تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,827 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,936 |
بررسی و تبیین مدل مربیگری در آموزش منابع انسانی براساس نظریه دادهبنیاد | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 3، آبان 1393، صفحه 375-398 اصل مقاله (468.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2014.51515 | ||
نویسندگان | ||
کورش فتحی واجارگاه1؛ اباصلت خراسانی2؛ سمیه دانشمندی* 3؛ مانی آرمان4 | ||
1استاد دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
2استادیار، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
4استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر مربیگری در آموزش منابع انسانی را براساس نظریه دادهبنیاد بررسی کرده است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق دادهبنیاد انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. به منظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری گلولهبرفی با 7 نفر از خبرگان آموزش که با مربیگری آشنا بودند، مصاحبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت براساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر نشاندهندة 11 مقولة کلی، 15 مقولة فرعی و 61 خردهمقوله است که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علّی (اهداف اولیه و اهداف ثانویه)، عوامل زمینهای (حوزههای مدیریتی و بهسازی)، شرایط مداخلهگر (موانع سازمانی و موانع اطلاعاتی- انگیزشی)، راهبردهای تعاملی (شرایط مربی، متربی و سازمان)، و عوامل پسآیندی (مزایای فردی، مزایای سازمانی و معایب طراحی، اجرا و ارزشیابی) قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش منابع انسانی؛ مربیگری؛ نظریة دادهبنیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the coaching model in training of human resource based on grounded theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Kourosh Fathi Vajargah1؛ Abasalt Khorasani2؛ Somayyeh Daneshmandi3؛ Mani Arman4 | ||
چکیده [English] | ||
The present study has dealt with studying the coaching model in training of human resource based on grounded theory. This study has done on qualitative bases and has utilized grounded theory approach besides semi-structured interviews for data collecting. In this study, interview was conducted, by using purposive and chain sampling, 7 training experts who were familiar with coaching. This qualitative study was conducted using the grounded theory method and data were analyzed using Straus and Corbin's method (three stages of coding). 11 categories were emerged from data which based on paradigm model are: Casual conditions (primarily objectives and secondary objectives), context (managerial and developmental areas), intervening conditions (organizational barriers and informational-motivational barriers), Interactions strategies (coachee, coach and organizational conditions) and Consequences (individual and organizational advantages and designing, implementing and evaluation disadvantages). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
coaching, Grounded theory, training of human resource | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,821 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,936 |