تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,495 |
تعداد مقالات | 70,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,358,459 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,579,098 |
ترسیم روابط علت و معلولی در خلال زمان در نقشه استراتژی پویا | ||
مدیریت صنعتی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 4، دی 1393، صفحه 685-707 اصل مقاله (777.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/imj.2014.51986 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی اکبریان* 1؛ سید اسماعیل نجفی2؛ فرهاد حسین زاده لطفی3؛ رضا توکلی مقدم4 | ||
1دانش آموخته دکتری مهندسی صنایع، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2استادیار مهندسی صنایع، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
3استاد ریاضی کاربردی، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
4استاد مهندسی صنایع، دانشکدة فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از چالشهای بزرگ سازمان در اجرای استراتژیها بهوسیلة کارت امتیازی متوازن این است که شاخصهای موجود در اهداف استراتژیک نقشة استراتژی، با تأخیر زمانی ارتباط علت و معلولی را بهوجود میآورد و با افزودن عامل زمان، اهداف استراتژیک در زمانهای مختلف با هم ارتباط خواهند داشت. بههمین دلیل، نیاز به ترسیم نقشة استراتژی پویا برای تعیین روابط علت و معلولی در خلال زمان ضروری است. در این مقاله، پس از تقسیم اهداف استراتژیک به مناظر چهارگانة کارت امتیازی متوازن شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، از روش فازی دیمتل برای ترسیم روابط علت و معلولی اهداف استراتژیک، با درنظرگرفتن تأخیر زمانی حاصل از شاخصهای کلیدی عملکرد پسرو در قالب نقشة استراتژی پویا استفاده میشود. با این کار، روابط کلاسیک موجود در مناظر چهارگانة کارت امتیازی متوازن به روابط علت و معلولی شبکهای و پویا ارتقا مییابد و ارتباط میان اهداف استراتژیک سازمان در خلال زمان مشخص میشود. با تعریف برنامههای بهبود اهداف استراتژیک تأثیرگذار حاصل از شاخصهای کلیدی عملکرد پیشرو، پیشرفت در اهداف استراتژیک تأثیرپذیر از شاخصهای کلیدی عملکرد پسرو حاصل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
روش فازی دیمتل؛ کارت امتیازی متوازن؛ شاخصهای کلیدی عملکرد پیشرو و پسرو؛ نقشة استراتژی پوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Drawing the cause-and-effect relations during the time in a dynamic strategy map | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Akbarian1؛ Esmaeil Najafi2؛ Farhad Hosseinzadeh Lotfi3؛ Reza Tavakkoli-Moghaddam4 | ||
1PhD Candidate, Industrial Engineering, Islamic Azad University, Science and Research branch, Tehran, Iran | ||
2Assistant Prof., Department of Industrial Engineering, Islamic Azad University, Science and Research branch, Tehran, Iran | ||
3Prof., Department of Mathematics, Islamic Azad University, Science and Research branch, Tehran, Iran | ||
4Prof., Department of Industrial Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
[Naeini1] One of the biggest organizational challenges in deployment of strategies is the time lag between the cause-and-effect relations according to a lag between indicators of strategic objectives. With adding the time factor, the strategic objectives at different times have a causal relationship with each other. The causal relationships between strategic objectives are essential. In this paper, after dividing strategic objectives into four aspects of balanced scorecard in the National Iranian Oil Refining & Distribution Company, the fuzzy DEMATEL method is used to draw the cause-and-effect relation between strategic objectives in the strategic map considering the time delay from the lag key performance indices. By drawing the dynamic strategy map, the network relation between strategic objectives during the time identified and by defining strategic initiatives for the strategic objectives of the lag key performance indices, improvement for the strategic objectives of the lead key performance indices will appear. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
balanced scorecard, dynamic strategy map, Fuzzy DEMATEL, lead & lag key performance indicators | ||
مراجع | ||
Alvandi, M., Fazli, S., Yazdania, L. & Aghaee, M. (2012). An integrated MCDM method in ranking BSC perspectives and key performance indicators (KPIs). Management science, 2(3): 994-1004. (In Persian)
Amiri, M., Salehi Sadaghiyani, J., Payani. N. & Shafieezadeh, M. (2011). Developing a DEMATEL method to prioritize distribution centers in supply chain. Management Science, 1(3): 279-288. (In Persian)
Chang, B. & Chang, C. & Wu, C. (2011). Fuzzy DEMATEL method for developing supplier selection criteria. Expert Systems with Applications, 38(3): 1850-1858.
Chen, F., Hsu, T. & Tzeng, G. (2011). A balanced scorecard approach to establish a performance evaluation and relationship model for hot spring hotels based on a hybrid MCDM model combining DEMATEL and ANP. International Journal of Hospitality Management, 30)4(: 908-932.
