![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,263 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,870 |
پژوهشی در رابطه کلام و کتاب خداوند در حکمت صدرائی | ||
فلسفه | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 22، شهریور 1393، صفحه 61-79 اصل مقاله (294.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2014.51918 | ||
نویسندگان | ||
محسن پیر هادی* 1؛ محمد رضا کریمی والا2 | ||
1کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی دانشگاه قم | ||
2استادیار دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
ملاصدرا با این تلقی که کلام: انشاء چیزی است که بر ضمیر و نهان متکلم دلالت میکند، اظهار میدارد که کلام الهی شامل موجودات و افعال خداوند میشود؛ پس اطلاق کلمه و کلام برجهان آفرینش صحیح است و خداوند هم به این اعتبار متکلم است. صدرالمتالهین، مراتب سهگانه کلام الهی را تبیین و بر این نظر است که کلام اعلی، عالم امر؛ کلام اوسط، عالم نفس و کلام نازل، عالم تشریع است. از نظرگاه صدرایی، اما میتوان هر کلامی را به نحوی کتاب و هر کتابی را کلام شمرد، پس کتابت الهی نیز بر مراتب سهگانه است، و خداوند در سه مرحله همانطور که متکلم است کاتب هم است. نکته دیگر در تفاوت کلام و کتاب است، که نه در رتبه؛ بلکه دو چهره از یک واقعیتاند، کلام مربوط به چهره وجوب و مبدأ فاعلی و کتاب مربوط به چهرة امکان و مبدأ قابلی است و تناسب هر دو در این است که هر دو جنبه آیت و نشانه داشته، مبدأ و غایت کلام و کتاب هر دوعالم عقل است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلام و کتاب خداوند؛ حکمت صدرایی؛ عالم عقل؛ نفس و تشریع | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of relation between logos and scripture in Sadraean wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohssen pirhadi1؛ Mohammad Reza karimivala2 | ||
1Msc of philosophy of Science | ||
2Assistant Professor Of Philosophy, University Of Qom | ||
چکیده [English] | ||
Mulla sadra treated logos (Kalam) as something that expresses the inside of the speaker, and explained that divine logos includes God’s creatures and God's action, therefore applying the word and logos to the universe is true, and according to the definition, God is speaker. Mulla Sadra explains the divine logos and command in three steps: superior logos i.e. the world of Amr, middle logos i.e. the world of soul, and the inferior logos is the revelation or the world of legislation. But from Sadraean point of view, one can consider every word as a book, and every book as a word; so writing of God consists of three steps. In each step, God is the speaker and at the same time is the writer. Another point is the difference between the word and the scripture. They are two different sides of one coin .The word is about the necessity and returns to creator and the book refers to possibility and then to creatures. These two have congruency and symbolic aspects, Origin and end of the word and book is the world of intellect. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Scripture and Word of God, Sadraean Wisdom, World of Intellect, World of Soul and Legislation | ||
اصل مقاله | ||
. مقدمه
| ||
مراجع | ||
قرآن الکریم. ابن منظور، محمد بن مکرم (1414)، لسان العرب، جلد دوازدهم، چاپ سوم، بیروت: دار الفکر. ابن فارس، احمد (1404)، معجم مقائیس اللغة، جلد پنچم، چاپ اول، قم: دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم. بدوی، عبدالرحمان (1997)، مذاهب الاسلامیین، جلد دوم، بیروت: دارالعلم. پترسون، مایکل- هاسگر، ویلیام- رایشنباخ، بروس- بازینجر، دیوید (1389)، عقل واعتقاد دینی، مترجم: نراقی، احمد-سلطانی، ابراهیم، چاپ هشتم، تهران: انتشارات طرح نو. جوهرى، اسماعیل بن حماد(0141)، الصحاح، جلد پنچم، چاپ اول، بیروت: دار العلم للملایین. حسین بن محمد بن راغب (1412)،مفردات الفاظ القرآن، چاپ اول، لبنان: دارالعلم. خسروپناه، عبدالحسین (1390)، کلام جدید با رویکرد اسلامی، چاپ دوم، قم: نشر معارف. ربانی گلپایگانی، علی (1390)، عقاید استدلالی، جلد اول، چاپ سوم، قم: نشر هاجر. سبحانی، جعفر (1383)، مدخل مسائل جدید در علم کلام، جلد دوم، چاپ دوم، قم: موسسه امام صادق. سجادى، جعفر (1379)، فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا، جلد سوم، چاپ اول، تهران: وزارت فرهنگ ارشاد. ------ (1373)، فرهنگ معارف اسلامى، جلد دوم، چاپ سوم، تهران: دانشگاه تهران. سید رضی، محمد بن حسین (1414)، نهج البلاغة، چاپ اول، قم: مؤسسه نهج البلاغه. صدوق، محمد بن علی (1398)، توحید صدوق، چاپ اول، قم: جامعه مدرسین. علی زمانی، امیرعباس (1383)، علم، عقلانیت و دین، چاپ اول، قم: انتشارات دانشگاه قم. فخر رازی، محمد بن عمر (1413)، خلق القرآن، چاپ اول، بیروت: دار الجبل. ------ (1411)، کتابالمحصّل، چاپ اول، عمان: دار الرازی. ------ (1407)، مطالب العالیه، جلد سوم، چاپ سوم، بیروت: دار الکتاب العربی. ------ (2009)، الاربعین فی الاصول الدین، چاپ اول،بیروت: دار الکتب العلمیه. ------ (2004)، معالم اصول الدین، قاهره: مکتبه الازهریه للتراث. فراهیدى، خلیل بن احمد(1410)،کتاب العین، جلد پنچم، چاپ دوم، قم: نشر هجرت. قاضی عبدالجبار، ابوالحسن (1962)، المغنی فی ابواب التوحید والعدل، جلد هفتم، قاهره: الدار المصریه. ------- (1427)، شرح الاصول الخمسه، چاپ چهارم، قاهره: مکتبه وهبه. ملاصدرا، محمدبن ابراهیم(1360)، اسرار الایات، چاپ اول، تهران: انجمن حکمت وفلسفه. ------(1363 الف)، المشاعر، تهران: کتابخانه طهوری. ------ (بی تا)، اسفار، جلد هفتم، چاپ اول، بیروت: دارالاحیاء الثراث. ------ (1363 ب)، مفاتیح الغیب، چاپ اول، تهران: موسسه مطالعاتی وتحقیقاتی فرهنگی حکمت و فلسفه ایران. ------ (1361)، العرشیه، تهران: انتشارات مولی. ------ (1354)، المبداوالمعاد، چاپ اول، تهران: انجمن حکمت وفلسفه. ------ (1378)، المظاهر الّهیه، چاپ اول، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. هیک، جان(1381)، فلسفه دین، مترجم، سالکی، بهزاد، چاپ سوم، تهران: انتشارات بین المللی الهدی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,314 |