تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 70,990 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,465,566 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,723,289 |
رابطه میان نیاز به شناخت، خودکارآمدی آموزشی و انگیزه یادگیری/انگیزة آموزشی، با انتقال آموزش در میان کارآموزان مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 23، اردیبهشت 1393، صفحه 173-190 اصل مقاله (526.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2014.51561 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه دباشی* 1؛ حمیدرضا عریضی2؛ ابوالقاسم نوری3؛ ناهید اکرمی4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی | ||
3استاد گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی | ||
4استادیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی | ||
چکیده | ||
آموزش کارآفرینی از مهمترین برنامههای آموزشی غیر رسمی است که در بسیاری از مراکز آموزشی در حال انجام است. هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ نیاز به شناخت، خودکارآمدی آموزشی و انگیزة یادگیری/انگیزة آموزشی با انتقال آموزش است. طرح پژوهش از نوع همبستگی است و تعداد 164 نفر از کارآموزان مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان در دو مرحلة پیشآموزشی و پسآموزشی مورد سنجیده شدند. پرسشنامههای مرحلة پیشآموزشی عبارت بودند از: مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپو، پتی و کائو (1984)، مقیاس خودکارآمدی پیشآموزشی کوئینونز (1995) و پرسشنامة انگیزة یادگیری نو و ویلک (1993). پرسشنامههای مرحلۀ پسآموزشی تحقیق عبارت بودند از: پرسشنامۀ خودکارآمدی پسآموزشی براون (1999) و پرسشنامۀ محققساختۀ انتقال آموزش. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین همة متغیرهای تحقیق و انتقال آموزش روابط مثبت معناداری وجود دارد؛ به علاوه نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که دو متغیر نیاز به شناخت و خودکارآمدی پسآموزشی توان پیشبینی انتقال آموزش را دارند. با عنایت به این موضوع که سازههای نیاز به شناخت و خودکارآمدی پسآموزشی از طریق آموزش قابل ارتقا هستند، میتوان انتظار داشت که با طراحی برنامههای آموزشی بر مبنای این دو متغیر انتقال آموزش به عملکرد نیز افزایش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارآفرینی؛ انتقال آموزش؛ انگیزه یادگیری/ انگیزه آموزشی؛ خودکارآمدی آموزشی؛ نیاز به شناخت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Need for Cognition, Training Self-Efficacy, Learning\Training Motivation and Training Transfer in Trainees of Entrepreneurship Center of University of Esfahan | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzaneh Dabashi1؛ Hamid Reza Arizi2؛ Abolghasem Noori3؛ Nahid Akrami4 | ||
1MA., student of organizational and industrial psychology, University of Isfahan, Iran | ||
2Associate Professor, Faculty of psychological and educational science, University of Isfahan, Iran | ||
3Professor, Faculty of psychological and educational science, University of Isfahan, Iran | ||
4Associate Professor, Faculty of psychological and educational science, University of Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Entrepreneurship education is one of the most important informal training programs that are conducted in most training centers. The aim of this research is to investigate the relationship between need for cognition, training self-efficacy, and learning\ training motivation with training transfer. The method of research is correlational and 164 trainees of entrepreneurship center of University of Esfahan have been measured in two phases (pre-training and post-training). Questionnaires used in Pre-training stage were Cacioppo, Petty and Kao's scale of need for cognition (1984), Quinones pre-training self-efficacy scale (1995) and Neo & Wilkins learning motivation questionnaire (1993). Questionnaires used in post-training stage were Brown's post-training questionnaire (1999) and a researcher-made training transfer questionnaire. Data analysis was performed using Pearson Correlation Coefficient and Stepwise Regression Analysis. The fFindings showed that there are significant positive relationships between all research variables and training transfer. Also, the results of Stepwise Regression Analysis showed that the two variables of need for cognition and post-training self-efficacy have the ability to predict training transfer. Since need for cognition and post-training self-efficacy are improvable by training, we can expect to enhance training transfer by designing training programs based on these two variables. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Entrepreneurship training, learning\ training motivation, Need for cognition, training self-efficacy, training transfer | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,758 |