تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,386 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,771,117 |
بررسی تأثیر هوش عاطفی بر شایستگیهای کارآفرینانة دانشجویان رشتههای کشاورزی (مورد مطالعه: دانشگاه زنجان) | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 25، آبان 1393، صفحه 407-425 اصل مقاله (685.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2014.52492 | ||
نویسندگان | ||
محمد بادسار1؛ روح الله رضایی* 2؛ نفیسه صلاحی مقدم3 | ||
1استادیار دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان | ||
2دانشیار دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان | ||
3کارشناس ارشد دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر هوش عاطفی بر شایستگیهای کارآفرینانة دانشجویان رشتههای کشاورزی در دانشگاه زنجان است. تحقیق حاضر از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها، جزو تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی به شمار میرود. جامعة آماری تحقیق شامل 366 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة کشاورزی دانشگاه زنجان است که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 280 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان تأیید شد. برای تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق، پیشآزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب در دامنه بین 706/0 تا 872/0 بود. دادههای گردآوریشده با استفاده از تکنیک چندمتغیرة مدلسازی معادلات ساختاری، پردازش شدند. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که بیشتر پاسخگویان مورد مطالعه از نظر سطح هوش عاطفی و شایستگیهای کارآفرینانه در سطوح پایین و متوسط قرار دارند. همچنین بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که هوش عاطفی و مؤلفههای آن شامل مهارتهای درونفردی، مهارتهای بین فردی، سازگاری، مدیریت استرس و خودانگیزی، حدود 35 درصد از واریانس شایستگیهای کارآفرینانه را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کشاورزی؛ شایستگیهای کارآفرینانه؛ هوش عاطفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of emotional intelligence on students’ entrepreneurship competencies in agricultural majors (Case Study: University of Zanjan) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Badsar1؛ Rohollah Rezaei2؛ Nafiseh Salahi Moghadam3 | ||
1Assistant Professor, University of Zanjan, Iran | ||
2Associate professor, University of Zanjan, Iran | ||
3MSc Graduate, University of Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study was to investigate the effect of emotional intelligence on students’ entrepreneurship competencies in agricultural majors of University of Zanjan. This study in terms of purpose is considered as an applied research and in terms of data collection is considered as a descriptive and correlation type study. The population of study was including 366 M.Sc. students in agricultural faculty of University of Zanjan. According to Krejcie and Morgan table, a sample size of 280 was selected using a stratified random sampling method (n=280). The standard questionnaire was used to collect the data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of faculty members in University of Zanjan. A pilot study was conducted to establish reliability of the instrument. Cronbach’s alpha coefficients for the main scales of questionnaire were at appropriate level (0.706 to 0.872). The data analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) multivariate technique. The results showed that the most of respondents were at low and moderate levels in terms of emotional intelligence and entrepreneurship competencies. Also, the results indicated that emotional intelligence and its components including interpersonal skills, intrapersonal skills, adaptability, change management and self-motivation were explained about 35 percent of variances of entrepreneurship competencies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
agricultural education, Emotional intelligence, entrepreneurship competencies | ||
مراجع | ||
10. ملایی، عین اله، آسایش، حمید، تقوی کیش، بهزاد و قربانی، مصطفی (1390). تفاوت جنسیتی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان، 8 (2)، صص 30- 34. 11. یداللهی فارسی، جهانگیر (1384). نقش جدید دانشگاهها: توسعه قابلیتهای کارآفرینی. مجموعه مقالات دومین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور، تهران، 27 و 28 اردیبهشت ماه 1384، صص 92- 114.
21. Goleman, D. (2000). Leadership that gets results. Harvard Business Review, 78(2), pp. 78–90.
22. Jordan, P. J., Ashkanasy, N. M., Ha¨rtel, C. E. J., and Hooper, G. S. (2002). Workgroup emotional intelligence: Scale development and relationship to team process effectiveness and goal focus. Human Resource Management Review, 12, pp. 195- 214.
27. Mayer, J. D., Salovey, P. and Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15, pp.197- 215.
28. Mayer, J., Salovey, P. and Caruso, D. (2008). Emotional intelligence: New ability or eclectic traits? American Psychologist, 6 (63), pp. 503- 517.
29. McClelland, D. C. (1961). The achieving society. Free Press, New York.
32. Nafukho, F. M. (2009). Emotional intelligence and performance: Need for additional empirical evidence. Advances in Developing Human Resources, 11(6), pp. 671-689.
33. Osborn, A. F. (1963). Applied imagination. New York, Charles Scribners.
37. Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological monographs: General and applied, 80 (1), 1- 28.
42. Vesper, K. (1980). New venture strategies. USA, Prentice Hall Inc. Englewood Cliffs.
43. Walter, F., Cole, M. S., and Humphrey, R. H. (2011). Emotional intelligence: sine qua non of leadership or folderol? The Academy of Management Perspectives, 25(1), pp. 45-59. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,873 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,011 |