تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,135,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,828 |
ملاحظات زمینه ای برای اثربخشی مداخلات تربیتی در اعتلا و تعمیق دینداری | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 2، شهریور 1392، صفحه 21-39 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2013.52350 | ||
چکیده | ||
مدعای اصلی مقالة حاضر این است که مداخلات تربیتی به منظور ارتقای دینداری، بدون ملاحظة زمینههای «ساختاری» و «انگارهای» و همراه و همسو ساختنِ آنها با «آموزههای دینی»، چندان مؤثر نیست. این مدعا در گام نخست بر پیشفرضهایی تکیه دارد که از جای دیگری اخذ شدهاند و مجال بحث و تفصیل آنها در اینجا نبود و در گام دوم بر تبیینی استوار شده است که از عوامل مؤثر بر دینداری وجود دارد. مقاله تماماً بر مدل تبیینیِ دینداری متمرکز است و آن را در قالبهای مختلف، عرضه و مقایسه مینماید تا نشان دهد که: 1. وضع دینیِ افراد، تحت تأثیرِ توأمانِ عواملِ «زمینهای» و «مداخلهای» است؛ 2. مداخلات تربیتی، راهبرد و مسیرهای متفاوتی دارد که تابع شرایط و مشخصات دینداران است؛ 3. همچنین تابعِ آن است که کدامیک از «نوع» یا «میزانِ» دینداری، هدف مداخله باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
دینداری؛ نوع دینداری؛ میزان دینداری؛ مداخلات تربیتی؛ انگاره غالب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The implications of contextual an training interventions in assessing the role of religiosity | ||
چکیده [English] | ||
The paper argues that educational interventions with a focus on religiosity may fail without considering the role of contextual and situational factors. The paper explores the religiosity in terms of its application in a wide variety of contexts. The paper tend to explore how the religious status of people is embedded within their situational factors while discussing the implications of contextual components in this connection | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religiosity, educational interventions, religiosity assessment, type of religiosity, hegemonic paradigm | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95 |