![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,698,155 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,929,894 |
بررسی رابطه بین نگرش به یادگیری و عوامل انگیزاننده یادگیری دانشجویان در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 7، دوره 43، شماره 4، اسفند 1391، صفحه 585-594 اصل مقاله (168.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2013.51339 | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین نگرش به یادگیری و عوامل انگیزاننده یادگیری دانشجویان در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران می باشد. در این تحقیق از روش توصیفی- همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری مورد نظر شامل 1339 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران می باشد که از این میان 120 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و در نهایت 112 پرسشنامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق جمع آوری گردید که روایی ظاهر و محتوای آن توسط جمعی از استادان پردیس کشاورزی دانشگاه تهران و تربیت مدرس بررسی و روایی آن بین 91/0 – 85/0 بدست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل نگرش نسبت به یادگیری، نشان داد که اکثریت دانشجویان (24/83 درصد) نگرش مساعدی را نسبت به یادگیری ابراز داشتند. بر همین اساس همبستگی معنی داری بین متغیرهای مستقل تحقیق با متغیر وابسته تحقیق (نگرش نسبت به یادگیری) بدست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون به روش تؤام نیز مشخص نمود که این متغیرها توانایی تبیین حدودا 50 درصد از تغییرات نگرش را دارا می باشند. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل پرسشنامهها مشخص نمود که شغل گرایی و مدرک گرایی، سهم زیادی در انگیزه یادگیری دانشجویان داشتند، همچنین اکثریت دانشجویان بیان نمودند که مطابق علاقه خود تحصیل میکنند و تردیدی پیرامون توانایی های خود نسبت به گذراندن تحصیلات دانشگاهی ندارند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزاننده؛ یادگیری؛ شغل گرایی؛ مدرک گرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation of Students' Attitude towards Learning Motivations in Higher Institutions (A Case Study of Agricultural College of Tehran University) | ||
چکیده [English] | ||
The purpose followed in this study was to investigate the attitude of the students of the higher level education institutions towards learning motivations. A descriptive-correlational method was chosen for the study. A number of 120 students were randomly selected as the study sample out of 1339 students and finally 112 questionnaires were collected. The instrument was assessed for face and content validities by a panel of faculty members in agricultural college of Tehran and Tarbiat Modarres University. Cronbach’s Alpha coefficient for the questionnaire was assessed as 0.85-0.91. Results of analysis of the attitude towards learning motivation indicated that a majority of students (83.24%), were of favorable attitudes towards learning motivation. Also results indicated that future employment and academic document are factors that greatly influence a student's learning motivation A majority of the students expressed that learning was consistent with their interests and they had no doubt concerning their abilities in learning of course lessons at higher education levels. According to the study, there were significant relationships observed between the independent variables and the dependent variable (attitude toward learning motivation). An enter regression analysis indicated that these variables could explain about 50 percent of the variations of attitude towards learning motivation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Motivation, learning, Future Employment, Academic Document | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,676 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 807 |