشم میخورد. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت موجود در تدوین خطمشی نظام غیررسمی آموزش مهارتی، به دنبال شناسایی چالشهای موجود در این نظام و طرح پیشنهادهایی برای بهبود آن است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. روش گردآوری دادهها، مطالعات کتابخانهای و مطالعات میدانی است، که به این منظور، ابزارهای پرسشنامه، مصاحبه و اسناد و مدارک بهکار گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها با بهکارگیری آزمون تی استیودنت انجام گرفت. نتایج نشان داد در تدوین خطمشی برای نظام غیررسمی آموزش مهارتی، مشکل تعدد و ناهماهنگی نهادهای خطمشیگذار وجود دارد. در حال حاضر، مؤثرترین نهاد خطمشیگذار در نظام غیررسمی آموزش مهارتی از دیدگاه خبرگان، سازمان آموزش فنی و حرفهای است. در نهایت، بر مبنای نتایج، پیشنهادهایی مطرح شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهارتی؛ تدوین خطمشی؛ نظام آموزش مهارتی غیررسمی؛ نهاد خطمشیگذار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of Condition of Policy Making in Iranian Nonformal Skills Training System | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Attarnia1؛ Hossein Khanifar2؛ Mohamad Hossein Rahmati3؛ Gholamreza Jandaghi2 | ||
1PhD candidate, Farabi Campus University of Tehran | ||
2Professor of Faculty of Management & Accounting, Farabi CampusUniversity of Tehran | ||
3Associate Professor of Faculty of Management & Accounting, Farabi CampusUniversity of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Despite the fact that under paragraph (a) of the article 55 of Fourth Development Plan and the article 21 of Fifth Development Plan of the Constitution, the government is required to establish a skill training policy-making institution, efforts has so far been fruitless and the problems due to lack of such national institution still remain to be seen. This paper aims to study the current Condition of policy making in nonformal skills training system. It is looking to identify challenges and suggestions to improve the system. It follows an applied objective and the method for data collection is descriptive survey. Data are collected through library research; thus, questionnaires, interviews and documents were used. Data analysis was performed using T-test. The results suggest that there is the problem of multiplicity and lack of coordination among the policy-making agencies in developing policies for the nonformal skills training. Currently in views of experts, the most effective policy-making institution in the nonformal skills training is the Iranian Technical and Vocational Training Organization. Finally, based on the results some recommendations were suggested. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Skills training, Policy making, Policy making institution, Nonformal skills training system | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,871 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,532 |