تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,512,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,528 |
ارسطوستیزی در یهودیت تحت تأثیر غزالی (با تأکید بر دیدگاه یهودا هلوی) | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 2، تیر 1393، صفحه 267-288 اصل مقاله (195.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2014.51716 | ||
نویسنده | ||
رضا گندمی نصرآبادی* | ||
استادیار گروه فلسفۀ دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در بین جریانهای فکری یهودی که در قرون وسطا وجود دارد، جریانی مخالفت با فلسفه را وجهۀ همت خویش قرار داده است. برخی از یهودیان از موضع الهیاتی به نقد آرا و افکار فیلسوفان بهویژه ارسطو میپرداختند و جمعی از طریق جدل و با مدد گرفتن از خود فلسفه به مقابله با آن برخاستند. در این بین یهودا هلوی جایگاه ممتازی دارد. او تحت تأثیر غزالی بر نابسندگی و محدودیت عقل در تبیین موضوعات الهیاتی تأکید میکرد و برای تجربۀ دینی و سنت بهمثابۀ تجربۀ انباشتهشده اهمیت ویژهای قائل بود. کتاب « الخزری» مهمترین کتاب هلوی بهشمار میآید.مخالفت با فلسفۀ ارسطو بخش معظم کتاب را بهخود اختصاص داده است. هلوی در عین حال که عقل را ارج مینهد، بر محدودیت و نابسندگی آن تأکید دارد. او متأثر از اسماعیلیه معتقد بود بسیاری از آموزهها و رخدادهای دینی را نمیتوان از راه عقل و علیت تبیین کرد، چرا که آنها مربوط به عالم امرند و تبیین علّی مربوط به عالم خلق است. بنابرین تجربۀ دینی مؤمنان و سنت دینی، بهترین ضامن و گواه بر تحقق امور مربوط به عالم امر هستند. مقالۀ حاضر تنها عهدهدار تبیین دیدگاه هلوی دربارۀ محدودیت عقل و ناکارآمدی فلسفۀ ارسطو در توجیه باورهای دینی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارسطوستیزی؛ تجربۀ دینی؛ غزالی؛ گسترۀ عقل؛ یهودا هلوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Anti- Aristotelianism In Judaism Influenced by Ghazali (With emphasis on view of yehuda helevy) | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza gandomi | ||
Assistant Professor of philosophy, Tehran university | ||
چکیده [English] | ||
In the middle ages, there are many intellectual currents In Judaism.A current of thought is in disagreement with the philosophy. Some have criticized philosophers from theological perspective and grups have criticized philosophy With the help of fallcy and its own philosophy.in this regard.helevy has a privileged position.He emphasized on the limits of reason and insufficient in explaining the theologica matters. He held special significance for religious experience and tradition.kuzari is His most important book.Much of the book is dedicated to disagree with Aristotle.While he respects reason, emphasized on limitations and inadequacy of reason. He impressed by Ismailis emphasized upon the impossibility of explaining the religious beliefs by reason and causality, Because they are relevant to the world of Amr, While causal explanation is relevant to the world of creation. So religious experience of believers and tradition is the best guaranty relating to world of Amr.This paper tries to explain his views on the limits of reason And the inadequacy of Aristotle for justifiy beliefs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Scope of Reason, Anti- Aristotelianism, Religious experience, Ghazali, yehuda helevy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,936 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,033 |