تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,528 |
تعداد مقالات | 70,456 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,007,671 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,123,039 |
بررسی تأثیر باورهای هوشی و انگیزه پیشرفت بر رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته کشاورزی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 16، دوره 45، شماره 2، تیر 1393، صفحه 363-372 اصل مقاله (327.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2014.52172 | ||
نویسندگان | ||
مهتاب پورآتشی* 1؛ حمید موحد محمدی2؛ احمد رضوانفر3؛ سید محمود حسینی3 | ||
1دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
3استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی تأثیر باورهای هوشی و انگیزة پیشرفت بر رویکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته کشاورزی است. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره کارشناسی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای تهران، بوعلی سینای همدان، ایلام، شهید باهنر کرمان و شیراز تشکیل دادند که تعدادشان 6958 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه تعداد 30 پرسشنامه پیشآزمون شد و بر اساس فرمول کوکران، تعداد نمونة مناسب 273 نفر به دست آمد. ابزار تحقیق از لحاظ روایی صوری بر اساس نظر تعدادی از استادان صاحبنظر در این زمینه تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز از روش آزمون مقدماتی استفاده شد که آلفای کرونباخ محاسبهشده مبین اعتبار مناسب آن برای گردآوری دادهها بود. یافتههای تحقیق نشان داد که انگیزة پیشرفت و همچنین رویکردهای یادگیری دانشجویان دختر و پسر با یکدیگر تفاوت آماری معنیداری دارد. این در حالی است که بین باورهای هوشی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بر اساس نتایج بهدستآمده انگیزة پیشرفت درونی و باور هوشی افزایشی اثر منفی بر رویکرد یادگیری سطحی و اثر مثبت بر رویکرد یادگیری عمیق داشتند. در مقابل، انگیزة پیشرفت بیرونی و باور هوشی ذاتی اثر مثبت بر رویکرد یادگیری سطحی و اثر منفی بر رویکرد یادگیری عمیق داشتند؛ افزون بر این، انگیزة پیشرفت درونی، باور هوشی افزایشی و رویکرد یادگیری عمیق بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای اثر مثبت بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه پیشرفت؛ باور هوشی؛ دانشجو؛ رویکرد یادگیری؛ عملکرد تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effects of Intelligence beliefs and achievement motivation on learning strategies and academic performance of agricultural students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahtab Pour Atashi1؛ Hamid Movahed Mohammadi2؛ Ahmad Rezvanfar3؛ Seyed Mahmoud Hosseini3 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to investigate the effects of intelligence beliefs and achievement motivation on learning strategies and academic performance of agricultural students. This research was descriptive - correlation with data collected using questionnaire. The statistical population included students in Colleges of agriculture at Universities of Tehran, BouAli Sina, Ilam, Shahid Bahonar Kerman, and Shiraz (N=6958). A sample of 273 students was randomly selected by using proportional random sampling method. Reliability and face validity of instrument were determined through opinions of faculty members and application of Cronbach's Alpha. The findings revealed that there were significant differences between achievement motivation and also, learning strategies of male and female students. But there was not any difference between intelligence beliefs of male and female students. According to the results, intrinsic achievement motivation and incremental intelligence belief had negative effects on surface learning and positive effects on deep learning. In contrast, extrinsic achievement motivation and entity intelligence belief had positive effects on surface learning and negative effects on deep learning. Furthermore, intrinsic achievement motivation, incremental intelligence belief and deep learning had positive effect on academic performance of agricultural students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Achievement motivation, intelligence beliefs, Learning Strategies, Academic Performance, Student | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,258 |