Creelman, J. & Makhijani, N. (2008). How leading organizations successfully implement corporate strategy with the balanced scorecard. The OTI Thought Leadership Series.
Dehghan Mashtani, M., Kamfiroozi, M. H. & Bonyadi Naeini, A. (2012). Development of using balanced scorecard in universities to improve performance: A fuzzy DEMATEL-shapley value goal programming approach. International journal of information, Security and Systems Management, 1(2): 86-94. (In Persian)
Falatoonitoosi, E., Leman, Z. & Sorooshian, S. (2012). Casual strategy mapping using integrated BSC and MCDM DEMATEL. Journal of American Science, 8(1): 125-155. (In Persian)
Fontela, E. & Gabuse, A. (1976). The DEMATEL observer: Battelle Institute, Geneva Research Center.
Hematian, M., Danaeia, A. & Shahhosseinib, M. (2012). An empirical study to measure the relative efficiency and strategic planning using BSC-DEA and DEMATEL. Management science letters, 2(4): 1109-1122. (In Persian)
Heydariyeha, S. A., Javidniab, M. & Mehdiabadib, A. (2012). A new approach to analyze strategy map using an integrated BSC and FUZZY DEMATEL. Management Science Letters, 2(1): 161-170. (In Persian)
Hung, W. (2012). Constructing a strategy map for banking institutions with key performance indicators of the balanced scorecard. Evaluation and Program Planning, 35(3): 303–320.
Jassbi, J., Mohamadnejad, F. & Nasrollahzadeh, H. (2011). A fuzzy DEMATEL framework for modeling cause and effect relationships of strategy. Expert Systems with Applications, 38(5): 5967–5973. (In Persian)
Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (1992) The balanced scorecard measures that drive performance. Harvard Business Review, 70(1): 71–80.
Kaplan, R. & Norton, D. (2004). Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes, Harvard Business School Press.
Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (2001). The strategy focused organization: how balanced scorecard companies Thrive in New Business Environment. Harvard Business School Press. Boston. MA
Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (1996b). Using the balanced scorecard as a strategic management system. Harvard Business Review, 74(2): 70-82.
Lee, W. S., Huang, A. & Cheng, C. M. (2011). Analysis of decision making factors for equity investment by DEMATEL and analytic network process. Expert System with Application, 38(7): 8375–8383.
Liou, J., Tzeng, G. H. & Chang, H. (2007). Airline safety measurement using a hybrid model. Journal of Air Transport Management, 13(1): 243-249.
Najeeb Shaik, M. & Abdul-Kader, W. (2014). Comprehensive performance measurement and causal-effect decision making model for reverse logistics enterprise. Computers & Industrial Engineering, 68(1): 87-103.
Nissen, V. (2006). Modeling corporate strategy with the fuzzy balanced scorecard. Proceedings symposium on fuzzy systems in computer science FSCS, Magdeburg: 121-138.
Niven, P. R. (2006). Balanced scorecard step-by-step: Maximizing performance and maintaining results. 2nd Edition. John Wiley &Sons.
Ren, J., Manzardo, A., Toniolo, S. & Scipioni, A. (2013). Sustainability of hydrogen supply chain. Part I: Identification of critical criteria and cause–effect analysis for enhancing the sustainability using DEMATEL. International journal of hydrogen energy, 38(33): 14159-14171.
Sachin, K. & Ravi Kant, P. (2014). A hybrid approach based on fuzzy DEMATEL and FMCDM to predict success of knowledge management adoption in supply chain. Applied soft computing, 18(1): 126-135.
Seyedhosseini, S. M., Taleghani, E., Bakhsha, A. & Partovi, S. (2011). Extracting leanness criteria by employing the concept of Balanced Scorecard. Expert systems with applications, 38(1): 5967–5973. (In Persian)
Shyan Horng, J., Hsing Liu, C., Fang Chou, S. & Yen Tsai, C. (2013). Creativity as a critical criterion for future restaurant space design: Developing a novel model with DEMATEL application. International Journal of Hospitality Management, 33(1): 96-105.
Trevithick, S., Flabouris, A., Tall, G.V. & Webber, C. (2003). International EMS systems. New south wales. Australia.
Tseng, M. (2010). Implementation and performance evaluation using the fuzzy network balanced scorecard. Computers & Education, 55(1):188-201.
Wei, W. & Wu. (2008). Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach. Expert Systems with Applications, 35: 828–835.
Wu, W. W. & Lee, Y. T. (2007). Developing global managers’ competencies using the fuzzy DEMATEL method. Expert Systems with Applications, 32(2): 499-507. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,598 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,554 |