تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,878 |
مقایسۀ دو دیدگاه غزالی در مبحث جاودانگی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 2، تیر 1393، صفحه 371-392 اصل مقاله (221.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2014.51720 | ||
نویسنده | ||
نسرین سراجی پور* | ||
مدرس دانشگاه امام صادق (ع) | ||
چکیده | ||
از جملۀ اندیشههای بدیع غزالی، نظریة «بدن جدید» در مبحث جاودانگی است که در کتاب تهافت الفلاسفه و در نقد نظر حکمای مشاء در مبحث معاد طرح شده است .براساس این دیدگاه اساس و حقیقت انسان نفس اوست و با مرگ و فنای بدن، نفس باقی است و در هنگام حشر فرقی نمیکند که خداوند همان بدن یا بدنی دیگر را بازگرداند، زیرا حقیقت انسان نفس اوست و این امکان وجود دارد که خداوند بدن جدیدی خلق کند. از نظر او خلق بدن جدید هیچ مغایرتی با شرع و عقل ندارد. غزالی در کتاب «الاقتصاد فی الاعتقاد» که اثری کلامی است، دیدگاه «برانگیختگی»را مطرح میکند. بر اساس این دیدگاه خداوند در روز قیامت با قدرت لایزال خود اجزای پراکندة بدن انسان را دوباره باز میگرداند. دیدگاه برانگیختگی در کتاب «الاقتصاد فی الاعتقاد» در ظاهر به تأسی ازمتکلمان اشعری نگاشته شده است، اما تأمل در بیانات غزالی و مبانی مشترک دیدگاه «برانگیختگی» ونظریة بدن جدید، همچنین بررسی تاریخی آثار او و نحوة بیان منتقدان نظریۀ بدن جدید و بررسی دلیل تنوع و تناقض ظاهری کلام او در آثارش، نشان میدهد که هر چند غزالی نظریة مختار خود را در مبحث جاودانگی برانگیختگی عنوان میکند، اما دیدگاه «برانگیختگی»در کتاب الاقتصاد فی الاعتقاد بهطور تلویحی و در لفافة کلمات بهگونهای بیان شده است که به همان دیدگاه بدن جدید اشاره دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بدن جدید؛ برانگیختگی؛ جاودانگی؛ غزالی؛ نفس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
two Ghazzali's point of view about immortality: comparative study | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasrin Serajipour | ||
P.h D of comparative philosophy | ||
چکیده [English] | ||
Abstract one of the Ghazzali's idea about immortality is named New body .He suggested it in"Tahafot alfalasefe".He was tended to criticize philosopher's attitude about life after death .According to this view the man is made of two substance ;soul and body substance .soul is immortal and immaterial and personal identity relate to the soul . for Ghazzali it is possible that GOD give to human the same body or the other body because God is omnipotent .He wrote his other idea in" Aleghtesad fe aleteghad" is named recreation or reconstitution .this point of view is suggested by Ashaere. Base of this view, the body is perished and disappeared and then it is distributed after death. God can to gather parts of the body and return them in the other world .although Ghazzali said the former idea is my selection idea about immortality and the first is suggested for criticizing of philosopher's doctrine but there are some demonstrations that shows indeed new body and recreation or reconstitution doctrine are the same .In other words, one idea is explained by two kind of language, the first of them is express by philosophical language and the former is stated by teleological language. Key word:Immortality,New body , Soul, Recreation or Reconstitution,Ghazzali . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ghazzali, soul, Recreation or Reconstitution, Immortality, New body | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,090 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,042 |